Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

VVB I IKKE JORDET OMRÅDE

DET ER ET ROM MED UJORDET STIKK(KLASSEROM),DET ER GOD AVSTAND MELLOM STIKK.DET BLIR MONT EN VVB I ROMMET OG VEDKOMMENDE INST PROJEKTERER ETTER FEB-88 (SIER HAN)!
SKAL STIKK TIL VVB OG DE ANDRE SKIFTES TIL JORDET STIKK?

Spurt ${formatDate(1106227860)}
Løst Løst
Utskifting gammelt inntak

Når gammelt inntak (Vikingboks etc) skal skiftes ut og inntaket ikke er plassert lett tilgjengelig, kan man ikke bruke kombinert kortslutnings- og overlastvern. (Inntaksautomat etc).
Vi tolker det da slik at det monteres rent kortslutningsvern i form av NH00 sikringsskillebryter.

Dette bestrides imidlertid på grunnlag av at slike vern ikke kan betjenes av uinstruert personell.
Dette er jo et vern som kun trer i virksomhet ved ren kortslutning,og således er det uansett behov for elektriker for å utbedre feilen.

Hva tillates brukt, og hvordan praktiseres dette rundt omkring?

Spurt ${formatDate(1106125680)}
Løst Løst
JORDFEILBRYTER

Jeg har lagt en PFSP 2x2,5 mellom kjeller og garasje, kabelen som kommer fra kjelleren har jeg tilkoplet en koplingsboks, d.v.s at garasjen blir på samme kurssikkring som kjelleren.

Spørsmål: kan jeg montere en jordfeilbryter i et koplingsskap / boks i kjelleren eller garasjen for å sikre meg dersom det skulle bli jordfeil på utstyr i garasjen?.

i sikkringsskapet har jeg ikke lyst å sette opp en ny kurs for garasjen, fordi det ikke er lett å legge kabelen skjult. Finnes det forresten noen regler på at man skal dele opp stue, kjøkken, bad, kjeller og garasje?. Selv hadde jeg selvfølgelig delt opp dette, men igjen finnes det regler for dette?.

Spurt ${formatDate(1106057460)}
Løst Løst
Alternativ plassering av kortslutningsvern

Har et luft inntak til en enebolig. Tilfredsstiller jeg foreskriftene hvis jeg legger en PN med dobbelisolasjon på lederene (klasse 2)fra vegg gjennomføringen til intern koblingsstykke i en skjøteboks.(Vegg gjennomføringen sitter i skjøte boksen) For deretter å føre spenningen i PFXP til kombinertvernet som sitter i sikrings boksen. Lengden på denne PFXP kabelen er under 3 meter. Eller skal denne føringen være i hvert sitt rør med PN. (Se side 60 i montørhandboken) Avmantling og tilkobling til kombivernet er etter klasse 2.

Spurt ${formatDate(1105894980)}
Løst Løst
MASKINFORSKRIFTEN

Hvordan tolker man Hvor maskinforskriften gjelder. kan jeg som elektrofagarbeider bygge og montere styreskap og kursfordelingsskap til en maskin i den virksomheten jeg er annsatt i uten at en installatør forestår?

Hva betraktes som en maskin, og hva hører til en maskin, lys i tak over maskin?

Spurt ${formatDate(1105520220)}
Løst Løst
RE: Tema : Ny innstallasjon

RE Tema : Ny innstallasjon av 29.10.2004 ""Petter""

Tileggsvar/opplysning:

I bladet elsikkerhet nr 64 ""Forskrifter om kvalifikasjoner for elektrofagfolg § 3- ""være ansatt"" er det grundig forklart hva DSB (Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap) sier til dette spørsmålet.

Spurt ${formatDate(1105434000)}
Løst Løst
Installasjon etter brann

Ved brann i et anlegg ble ca. 80% av ledninganlegget ødelagt. Hovedfordeling og underfordeling som består av lastskillebrytere, krussikringer og kontaktorer ble ikke berørt av brannen, men noe nedsotet. Anlegget har ikke jordfeilvarsling. Kan utstyret i elfordelingene beholdes med hensyn til lastskillebrytere og krussikringer? Det ble bestemt at kontaktorene skal utskiftet pga. mulig sot på kontaktflatene.
Kan noe av ledningsanlegget skjøtes? Det er usikkert om kurskabler har fullverdig jordledning. Hvis inntakskabel ønskes forsterket/ utskiftet vil det da bety ny installasjon etter NEK 400.

Spurt ${formatDate(1105427940)}
Løst Løst
Sluttkontroll

Er det noe minimumskrav til måleresultatet ved kontinuitetsmåling av beskyttelsesledere og utjevningsforbindelser?

Må sløyfeimpedansen måles for å dokumentere utkobling ved kortslutning, eller er det tilstrekkelig med risikovurdering ut i fra oppgitte/beregnede kortslutningsstrømmer?

Er det krav til at jordfeilbryteren må testes på andre måter enn med testknappen?

Spurt ${formatDate(1105135980)}
Løst Løst
Utjevningsjording i bad

Er det et krav at vi skal legge egen utjevningsjording mellom to kurser dersom man har to kurser i et bad? (En kurs til lys og varmekabel, og en til VM og TT) Kursene i dette tilfellet er sikret med hver sin jordfeliautomat

Spurt ${formatDate(1105128000)}
Løst Løst
AC og DC i samme kabel.

Varmepumpe. Hva sier foreskrifter om AC og DC spenninger i samme kabel mellom 2 enheter på en varmepumpe.
AC er 230v og DC er 0-35v.
Kabelen som blir brukt er en vanlig husinstallasjons kabel, PR4x1,5mm2.

Vil spenningene påvirke noe seg i mellom?

Spurt ${formatDate(1105017240)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.