| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er det tilstrekkelig å forsyne vifte for røykventilasjon fra normalkraft når vifte står utendørs og tavle står i annen branncelle enn rommet som skal røykventileres?
Løst
Hei eg har brukt 6mm som jordingsleder ut til jordspyd og som hovedutjevning til vann og avløp, tilkoblet i hovedjorskinne i TKS skap.
Er det tversnittet for lite, må jeg bytte til 10mm?Inntakskabel er 3G16mm IT-system på en Bolig.
tenker på avsnitt 542.3.1 som sier att ledertversnitt skal være >6mm. så den er OK.
men samtidig så sier det att man KAN dimensjonere etter 544.1 som sier det skal være >halvparten av største tverrsnitt på beskytellses leder i installasjonen, som her er 16mm og dermed blir det 10mm
Har i tilleg til spyd lagt ned 25mm jordwire i kabelgrøft for stikkledning, tilkoblet direkte til hovedjordskinne.
Løst
Hei
eg tenkte å legge opp til elbil lader og prøver så langt det lar seg gjøre å ikke ha synlig kabel inne i huset.
eneste føringsveien eg har tilgjengelig er enten å trekke nye kabler i et 16mm k-rør som går ut til uteboden eller legge kabel påvegg (lite interresant)
noen som har erfaring med om det går å legge 4g6mm2 (PN) i et 16mm rør?
Har trukket 3g6 mange ganger, men har mine tvil med en ekstra leder.
planen var å erstatte eksisterende kabel (PR2x1,5/1,5) ut til uteboden og legge 4g6 til en underfordeling hvor eg splitter opp i 2 kurser. På den måten kan eg få 3-fas lading til elbilen også.
Løst
Hei ble litt i tvil når jeg holdt på med måling av feilsløyfe impedans fas-jord på et et TN-C-S anlegg. Det blir vel slik at når en måler med eurotester på feks stikk kontakt ute i anlegget så vil denne målingen kun være feilimpedansen i kretsen fram til første fordeling med TN-C i bygget. Får å få riktig resultat bør en vel måle impedansen eksternt ut mot trafo og plusse denne på feil impedansen i selve anlegget)?
Dette skiller seg vel fra TT og IT anlegg med tanke på en slik måling?
Takk på forhånd!
Løst
Vi har en Lucifer magnetventil coil uten Ex merking .
Slår jeg opp i katalogen på produktnummeret jeg finner på solenoiden kommer det opp att den er Ex me . Jeg finner og et bilde som viser hvor merkingen skal være, min ventil har ikke denne merkingen. Og har ikke hatt den heller. Kan jeg godta at denne står i anlegget? Når det gjelder annet utstyr som er gammelt hvor merket er slitt bort vil det være akseptabelt , da man kan feks dokumentere dette via tag , data ark osv. Men jeg blir i tvil da denne aldri har hatt godkjent merking. Kan jo være at produsenten leverer samme utstyr billigere uten sertefisering
Uansett mitt spørsmål er om jeg kan godta disse i anlegget?
hilsen Laila
Løst
Er det begrensing på hvor mange reduction nippler man kan bruke på en exe boks.
til info er den montert i 2012 og har 3 reducere montert før gland
Løst
Har fått installert nye tavler som er bortimot 100% utnyttet både i forhold til kapasitet på tilførselskabel og fysisk plass i tavlen.
Leser i delnorm 823 at det i bolig er krav om 30% reserveplass: "Fordelingstavler i en ny installasjon skal ha minst 30% reserveplass for fremtidig oppgradering med kurser og utstyr". Slik jeg leser dette er det dermed kun krav om fysisk plass i tavle, men at det allikevel er akseptert løsning å bygge tilførselskabel som er 100% utnyttet idet man leverer fra seg ei boligtavle? Forstår jeg rett?
Det som allikevel er mitt hovedspørsmål. Jeg finner ikke noe sted at det stilles noe tilsvarende normkrav i industritavler. Er det med dagens normer ikke noe krav i forhold til dette temaet i tavler som blir levert i industrien?
Løst
Hei. Fant ingen tråder med eette temaet. Og jeg har ikke funnet kjempeklare svar i nek439.
Er det noen forskjell på "adgang kun for instruert personell", "betjenes av instruert personell" og "kun sakkyndig betjening"?
Vet det finnes en grense ved maks 250A innkommende og maks 125A utgående.
Er det forskjellige "trinn" i dette? Instruert personell, sakkyndig betjening..?
Mange gamle tavler har kun merket knivskuffene med "sakkyndig betjening". Er det slik at man idag kan merke kun komponenter, eller er det hele tavlefelt?
Si for eksempel man har et tavlefelt med OV og måler. OV er 400A. Kan en uinstruert person åpne døren for å lese av måleren her?
Løst
Hei
I bustader der rørlegger leverer vannbåren varme, leverer dei og ofte varmestyring.
Denne varmestyringa består vanlegvis av ein sentral som pluggast i stikkontakt, trådlause romtermostatar, og ventilaktuatorar (24V) som koblast til skruklemmer på sentralen.
Er dette utstyr ein rørlegger har lov å installere på eiga hand?
Definisjonen til NKOM ang krav til ENA er litt vag på dette området, men FEL og FSE skiller jo ikkje på spenningsnivå
Løst
Hei, ved rehabilitering av nytt inntak i form av luftstrekk i IT/TT med stigekabel i form av RV-K eller PFXP altså dobbelisolert kabel. Hvordan er riktig terminering av beskyttelsesleder?
Noen mener at beskyttelses leder skal tilkobles i begge ender av stigekabel, altså i inntaksboks og på jordskinne i fordeling grunnet at inntaksboksen er en utsatt del.
Mens andre mener at dette ikke skal gjøres grunnet dette ikke tilfredsstiller krav til dobbelisolering.
Hva er riktig I henhold til forskrifter og normer?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.