| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9577 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 902 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Jeg mener tidliger å ha lest at styrestrømsikringer skal være keramiske eller fylt med keramisk pulver. Jeg kan ikke finn igjen dette. Kan dere hjelpe meg med dette ?
Løst
KAN MAN LIKE GJERNE KJØRE EN FREKVENSOMFORMER UTEN FILTER I ET IT-ANLEGG?, ELLER KAN DET VÆRE SKADELIG FOR FREKVENSOMFORMEREN ELLER ANNET UTSTYR?.
Løst
PÅ HVILKEN MÅTE LAGER MANGE SMÅ LEKKSTRØMMER FRA FILTERE TIL FREKVENSOMFORMERE STØY?.
Løst
Felles trafo
TN-nett
Som i TT-nett, skal det være utkobling av første jordfeil. I utgangspunktet vil det være overstrømsvernet som foretar utkoblingen av en feil mellom fase og jord. Nøyaktig beregning av berøringsspenningen er imidlertid nødvendig for å kontrollere at utkobling vil skje raskt nok ved isolasjonsfeil.
Ved å montere jordfeilbryter, vil denne sørge for momentan utkobling ved isolasjonsfeil, og kalkulasjon av berøringsspenningen er unødvendig.
Strømstyrt jordfeilvarsler: Retningslinjene i NEK400 presiserer at det ved mating med TN-C-nett (med felles jord- (PE) og nøytral-leder(N)), skal ved første terminering PEN-leder splittes til separate PE- og N-leder (TN-S). Det er da ikke tillatt senere inne i anlegget å kortslutte PE- og N-leder (gjenopprette TN-C). Grunnen er at det i TN-C-nett ikke er mulig å overvåke jordfeil. Ved en kortslutning mellom PE og N vil det ikke lenger være mulig å vite om det er hele eller deler av en feilstrømmen som vil gå i PE-lederen, med mulighet for at feilen ikke gir utkobling.
Her i fabrikken jeg jobber har det tydeligvis fra gamle dager vært opprettelse av TN-C på nytt i alle fordelinger (nesten)
Spørsmål: er det påbudt å å bygge om/ bytte ut kabler slik at man får TN-S?.
Løst
Hva er forskjellen på retningsbestemt og ikke retningsbestemt jordfeilmåler/varsler?
Hvor/når skal man bruke den ene eller andre?
Løst
Etter min mening er det nødvendig med årlig termografering i høyspenings-fordelinger og hovedtavler. Når det gjelder underfordelinger holder det med etterdragning av koplinger etc, hva er deres mening, bør man bruke mye tid på å termografere automatsikringer?
Løst
Hvilke krav stilles det til elektrisk utstyr som skal benyttes i en dieseltank eller en tank som inneholder væske i ""Fareklasse C"" ? Utstyr som det er aktuelt å montere inn er nivåmåling, temperaturmåling og varmekolber. Det er ikke nødvendig å ta hensyn til utlufting fra tank.
Løst
Hei, vi skal gjøre en relativt stor endring internt i en eldre Ex P kapsling som blant annet medfører at en svingramme byttes ut. Er vi avhengige av å få dette testet og godkjent før driftsettelse? Må eventuelt da den oprinnelige produsent godkjenne dette, eller kan en annen leverandør/instans stå for godkjenning?
Er det eventuelt en tomelfinger regel for hvor mye man kan gjøre i en slik type kapsling før det er krav til resertifisering?
Løst
Jeg prøver å finne ut hva som står i forskrifter om jording av kabelgater, offshore, men finner ikke noe direkte.
Har Dere noe synspunkt om hva og hvor det står beskrevet noe?
I de gamle Norsok byggeforskriftene for tele og elektro instalasjoner mener jeg at det stod at fraisolerte kabelgater skulle ""bondes"", men jeg tror at de forskriftene er fjernet fra Norsok?
Håper på snarligt savar.
Mvh.
Harald.
Løst
Hvis en har et hovedoverbelastingsvern på 63A, hvor stor skal inntakssikringen/korslutingsvernet være i forhold? Vet at kortslutningsvernet skal tåle største korslutingsstrøm, men det må jo være selektivt i forhold til OV`n.
Mener å ha hørt at enn går opp to sikrings størrelser i forhold til OV`n.
Stiller NEK-400 noen krav om hvor mange ganger større kortslutingsvernet skal være?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.