Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Tavlerom/sikringsskap i trapperom

Hei,

Jeg har et lite spørsmål ang definisjon av tavlerom i forhold til et sikringskap. Dette gjelder i en bolig blokk på 3 etasjer, hvor måler og OV-vern er plassert i oppgangen, med felles stigeledning fra hovedtavle. Her har en Brannkonsulent kommet frem til at sikrningsskapene er å betrakte som et tavlerom og at disse skulle vært utført som en egen branncelle. Er selvsagt enig i at et tavlerom eller en stor fordeling ikke skal stå i et trapperom, men et sikringsskap for forsyning av en leilighet har jo blitt utført på denne måten før. Dette tror jeg er utført i 2002.
Har dere noen vettuge argumenter her???

Spurt ${formatDate(1169541720)}
Løst Løst
sikringskap

Ved ombygging av sikringskap, fjerne UZ
elemnter og montere nye JF automater,
er det krav til avdekning over JF automatene?

Spurt ${formatDate(1169490060)}
Løst Løst
Valg av OV i forhold til KV, OG dobbelt isolering i TN inntak...?

Er det krav til dobbelt isolerende strømpe på intak i TN anlegg etter 2002 normen?

evt hvor mye skal dobbelt isoleres? (Frem til OV eller helt fram til fordelingsskinna?)

Er det noen regel på hvor stor OV må være iforhlod til KV?

KAn man bruke 25A ov når KV er NHoo125A?

Spurt ${formatDate(1169481900)}
Løst Løst
Sette opp armatur i stua

Jeg er en gr. L montør men har ikke jobbet med elektro på ganske lenge nå og er ikke så kjent med nyere normer. Jeg skal sette opp et armatur med T5 rør i stua og lurer på en ting.

Kabelen som gikk til den gamle glødelampa som sto der før var jordlederen kuttet. En PR 2 x 1,5. Og armaturen har inngang for jord. Men kan jeg følge normene som gjalt det året bygget var nytt eller er det blitt endringer i den regelen? Det er jord i skapet men ikke ut i installasjonene i stua.

Jeg skal jo snart skifte forsikringsselskap og de har sagt de kommer til å ha en liten el-sjekk av leiligheten først. Og da vil jeg gjerne ha rene kort i kortstokken.

Min risikovurdering sier at dette ikke er noe farlig i og med at alle utvendige konstruksjoner i armaturen er plast og at takhøyden også vil være en barriere mot berøring. Dermed vil jo dette bli en slags ""dobbeltisolering"" siden det er to barrierer (materiale og høyden over gulvet).

Spurt ${formatDate(1169389920)}
Løst Løst
Har TN-anlegg på fagprøve...

Jeg har fått et TN anleg på fagprøven. Jeg har ikke vært så mye på TN før og lurer derfor på:

Splitting av PEN leder:
Kan jeg koble PEN lederen rett inn på N klemme i OV og legge ut PE til jordskinna? N lederen kommer da selvfølgelig ut på andre siden av OV.

Målesløyfe:
Holder det å kunne legge ut 2 av fasene + N lederen når det er direkte koblet anleg? Eller skal alle 3 fasene og N lederen inn på målern?

Er det forresten mulig å beregne Ik1pmin ved fordelingen når jeg bare har fått den opplyst ved inntak? (De utregningene jeg har lært er bare for IT og TT nett)

Til slutt men ikke minst. Er det noen minimum størrelse på tversnittet i inntaks kabelen? Jeg beregna at anlegget mitt inkl reservekurser bare ville trekke 10,5 A. Beregninger viste at 4mm var ok. Men når jeg jeg ser på forskrift 547 står det at alle ledere i hovedutjevningsforbinnelsen skal ha minst 6 mm.

Må inntaket være minst 6mm da? For å få riktig størrelse på PEN lederen..

Ble litt mye spørsmål, men det hadde vært fint å ha alt klart til jeg begynner å skru på mandag :)

Spurt ${formatDate(1169318700)}
Løst Løst
Dobbeltisolere inntak

Jeg holder på med en liten prøve i testbås som firmaet jeg er lærling i arrangerer. For en evaluering.

Jeg skrev først en plan over jobben. Jeg skal renovere et gammelt NEBB skap og sette inn automatsikringer med innebygget jordfeilbryter. Jeg skrev i planen at jeg skal dobbeltisolere inntakskabelen med krympstrømpe. Men installatøren på jobben sa at dette ikke var påkrevd.

