Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kvalifikasjonskrav for sjekk av el anlegg

Eksempel:

Det mangler samsvarserklæring på en husinstallasjon. Huseier ønsker at installatøren går over anlegget, utbedrer feil, og utsteder en samsvarserklæring.

Er dette da en oppgave som faller inn under FEK § 9 kontroll av andres elektriske anlegg, eller er det en jobb på lik linje med en annen "vedlikeholdsoppgave" der kravene i § 9 ikke må oppfylles sammen med riktige kryss i elvirksomhetsregistret?

Spurt ${formatDate(1632384061)}
Løst Løst
Tilstedeværelse faglig ansvar

Dispensasjon for FA sin tilstedeværelse er beskrevet i FEK § 5. Jeg leser det slik at dette er tilfeller der FA plutselig blir borte(sier opp, sykdom osv.), også beskrevet i Elsikkerhet 89.

Ikke til bruk for når FA er borte av planlagte grunner som ferie. Dette er beskrevet på slutten av veiledningen til § 5. at man skal ha et ik- system med rutiner osv. for å ivareta oppgavene til FA når han ikke er tilstede.

Slik jeg da tolker det, er det ikke åpnet for å ha en fast stedfortreder for FA når han der borte. Da er det rutiner og beskrivelser som skal ivareta disse oppgavene.

Stemmer dette?

Spurt ${formatDate(1632048087)}
Løst Løst
Automasjon
Stjerne/trekant ved 400 v

Nå har jeg ikke holdt på med motoranlegg siden skoletiden før jeg plutselig fikk i oppgave å koble til en svært samlebånd på en fabrikk. Dette samlebåndet har tidligere vært tilkoblet 230 v og har derfor vært deltakoblet. Nå skal det kobles til 400 v

Merkeskiltet sier 400v/230v

Da antar jeg at dette betyr at du MÅ koble motoren i stjerne ved 400v tilførsel slik at spenningen over viklingene blir 230v (400v/1,73)

Har jeg forstått det riktig at det ikke vil være mulig å montere en stjerne/trekant vender med formål om å redusere startstrømmen i denne situasjonen da motoren ikke vil tåle å være deltakoblet ved 400v tilførsel. Antar at motoren da måtte vært merket 400v/690v som tilsier at den tåler 400v over viklingene?

Har jeg forstått dette riktig?

Jeg lurer også på om man bare uten videre kan koble en slik 14 KW motor til nettet uten noe form for startstrøm begrensing?

Spurt ${formatDate(1632072076)}
Løst Løst
Jordfeil målemetode

Hei!

Kan man måle rundt de 3 fasene på en motor som er i drift og konkludere om det er jordfeil fordi summen ikke er 0A? ( i dette tilfellet ble diffen 100mA. Megging ga ikke utslag....

Spurt ${formatDate(1631789534)}
Løst Løst
1000V IT til 1000V TN i oppdrett

Det har i den senere tid blitt mer og mer vanlig å levere 1000V fra nettselskap til flåte i oppdrettsnæringa. I utgangspunktet er disse trafoene 1000V-IT (Yyn0). Hva galt kan skje om man kobler en Yyn0 trafo til å være TN med PEN-leder fram til første fordeling? PEN stopper der og blir etter risikovurdering ikke ført videre. Eller må det også i slike tilfeller må være en Dyn11 trafo?

Kunde ønsker bare å bruke fase-fase spenning som ute på flåte blir transformert ned til 230V-IT. 1000V må her bare ansees som en overføringsspenning på lengre strekk, samtidig som det fortsatt er lavspent.

Kunden vil aldri ta med seg jord eller N-leder ombord, det er kun en 3-leder kabel m/armering og skjerm som brukes og der disse er isolert bort før kabel føres ombord.

Spurt ${formatDate(1631862869)}
Løst Løst
Garantiansvar

Har en problemstilling, som jeg ønsker deres synspunkter på. Ved overlevering av ett anlegg, feks en bolig, blir samsvarserklæring overlevert som en garanti for installasjonen. Mitt spørsmål blir da: Tenk dere at feks at det oppstår ett problem med komfyrvakt/dimmer eller annet utstyr etter 3 år, vi behandler saken som en garanti sak, og bytter utstyret vederlagsfritt. Vil da den nye utstyret få 5 nye år garanti, eller gjelder datoen fra samsvarserklæringen ved overleverelse av installasjonen ? Som jeg ser det, så kan vi fort ende opp i en evig runddans med garantiansvar.

Spurt ${formatDate(1632042272)}
Løst Løst
Ex
Kabelkuvert i Ex-sone2

Hei,

Er det behov for sand i kabelkuvert dybde 300mm x høyde 500mm som er i sone 2

Spurt ${formatDate(1631621679)}
Løst Løst
Automasjon
Standard/Norm for tagging av nettverksutstyr

Hei,

Jeg bruker Solidworks Electrical. Har koblingsdiagram og blokkdiagram hvor jeg skal tegne inn nettverksutstyr. Kjenner noen av dere til standarder eller normer for tagging av slikt utstyr?

Ser at SWE bruker -U for f.eks PLS.

Spurt ${formatDate(1631689976)}
Løst Løst
Fra 230 til 400

Hvor mye koster det rundt til byttet trafo fra 230 til 400v. Uten noe mer

Spurt ${formatDate(1631298929)}
Løst Løst
Kompetanse for de som skal prosjektere elektriske anlegg

FEK stiller ingen formelle krav til den som skal prosjektere elektriske anlegg, men Elsikkerhet nr. 68 omtaler temaet. Selv om det da var FKE som var gjeldende.

Slik jeg leser det skal den som prosjekterer ha minimum teknisk fagskole, samt kunne dokumentere kompetanse for det området han skal drive med prosjektering.

Stemmer denne tolkningen, og i så fall, gjelder den enda?

Spurt ${formatDate(1631537097)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.