Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Brannalarm...

Ett fryktelig dumt spørsmål her men...

(nesten litt flaut å legge ut...)

Jeg er utdannet automasjonstekniker og ble spurt om å legge opp brannvaslingsanlegg i et hus. Brannvaslinsanlegget består av 6 stk varslere og en sentral MED spøpsel.
Varslerne seriekobles og tilsluttes sentarlboksen. (strømforsyning med batteri og utkoblingsknapp)

Altså, det er ingen forbindelse til annen sentral gjennom telefonkontakten.

Jeg fikk et spørsmål fra de som leier der om dette var lov, jeg kjenner de som bor der svæært godt.

Jeg ble veldig forundret over spørsmålet. Jeg mener hvem som helst kan legge opp et slikt anlegg.

Dette er av typen du får kjøpt på www.sikkerhetsbutikken.no

Det er jo vanlige varslere og en egnet kabel med en sentral med støpsel.

Er det noen regler på dette, (i tilfelle jeg har gått glipp av noe... mener jeg...)

Spurt ${formatDate(1192444860)}
Løst Løst
distribusjonsnett.

Hvilke typer vern kan man ha i høyspent distribusjonsnett ?

Spurt ${formatDate(1192382520)}
Løst Løst
Skapbygging

Hei!

Hva skal man få av dokumentasjon når man får levert ferdigbygde skap fra tavlebyggere?

Spurt ${formatDate(1192372260)}
Løst Løst
effektbrytere

Linje og kabelavgangene i en transformatorstasjon har effektbrytere med automatiske funksjoner. Hvilke funksjoner kan denne automatikken ha ?

Spurt ${formatDate(1192367280)}
Løst Løst
AUS arbeid

Vernene i linje og kabelavgangene kan ha automatisk seksjoneringsutstyr og gjeninnkobling . Hva må montørene gjøre med disse før og etter AUS arbeide?

Kan montørene koble ut og inn denne automatikken etter eget behov ?

Spurt ${formatDate(1192366440)}
Løst Løst
Felles Jordfeilbryter

230IT