Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Brannalarm...

Ett fryktelig dumt spørsmål her men...

(nesten litt flaut å legge ut...)

Jeg er utdannet automasjonstekniker og ble spurt om å legge opp brannvaslingsanlegg i et hus. Brannvaslinsanlegget består av 6 stk varslere og en sentral MED spøpsel.
Varslerne seriekobles og tilsluttes sentarlboksen. (strømforsyning med batteri og utkoblingsknapp)

Altså, det er ingen forbindelse til annen sentral gjennom telefonkontakten.

Jeg fikk et spørsmål fra de som leier der om dette var lov, jeg kjenner de som bor der svæært godt.

Jeg ble veldig forundret over spørsmålet. Jeg mener hvem som helst kan legge opp et slikt anlegg.

Dette er av typen du får kjøpt på www.sikkerhetsbutikken.no

Det er jo vanlige varslere og en egnet kabel med en sentral med støpsel.

Er det noen regler på dette, (i tilfelle jeg har gått glipp av noe... mener jeg...)

Spurt ${formatDate(1192444860)}
Løst Løst
distribusjonsnett.

Hvilke typer vern kan man ha i høyspent distribusjonsnett ?

Spurt ${formatDate(1192382520)}
Løst Løst
Skapbygging

Hei!

Hva skal man få av dokumentasjon når man får levert ferdigbygde skap fra tavlebyggere?

Spurt ${formatDate(1192372260)}
Løst Løst
effektbrytere

Linje og kabelavgangene i en transformatorstasjon har effektbrytere med automatiske funksjoner. Hvilke funksjoner kan denne automatikken ha ?

Spurt ${formatDate(1192367280)}
Løst Løst
AUS arbeid

Vernene i linje og kabelavgangene kan ha automatisk seksjoneringsutstyr og gjeninnkobling . Hva må montørene gjøre med disse før og etter AUS arbeide?

Kan montørene koble ut og inn denne automatikken etter eget behov ?

Spurt ${formatDate(1192366440)}
Løst Løst
Felles Jordfeilbryter

230IT
Finnes det noen krav som sier
at jeg ikke kan bruke, en stk felles jordfeil automat forran alle kurs sikkringene mine i ett nyanlegg?

Spurt ${formatDate(1192279800)}
Løst Løst
Driftsleder

Jeg er på en FPSO i Nordsjøen som er registrert i NOR. Vi har 6KV anlegg med en kapasitet på 33462 KVA.
Hva er kravet for å være driftsleder ombord i denne båten når det gjelder utdanning/kurs?
Hvem kan utpeke denne driftslederen? Er det krav om sakkyndig driftsleder iland?
På forhånd takk.

Spurt ${formatDate(1192178100)}
Løst Løst
Takpunkt og sukkerbit igjen

Forumleder du skrev dette:
""Du kan avslutte kabelen i en lyster klemme/sukkerbit og montere lokk med krok. Kunden kan selv koble seg på sukkerbiten.""

For så å begrunne det med:
""FKE Forskrift for kavlifikasjoner for elektrofagfolk"" så definerte du igjen hva mindre arbeid i denne sammenhengen var definert som blandt annet:

""Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med KRONEKLEMME eller plugg/stikkontakt.""

Det jeg spørr etter er dokumentasjon på at dette er en godkjent avsluttningsmetode.

Hva forskrift skal man vise til for å vise at kunden har lov å kobble til en sukkerbit hengende ned fra et takpunkt.
Du har det siste jeg siterte men det er jo ikke noe man kan referere til? Nelfo som laget den guiden? de er jo ikke normsettere?

Spurt ${formatDate(1192129860)}
Løst Løst
Hovedjordskinne

Hei
Er det lov til å bruke en montasjeskinne av stål til Hovedjordskinne/Jordskinne?
Bruker selvsagt rekkeklemmer som passer til skinna.

Eller er det påkrevd at man bruker en montasjeskinne av kobber/aluminium?

Spurt ${formatDate(1192114500)}
Løst Løst
Heis

Hei

Jeg skal legge opp strøm til en heis, her må det være brannsikker kabel. Men må den gå fra hovedtavlen eller kan vi ta tilførselen til heisen fra en underfordeling.

Spurt ${formatDate(1192094640)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.