Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hvor på nettet finner jeg oppdatert informasjon om installatørprøven?
Det tenkes da på krav til teori og praksis, samt kurs og oppmelding.
Løst
Har en elektriker gr L rett til å innsalere i
Forelderes eiendom ?
Sine barns eiendom ?
Løst
I forbindelse med utskifting av lysarmaturer må da ledningsanlegget som har 1 mm2 jordledning skiftes ut med fulljord 1,5 mm2, og må også sikringsautomater skiftes ut eller forankobles jordfeilbrytere ?
Løst
En kunde ønsker å integrere et utenforstående tavlestativ for nødstrøm i en ny hovedtavletavle. Dvs effektbrytere, automater, kontaktorer etc.
Nødstrømstavla har fast forsyning fra eksisterende hovedtavle, samt mating fra fra UPS-rom i kjeller for de mest kritiske kursene.
Kan dette gjøres?
Hvilke hensyn må tas i forhold til brannsikkerhet?
Hvilke konsekvenser vil dette få for oppbyggingen av den nye tavla?
Regner med at disse systemene må adskilles, men har vanskelig for å finne noe konkret om dette i forskriftene.
håper på raskt svar
Løst
Er det krav om jordfeilbryter på utvendig stikkontakt på veranda i en blokk på 4 etg, i alle etasjene? Rekkverk er en stålkonstruksjon fra bakkenivå og opp til 4.etg.
Løst
kan jordet stikkontakt til varmepumpe settes i stue hvor ujordet stikkontakter finnes fra før
Løst
Jeg synes å huske at dersom en person er utsatt for strømgjennomgang, skal denne personen hjerteovervåkes etterpå. Jeg husker ikke hvor jeg har dette fra. Finnes det noen forskrifter/normer som sier noe om dette, og i tilfelle hvor lenge skal de overvåkes. Min arbeidsgiver mener at det ikke finnes et slikt krav, som står skrevet noe sted.
Løst
Er det krav til jordfeilbryter for kurs til varmepumpe (luft til luft) hvor kompressor utendørs blir forsynt via inndel som igjen er plugget i jordet stikkontakt ? Hvis så er tilfelle, gjelder det samme kravet når innedel er direkte tilkoblet nettet ?
Løst
Stilles det spesielle krav til et sikringsskap som skal monteres inne i et såkalt tekninsk rom, som også bl.a. inneholder 2 varmtvannstanker, vannfordeling til forbruksvann og gulvvarme, samt
hovedinntaket for vann?
Tenker da kanskje spesiellt på IP graden.
Rommet som er i mitt tilfelle har en størrelse på 1,8m x 2,1m.
Løst
Vi har i den senere tid diskutert en del her ombord på Oseberg A plattformen angående faremomenter ved å entre ett tavlerom ved en brannsituasjon der inne. Ingen av oss kan se for oss en ""typisk"" brann med vedvarende flammer men en kortslutning med røyk/gass utvikling er nok mest aktuell.
Diskusjonen går om det er trygt å sende inn reaksjon og/eller brannlag i en slik situasjon uten å legge ut strømmen på omkringliggende tavler/utstyr. Vern/sikringer skal jo gjøre jobben med å legge ut den skadede del av tavlen/avgangen, men utstyr i nærheten kan jo også bli påvirket ved høye temperaturer, nedsmelting, kortslutning osv. bl.a. står tavler rygg mot rygg. Noen av oss stoler 100 prosent på at tavlene holder en kortslutning og at det å legge ut tavler/avganger i nærheten bare vil skape en mer uhånterlig situasjon på plattformen. Noe av strømmen vil man heller ikke få lagt ut da det er UPS-systemer med batterimating.
I utganspunktet sier vi at ingen har noe i rommet å gjøre før det er utluftet, men det kan ligge skadede personer der inne som må ha hjelp så raskt som mulig. Reaksjons/brannlag består av drift/prosess personell uten elektro opplæring, ved en situasjon i ett tavlerom skal vakthavende elektriker bistå ved entring av tavlerommet mens fagansvarlig elektriker mønstrer i kraftstasjonen og utfører koblinger i anlegget.
Sier forskriftene noe om dette? Hva mener Trainor om saken? Finnes det eksempler på situasjoner i ett tavlerom som har utviklet seg, med fare for personer som skal inn? Er det eksempler på at tavler ikke har klart en kortslutning? Finnes det noe dokumentert rundt om på nettet om dette temaet som Trainor kjenner til??
Vanskelig tema dette! Føler noen ganger at det kun er fantasien som er begrensningen på hva som kan skje i ett elektroanlegg!!
Hilsen elektriker OSA Odd Rune Dahle
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.