Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
kanskje dumt spm, men:
har en frittliggende garasje 20 meter unna boligen min, som jeg skal hente tilførsel fra, en 16A C automat, og så med pfsp under plenen til garasjen
trenger jeg da å etablere egen jording for garasjen med eget jordspyd, eller er det tilstrekkelig med jordingen i kabelen fra huset?
Løst
Hva er akseptabelt spenningsfall for en en-fase motor. Jeg bruker ""Beregning av spenningsfall"" som ligger på Trainor sine sider.
Løst
Hei!
Stilles det krav til fysisk størrelse på et tavlerom?
Eksempel: må et tavlerom være større dersom man har forsyning fra en transformator på 5 MW i forhold til en trafo på 1,6 MW? tenker da på trykket som kan bli i rommet ved kortsluttning i tavla.
Løst
Hvilken forlegningsmåte blir det når det legges kabler på kabelbru med deksel/kapsling over?
Skal det da regnes som kanal?
Løst
hva er en selektivitetsplan?
Løst
hvilken type vern kan man ha i et høyspent distibusjonsnett?
Løst
Som alle vet er det jo internkontrollforskriften som sier at eier og bruker av det elektriske anlegget har ansvaret for at allt er i forskriftsmessig stand til enhver tid.
Spørsmål: står det noe sted at man skal dokumentere at man har har sjekket det og det skapet eller den og den stikkontakten?.
Hvis ja, hvordan bør man sette dette i system?
Løst
Er det vanlig og montere Eurostikk på bad?
Løst
KAN NOEN SI MEG HVORFOR MANGE ELEKTRIKKERE IKKE SKJØNNER AT RØR SOM GÅR FRA KALDT TIL VARMT UTVIKLER KONDENS,HAR SETT GANG PÅ GANG AT RØR SOM KOMMER OPP PÅ LOFT IKKE ER AVSLUTTET UNDER ISOLASJONEN UTVIKLER KONDENS OG VANN RENNER TILBAKE I RØRET,.
MEN TIL UTELAMPER ER DET VEL GREIT Å KOMME OVENIFRA OG NED OG UT TIL LAMPA,MEN IKKE TETTE IGJEN RØRET?
NOEN SYNSPUNKTER PÅ DETTE VIKTIGE TEMA?
Løst
Hei, jeg jobber ikke direkte med el-installasjoner. Men jeg ser i noen tilfeller at montører ved f.eks. utvidelse av ujordete kurser legger jordlederen i PR utenfor stikk, tilbake langs kabelen (noen cm). Hva skal poenget med dette være?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.