| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9577 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 902 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Vi er noen elektrikere som har et spørsmål:
Kan en elektriker installere uten installatør godkjenning andre plasser enn i sitt eget hus? evt. hvor?
Løst
Under installasjon av 6 mm rør gjennom en brattberggjennomføring, har det blitt bort opp igjennom brattbergeren.
Er dette tillatt?
EME
Løst
Hei. I forbindelse med årligkontroll av Ex-matriell på midlertidig utstyr som benyttes i nordsjøen, så finner eg ofte ""true gland type Eexd"" benyttet i Eexd utstyr. Tilførselskabel er med skjerm for eksempel RFOU 2X1,5mm2 + jord.
Er dette forskriftsmessig godkjent. Skjermen blir i disse tilfellene teminert inne i koblingshuset.
Har opplevd mye synsing og lite konkret rundt dette spørsmålet.
Løst
Hvilke krav stilles til utførende personell(automatikere/elektrikere) for montasje av regulerings/overvåkings utstyr på Profibus DP/PA kommunikasjon i sone 1? Profibus tilkobles PLS i sikker sone. I/O modul utstyret som er tenkt brukt er i klasse: EEx de IIC,EEx de (ia)IIC.
Løst
I henhold til NEK 400:2002 715.411.1.2 står det at SELV kildene skal være fastmontert. Betyr det virkelig at disse ikke lengre kan ligge i innfellingskasser som sammen med lavvoltbelysningen ? Selv om kassene er ""stor"" nok ? (min. avstand mellom trafo og belysning)
Løst
Som Gr.L installatør leide jeg inn det lokale energiverket for å utføre en høyspentjobb. Jobben ble utført og jeg ba om samsvarserklæring for arbeidet de hadde utført. Fikk til svar at det hadde de aldri gjort før, men skulle ordne det. Mitt spørsmål er da: er ikke jeg i min fulle rett til å be om det??
Løst
Hvor stort dokumentasjons nivå (egenkontroll / sammsvarserklæring) skal det være ved serviceoppdrag. eks. Bytte av defekt stikk,Montering ny kurs.
Løst
I NEK 400:2002 640.6.3 står det at alle nyinstallasjoner av jordfeilvern skal testes ved I¤n (utløsestrøm). Dette innebærer at alle skal kontrollere at produsentene har gjort ""jobben"" sin. Påfølgende innkjøp av x antall av testinstrumenter. Er dette hensiktsmessig ? I jordfeilvernets videre leveår er det ""godt nok"" å trykke på testknappen.
Løst
1:
Stilles det krav til fysisk skille mellom flere høyspent trafoer i samme kapsling plassert i container, der disse forsyner forskjellige kurser i en umbilical?
2: ROV høyspennt systemer leveres ofte med motorstarter/bryter utstyret på primærsiden av 440/3000V transformatorer. På hvilket grunnlag kan dette godkjennes?
3: F-EAM stiller så vidt jeg tolker det krav til
temperatur følere på viklinger for alle roterende høyspenning maskiner. Kan dette fravikes på HV-maskiner under vann?
Løst
I NEK 400:2002 under 810.4.2 står det at tavler som betjenes av ikke-sakkyndige skal tilfredstille kravene i NEK EN 60439-3. Der er kravet IP 2XC.
Vil det si i praksis at alle fordelinger i boliger, etc. eller andre steder som ikke har fagkyndige skal være tilnærmelsesvis IP30 ?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.