Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Er det krav til jordfeilbryter også på kurser for nød-/ledelys hvis dette er helt egne kurser i en fordeling eller kommer alle kurser i en tavle under 413.1.5.1.
Løst
Det snakkes om jordfeilbrytere,jordfeilvarslere,strømstyrt jordfeilvern,jordfeilvern,isolasjonsovervåker.
Hva er forskjellen på de forskjellige typene og hvordan virker de.
Løst
Finnes det kontaktorer som er godkjent for montasje i boligskap eller løsninger på dette.
Ønsker styring av effektbatteri v.v bereder / sentral.
Hans
Løst
Er det krav om 2 personer tilstede ved avvikling av sikkerhetstiltakene (nedtaking av flyttbart jordingsapparat)?
Løst
Hei.
Vi har på min bedrift en sag med et sagblad på litt over 1m i diameter.
Ved skifte av dette sagblad er det sagoperatørene som skifter sagbladet og de legger nødstopp inn / styrestrøm ut.
Jeg mener at man bør montere inn en effektbryter på skap nede ved sagen som operatørene kan legge ut og låse ved arbeid på sag, men får ikke noe gehør for dette hos ledelsen min ( for dyrt ).
Utstyret er gammelt, så jeg lurer på om det finnes noen tilbakevirkende kraft i NEK med tanke på dette som jeg kan argumentere med, eventuelt kreve montert inn bryter.
Løst
Hei.
Holder på og skal avlegge fagprøve i bolig og vi er litt uenige på bedriften hvor jeg jobber.
Er en enebolig tilsluttet everkets 230 / 400 V TN-C anlegg.
Er det mulig å ha hoved PE skinne som en klemme på vannrør hvor hovedjordleder og muffe tilkoples, for deretter å ha en hovedutjevningsleder til sikringsskap og skinne i denne.
PEN leder blir da tilkoplet i sikringsskapet.
Håper på svar snarest.
Hilsen Geir
Løst
må man ha jordfeilbryter på varmekabel som selges
ferdig med støpsel
blir dette å regne som pluggbart utstyr
og er det andre regler som gjelder en slik varmekabel.
Løst
Har spørsmål vedrørende ev.kalibrering av måleinstrumenter. Det er her påtale med ordinære håndholdte instrumenter for måling av spenning, strøm mm. Hva er intensjonen med sikkerhetsforskrifter i FSL vedr. måleinstrumenter? Kalibreres et instrument for nøyaktigheten sin skyld eller for oppretholdelse av el.sikkerhet for bruker? Tenker da eks. på Ex måleinstrumenter, dersom dette ikke blir sendt inn jevnlig (1-år) til sjekk/kontroll/kalibrering.Hvordan skal el.sikkerhet ivaretas?
Løst
Er det krav til allpolig brudd via betjeningsbryter for boblebad eller holder det med automatsikringen for frakobling. Samme spørsmål for varmtvannsbereder plassert i dusj/badekar.
Løst
Hvor på nettet finner jeg oppdatert informasjon om installatørprøven?
Det tenkes da på krav til teori og praksis, samt kurs og oppmelding.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.