Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
En kunde vil gjerne dekke til et koblingspunkt på vegg som er plassert ca 60cm over en koketopp (+fastmontert kabel ut fra denne til en stikk på andre siden av rommet).
Hans forslag er å skru opp en herdet glassplate på veggen over koketoppen som dekker alt sammen. Er dette ok så lenge glassplaten er enkel å ta ned ved inspeksjon av anlegget?
Løst
I bedriften vår så har jeg en lærling under meg. Vi er 4 montører, en lærling og en installatør. Og vi tenkte å kontakte skoleetaten for å melde vår interesse for lærlingsøkere.
Installatøren vår har tenkt å møte opp på skolene like før søkefristen for skoleelevene for å intervjue de som er interesserte i lærlingeplass.
Men hvor mange montører må det være per lærling i en bedrift? Kan vi for eksempel ha en lærling sammen med hver montør? Eller er det en viss grense?
Vi vil gjerne være helt sikre.
Hva ligger ""kvoten"" på idag?
Løst
Jeg har ei gammel hytte hvor det elektriske anlegget nå er over 50 år gammelt. Jeg har nå tenkt å rive hele den gamle installasjonen og legge nytt helt fra inntaket.
Jeg er montør selv og skal da gjøre dette selv. I hytta er det lagt inn vann, men det er ikke klosset.
Det finnes heller ikke noe form for jording fra før.(Spyd eller ringjord)
Hadde heller ikke tenkt å legge så mye arbeid i jording, men heller utgjevnings forbinde best mulig.
Har noen et kortfattet forslag til hvordan et jordingsystem for denne installasjonen bør se ut. Dette er jo et gammelt bygg og de nyeste NEK forskriftene trenger vel strengt talt ikke ligge til grund.
Løst
Hei!
Hvor stor sikring i Ampere styrke på et lavspenningsanlegg kan en instruert legge inn?
Løst
Kan noen forklare meg forskjellen på bryteevnene til vernene?
Det er oppgitt Icu, Icn og Ics.
Hva er forskjellen på disse og i hvilke tilfeller skal de forskjellige taes hensyn til?
Løst
Jeg har flyttet inn i en ny leilighet og her er det varmekabler. Jeg har aldri brukt varmekabler før.
Når det ligger skittentøy på gulvet så pleier gulvet å bli kjempevarmt. Er dette bra for kabelen? Burde jeg ta forhåndsregler?
Løst
Er det noen plasser det står skrevet at kabel type PR, ikke er godkjent for forlegging som skjult anlegg i vegg.
Løst
Er det noe nettsted som kan anbefales for å finne ulike normer. F.eks EN 1050/ EN50014/ EN50018-19-20?
Løst
Hvike krav stilles til betjeningsplass rundt en transformator (avstand fra vegger til trafo)?
Løst
I forbindelse med overhaling av effektbryter til en lavspenningshovedtavle til en fabrikk har man lagt ut høyspenningsbryter til 22kV/380V trafo som forsyner effektbryteren i hovedtavla.
Etter min mening skal man jorde mellom samtlige innkommerfaser til effektbryteren slik at heller høyspenningsbryteren og trafoen skal gå i lufta i tilfelle en gnom legger inn høyspenningsbryteren.
Det er påbudt å jorde på arbeidsstedet, eller?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.