Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Har hørt at det ikke lenger er ansett nødvendig med jordingsmuffe ved TN nett. Er dette tilfelle og hvor kan man finne dokumentasjon på dette?
Løst
I NEK 400:2002 514.3.1.3 står det følgende: ""Isolerte PEN-ledere skal merkes grønn/gul gjennom hele lengden og i tillegg merket blå ved koblingspunktene"".
Spørsmålet mitt er om man da kan bruke kabel type PFSP i TN-C anlegg?
Løst
Jeg har 3 spm....
1) Hva er kravene til utkoblingstider for installasjon på bad?(TT-nett)?
2) Hvordan skal små spotlights monteres, dersom det ikke foreligger egen monteringsanvisning fra leverandør?
3) Hvilket krav gjelder for flerpolet utstyr med N-Leder?
(Og hvor finner jeg disse punktene i NEK?)
På forhånd takk.
Løst
Hva er det som avgjør størrelsen på de transiente overspenningene ? og hvor kan jeg finne dette i NEK 400:1998 ?
Løst
Hvordan skal vi gå frem når vi skal finne strømføringsevnen for en gummikabel i henhold til NEK 400:2002?
Løst
kva er bestemmelsane for når ein må bruke straumtrafo på tilkoblinga på eit tariffapparat og kva er hensikta med ein måleomkoblar?
Løst
kva ligg i utrykket ""Total Selektivitet"" ? og kva betyr det i praksis?
Løst
har man lov i en veggboks å komme med flere kurser, man går i separate rør frem til veggboks men forgrener seg f.eks både til utelys, innelampetter og stikkontakter i fra samme boks?
Løst
Hei!
Lurte på hvordan det var å bruke automatsikringer av karr. L og G i ny installasjon. Hva sier de nye forskriftene om dette.
Svar kan også sendes på: kjetil@rogel.no
Løst
Jeg har et problem som jeg ikke finner helt ut av vedr. NEK 420.
Har en EExd IIC T4 motor som skal brukes på amoniakkfakrikken på
Hydro Porsgrunn. Der er det fare for hydrogen i flg. sonekart, altså IIC gass.
På motoren er det montert en Ex nippel med ""vanlig"" tetningsring.
Denne er merket: "" CAPRI CE 0081 ADL-01 Ex II G-D EExd IIC EExe II ""
Denne nippelen er altså merket med IIC gass.
Ref til NEK 420 §10.3 og Figur 1 på side 82 og 83.
Hvis man følger dette flytskjema så kan man kun bruke innføring med støpemasse
som omslutter de individuelle ledere etc. Hvorfor kan da ovenstående nippel merket EExd IIC ?
Med volum på gass > 2 dm3, kommer det til anvending med IIC gass ?
Hva menes med § 10.3.2 pkt. a) ?
Håper på et snarlig svar.
Med vennlig hilsen
Inselko AS
Knut Ivar Nilssen
C.E. Berg-Hanssensgt. 20
N-3916 Porsgrunn
Tlf. +47 35 56 94 92 (dir.)
Faks: +47 35 56 94 99
Mobil: +47 911 74 799
E-post: kin@inselko.no
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.