Men overalt hvor jeg har lest og vært (NELFO kurs) så skal inntaket dobbeltisoleres. Overbelastningsvernet er 25A og det er en gummikabel jeg har lagt som inntakskabel bare for å kunne sette prøvespenning på skapet (Jeg ""later som"" gummikabelen er en PFSP kabel siden dette bare er en test.). Det er en 6 kvadrat. Det er 2-leder IT 230V nett.

Er det riktig at jeg ikke skal dobbeltisolere dette skapet? Se for dere at dette skapet skal brukes med PFSP kabel som sikringsskap til en leilighet.

Hva sier kravene om dobbeltisolering? Tar installatøren vår feil? Og hvilke punkter kan jeg isåfall vise til for å motbevise han?

Spurt ${formatDate(1169193660)}
Løst Løst
Skjøting av PR kabel

På verkstedet der jeg er elektriker var det noen murere som skulle skjære med en stor sag for å fjerne en stor del av betonggulvet for at vi skulle legge varmekabler.

Han som brukte sagen klarte å kutte en PR kabel som var forlagt på veggen et par cm over gulvet. Denne kabelen er veldig kronglete forlagt bak maskiner som er boltet fast i gulvet. En fullstendig utskifting av kabelen vil derfor bli veldig vanskelig. Jeg får dratt til meg ca 10cm med kabel.

Er det tillatt å skjøte PR kabelen med lodding og så forsegle enkeltledere med små krympstrømper og så bruke en stor krympstrømpe over der igjen? Slik at den store krympstrømpa vil dekke hele området som er avmantlet på kabelen. Noen koblingsboks vil ikke få plass på grunn av at røret til en brannslange ligger i veien for dette.

Er det noe i NEK 400 som tilsier at dette er lovlig? Dette er jo ikke skruk

Spurt ${formatDate(1169148180)}
Løst Løst
Utjamningsforbindelse i Fjøs.

Etter forskriftene skal ein legge utjamingsforbindelse til alle andre ledende deler.
Gjelder dette alle bås-innredningen som er i stål?
Innredningen ligg ute i fjøsen, og har ikkje mulegheit å verte utsatt for spenning, den er også delt opp i slik at det evt. blir mange punkt å jorde. Skal eg utjamningsforbinde desse så må eg bore hol og sette på ein kabelsko på det galvaniserte jernet, noko som vil svekke rustbeskyttelsen.
Med tanke på at eg jorder armeringen under innredninga, skulle ein med sunn ""bondevett"" sluppe å jorda innreidninga.
Kjekt med innspel her...

Spurt ${formatDate(1169106480)}
Løst Løst
Urban

Hei !

Jeg holder på å lage en internkontroll på fabrikkens elektriske lavspenningsanlegg.

Hva bør inernkontrollen inneholde?

Spurt ${formatDate(1169064660)}
Løst Løst
Kortslutningsberegning (Ik3pmaks og IK2pmin)

Kan noen en gang for alle forklare hvordan jeg renger ut IKmin og IKmaks.
Har nesten vridd av meg hode for å forstå hvilken verdier som skal puttes inn i formelene under. Hvet hva slags verdi som skal puttes inn, men hvor finner jeg disse verdiene? Skal verdiene hentes fra tabell, eller skal de regnes ut? I så fall, hvordan?

Under står formelene jeg prøver å bruke.
Har problemer med å finne Zytre og rfase. Tar gjerne grundige forklaringer og flere formler for å komme i mål.

I k 2p min = 0,95 ? Un

--------------------------------------------------------------------------------
2 ? 1,2 (Zytre + (rfase ? l))
Un = nominell hovedspenning (V)
0,95 = normert spenningsfaktor
2 = faktor for å få med ledningslengde fram og tilbake
ZYtre = impedans i foranliggende nett (mΩ per fase) avlest i tabell
rfase = resistans per meter kabel (mΩ per meter og fase) avlest i tabell. Når man setter ytre impedans og resistans inn i mΩ, blir svaret i kA
l = lengde på kursen som skal dimensjoneres (m)
1,2 = faktor for å omregne resistans i Cu-ledere fra 20 til 70ºC (Ved PEX- eller EPR-isolasjon benyttes 1,28)

I k 3p maks= 1,05 ? Un

--------------------------------------------------------------------------------
√3 ? (Zytre + (rfase ? l)) = ..... kA
Un = hovedspenning (V)
1,05 = normert spenningsfaktor
ZYtre = impedans i foranliggende nett (tabell)
rfase = resistans i kabelen (mΩ/m ? fase) (tabell)
l = kabellengde i m

Spurt ${formatDate(1169041500)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.