| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9577 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 902 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Først vil jeg få gratulere alle som nå kan kalle seg installatør. Jeg syns det er morro å få depositive tilbakemeldingene. Håper dere som har bestått og ikke har gitt meg tilbakemelding om hvordan det har gått, kan sende meg en mail.
Til dere som ikke klarte det denne gangen: send meg en mail med besvarelsen og vurderingen til sensor. så leser jeg igjennom og hjelper dere med en eventuell klage.
Takk for nå og lykke til videre.
En siste viktig ting for dere som har bestått: Nå må dere bestå hver eneste gang/dag fremover.
Løst
Er da noen som har motatt diplomet i posten ? venter i spenning
Løst
Hei, fikk spørsmålet i dag som jeg ble litt usikker på sef.
Forskriftens da Normen sin historie:
Rødboka
Feb 91
Feb 98
NEK 400:2002
NEK 400:2006
NEK 400:2010
Er dette riktig..
Løst
Hei !
Viser til FOR 2011-01-14 nr 36: Forskrift om elektrisk utstyr
Jeg kan ikke se at det er krav til at utstyr skal være typegodkjent. Gjelder dette kun for EX utstyr?
Mvh
Cato Strandin
Løst
dersom man ved en risiko vurdering henviser til eks. AD 8, må man her vise til utstyrs levrandør, eller tiltak man sjøl har gjort, eller er det godt nok og ref,til den normen som står i nek 400.2010. i det område som gjelder
Løst
ihht kravet i nek, hvor maks grense på jordfeil bryter som tillegs beskyttelse, ved person beskyttelse er 30 mA, eks stikk Ba2. utkopl ihht tabell 41 A osv. det jeg ikke helt forstår, dersom dok overgangs motstand ref s 79 nek osv, kan si at det er utkolpling ved første jordfeil ved bruk av 100 mA, har jeg ikke da person beskyttelse selv i ba 2. har dette noe med variasjon i jords månn,
osv, siden normen krever 30mA. kjenner til dr biegelmeier, så forstår 30 mA, dette blei mye greier, he he.
Løst
Det ligger nå et løsningsforslag for høst 2012 ute på Trainor sin FTP server. Dette er IKKE fasiten men en måte å besvare oppgaven på. Kom gjerne med tilbakemeldinger til Meg selv eller Tommy hvis dere har kommentarer til Løsningsforslaget :)
ftp://ik@trainor.no
Brukernavn: ik
Passord:
Dvs ikke passord
Løst
I oppg.1b) skal en dimensjonere matekabel fra trafo.Dette hører vel til FEF siden. Skal en da utføre frosjekteringa?
Dersom det gjøres mangler Ikpmax. Kan ikke finne gjennomsluppet energi.
Videre, vellegg A :Gjennomsluppet energi. Normalt plar kurven gå fra X aksen og stige mot y aksen ved slik avlesning.
Men hva kan en lese av her?
Løst
Hei
lurte på om noen kan svare meg på hva jeg bør kunne innen ex til installatørprøven ?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.