Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei, har en betongblander med 3 x 30kw motorer. Denne skal selvfølgelig ha en sikkerhetsbryter. Hvis denne skal sitte ved blander,altså mellom styreskap og motor, så må jeg ha en bryter med totalt 18 poler, totalt 12 kabler. Altså 2 kabler til hver motor.(Y/D start) Er dette normal måte å gjøre dette på, eller går det an å bruke sikkerhetskontaktorer i tavla, som nevnt i et tidligere innlegg? Det blir en forferdelig bryter hvis jeg skal bruke en felles bryter for alle motorer. Det bør også nevnes at det kreves maksimal sikkerhet for denne maskinen, pga. at folk jobber nede i blanderen ved rensking o.l.
En uønsket start da vil jo selvfølgelig være katastrofe.
Løst
Jeg skal kople til noen persienner med helt vanlig opp/ned-bryter via en releboks.
Tegninger og beskrivelser er på svensk. På koplingsskjemaet er det tegnet en smeltesikring på en av fasene (L) fra forsyningen, og en topolet bryter etter det. ""Noll-lederen"" går direkte fra forsyningen og frem til den topolede bryteren (altså ikke sikring på denne fasen.)
Siden jeg bruker jordfeilautomat med brudd på begge faser, er det da krav om topolet bryter før releboksen? Opp/ned-bryteren bryter jo også begge faser, men releboksen vil alltid stå med spenning så lenge sikringen ligger inne.
Svensk tegning:
|---Opp/ned
L---SIKRING---BRYTER---RELEBOKS---+--Motor
N-------------BRYTER---RELEBOKS---+-- Motor
|--- Opp/ned
Løst
Er det lov å bruke UZ-elementer i ny installasjon??
Løst
hva er en pettersenspole? hvordan er den tilkoblet en krafttransformator?
håper på posetivt svar;)
Løst
Hei lurer på om det finnes noen gode nettsider om synkronisering av to nett.
eks nødgenerator skal synkroniseres med vanlig nett.
litt fakta og bilder:-)
takk på forhånd
Løst
Hvorfor er det viktig å bruke 3-leder kabel og ikke enledere mellom frekvensomformer og motor (som blir matet fra frekvensomformer)?
Løst
Tilfredstiller valgt vern kravene til beskyttelse ved Ik3p maks ? Vis dokumentasjon.
data for anlegget;
Fordelingssystem: IT, 3-fase.
Nettspenning = 230 V
Ik3p maks i fordelingsskapet er 4 kA.
Ik2p min i fordelingsskapet er 2 kA.
Cos φ = 1.0
Valgt vern 25A B- karakteristikk
håper på posetivt svar;)
Løst
a) Ta utgangspunkt i oppgave; Forlegningsmåter, (kopi nederst på siden) og bestem den minste kortslutningsstrømmen som kan oppstå i kretsen når kabelen er 23 meter lang.
Data for anlegget:
Fordelingssystem: IT, 3-fase.
Nettspenning = 230 V
Ik3p maks i fordelingsskapet er 4 kA.
Ik2p min i fordelingsskapet er 2 kA.
Cos φ = 1.0
En tofaset elektrisk ovn som er påstemplet 230 V og 24 A, skal forsynes fra en underfordeling som er plassert i samme rom. Ovnen er fast montert. Kabelen fra underfordelingen og frem til ovnen skal delvis legges i rør i termisk isolert vegg, og delvis klamres direkte på en trevegg. Kabelen skal være PVC-isolert og ledermaterialet er kobber. Beregn størrelsen på kabel og vern. Fordelingssystem: IT. Valgt vern 25A B- karakteristikk
Løst
Når en brannslange med kobberrør som tilførsel blir installert i et ujordet rom bygd på 70-tallet, må man ikke da bytte til jorda stikkontakter?
Løst
Jeg har fagbrev gr. L og lurte på om jeg er autorisert til å skifte knivsikringer i et 1000V skap eller om fagbrevet kun gjelder til 999V?
Jeg vet jo at skillet går ved 1000V men gjelder det altså TIL OG MED 1000VAC?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.