| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9575 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Jeg lurer på: har en elektrikker på en bedrift lov til selvstendig å planlegge f.eks at han skal legge ut og låse en hovedbryter til en 75Kw 380V motor, måle at ledning fremme ved motor er spenningsløs, for så å begynne arbeidet med å frakople ledninger og bytte motor?
Hvilke regler er det som gjelder ved inngrep i et elektrisk anlegg?. Jeg skjønner at dette må vurderes utifra type anlegg og omfang av jobb som skal utføres, men kan dere si noe på generelt grunnlag...
Løst
Spørsmål:
Hvem eller hva er en automatiseringsleder og hvilke kvalifikasjoner har han, og hva kan han gjøre av el.arbeid??.
Løst
Hei
Lurer på om det er slik at Exe kapslinger kun kan åpnes når spenning er avslått når denne står i ex område?
Evt. hvor står kravet om dette?
Løst
Det skal prosjekteres en varmekabel på rør i et Ex område. Jeg lurte da på om et er noen spessielle hensyn som må taes. Tenker da spessielt på om kablen må sikres på noen bestemt måte. Tanken var å bruke selvregulerende varmekabel. At kablen er selvregulerende er det sikring nok i seg selv?
MVH
Andreas Johansen
Løst
Vi har en nødstoppbryter på en elektrisk winch som skal tilkoples en ex stikk utv.Denne stikk er det kun 2 pinner på.Spenning er 24V.Videre blir en denne nødstoppbryter koplet til denne stikk med bevegelig kabel og 2 pins plugg .Trenger vi jordleder/skjerm i prov kabel ?Nødstoppbryter og prov kabel skal kunne plasseres i sone 1-2.
Løst
hei
har vært borti at folk som har Ledninger fra 1950 tallet som kalles ""Kullod"" med metallkappe og sagt at de er lovlig ennå men jeg mener å ha vært borti at de ble forbudt og måtte fjernes tidlig på 1980 tallet.
Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om at de slkal fjernes?
Jeg er ikke elektrikker men R/Tv teknikker og mener at kvaliteten på slike ledninger er så dårlig at når en har strøm på Jordledningen så er det helst disse gamle ledingene som er årsaken.
Steinar
Løst
Jeg skal regulere temperaturen i en tank som er fylt med hettolje. Oljen holder en temperatur på ca. 140 grader.
Mediet i tanken er skivoks...
Hvor bør følerne sitte når denne skal reguleres. Velger å bruke PID blokk i PLSen og en reguleringsventilen på hettoljen.
Tenkte på 3punktsregulering.?
Er det noen som har drevet mye med denne type regulering. Håper på tips for å komme lettere i gang.
Takk
Løst
Hei !
i den bedriften jeg er annsatt i har vi 10 stk syrefaste produksjonstanker på 15000 liter hver. Alle tankene er utstyrt med røreverk og produksjonspumpe drevet av hver sin 380V 5,5 kW motor.
ingen av tankene har egen jording, de blir kun indirekte jordet gjennom motorene og styreskapet som er sveiset fast til tanken.
Spm: skal tankene ha egen jordledning f.eks 16mm som skal gå til hovedtavle/hovedjordskinne?
Løst
Min far skal bygge hytte. Jeg har Gr.L sertifikat. Har jeg lov å legge opp det elektriske anlegget hans? (Uten innblanding av installatør)
Evt. hva skal til for at det blir godkjent?
Løst
Er det krav om unike tagnr. på Ex-e bokser?
Er det krav om sporbart vedlikehold på Ex-e utstyr?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.