Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
fasebrudd i et 3-faset varmeelement

eg har fått et spørsmål eg ikke veit hvoran eg skal løse det. slik går spørsmålet:

Et 3-faset varmeelement merket 3000 W/400 V er styrt av en stjerne/trekantvender.

a. Hvilken spenning vil du forvente å måle over de ulike varmeelementene ved et fasebrudd og hvor stor effekt vil da varmeelementet avgi i trekantkobling.

b. Hvilken spenning vil du forvente å måle over de ulike varmeelementene ved et fasebrudd og hvor stor effekt vil da varmeelementet avgi i stjernekobling

Spurt ${formatDate(1585054251)}
Løst Løst
Varme arbeider
Sluttest kurs varme arbeid.

Hei eg skal ta sluttest kurs varme arbeid. Er det hjelpelitteratur eg kan benytte til besvarelse av oppgavene, som er lov å bruke ?

Spurt ${formatDate(1585122774)}
Løst Løst
Ex
Beskyttelse av Ex d motor med DOL starter

Hei,

Når det gjelder starter for Ex e motor så er det krav til Ex merking av motorvern. Er det samme krav når det gjelder en DOL starter for Ex d motor ?

Har lest NEK EN 60079-0:2018, Annex D og Annex E + NEK IEC 60079-14:2014 kapittel 5, avsnitt 5.11 og kapittel 11 uten å finne entydig svar på dette.

For ordens skyld så skal starter (inkl. motorvern) bygges inn i en Ex d kapsling.

Spurt ${formatDate(1585130576)}
Løst Løst
Jording varmepumpe

Er det ok og plugge støpsel til varmepumpe i ujordet stikk i stue og jorde den ute direkte i chassis? Jording blir da fra jordingsnettet i resten av huset. (ikke egen jordelektrode for varmpumpe)

Spurt ${formatDate(1584976453)}
Løst Løst
avdekning i usakkyndig tavle

I en fordeling i en hytte er inntakssikringer av type skrusikringer. Det har i ettertid blitt byttet ut kursikringer til kombivern med "lokal avdekning". Kan berøre din skinner, ta bak på skrusikringene osv. Hva er kravet/og vanlig praksis ved bytting av gamle skrusikringer til kombivern, iforhold til avdekning internt i skapet?

Spurt ${formatDate(1584689753)}
Løst Løst
Automasjon
div spørsmål

hei igjen

jeg har noen oppgaver jeg ikke helt greier å finne ut av. kunne noen hjulpet meg? dette haster litt.

Innen hvilket karakteristikk område blir et bimetall produsert og hvorfor?

Hva ville du tatt med i en planlegging og hvilke forskrifter er aktuelle?

Hva må vi ta hensyn til ved bruk av måleinstrumenter?

Spurt ${formatDate(1584695985)}
Løst Løst
Paralellkobling av 3 stk 3x50mm PFSP

Hei,

Kom over et anlegg hvor de har gjort en litt unormal parallellkobling av 3stk 3x50mm PFSP kabler.

Normalt kobler en sammen L1 i samtlige kabler, L2 osv.

Men her har de kjørt alle lederne i kabel 1 som L1, alle lederne i kabel 2 som L2.

Hva sier normene om en slik type parallellkobling?

jr

Spurt ${formatDate(1584537715)}
Løst Løst
Automasjon
Styring av varme

Hei!

Nytt spørsmål.

Jeg skal legge opp til en varmekurs som jeg tenkte å regulere med en vanlig termostat. Problemet er at belastninga er 20A 3-FAS og tenker derfor å bruke en kontaktor. Hvordan kan dette enklest løses, med da f.eks micromatic mtc3 termostat. Jeg kan ikke sikre termostaten med 20A kurs, og er derfor noe usikker på hvordan dette enklest kan løses. På forhånd takk for svar!

Spurt ${formatDate(1584570247)}
Løst Løst
Automasjon
termisk dimesjonering og mekanisk

Hei igjen

Hva innebærer termisk og mekanisk dimensjonering?

Har en oppgave i Auto jeg må svare på :)

Spurt ${formatDate(1584606047)}
Løst Løst
Automasjon
dimensjonering av motorvernbryter

hei

hvordan dimensjonerer du motorvernbryter? gjerne litt enkelt forklart takk.

Spurt ${formatDate(1584613109)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.