Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Måling av overgangsmotstand til jord

Hei. Jeg har gått til innkjøp av en eurotester, og har lagt opp en kurs (1 stikk) til et båthus som er ca 50m fra hovedbygning (som har jordelektrode). Før jeg evt slår ned jordspyd ved båthuset ønsker jeg å finne ut hvordan overgangsmotstanden til jord er der. Regner med at jeg kan benytte meg av 3punkts metoden for å finne ut av dette, men da dette er nytt for meg trenger jeg litt tips til hvordan jeg kan utføre målingen.

Eiendommen blir forsynt med luftstrekk og IT-nett.

- Kan jeg koble meg til jordinga i stikkontakten i båthuset med den ene måleproben, og sette de to andre i bakken?

Til info er jeg tidligere installatør og elektriker.

Spurt ${formatDate(1565429095)}
Løst Løst
Ex
Ex grunnleggende

Må første gang man tar ex grunnleggende være klasseromskurs ?

Eller er det greit med online ?

Spurt ${formatDate(1565444321)}
Løst Løst
Installere fritidsbolig i finland

Hei,

Har blitt forespurt å installere noen tilbygg i et hytteområde i Finland rett over grensen. I den forbindelse lurer vi litt på hvordan man skal forholde seg mht norsk vs finsk regelverk og dokumentasjon rundt dette. Siden det ikke er snakk i en totalt ny hytte.

Regner med det går fint å bruke "norskt" materiell siden det er det samme i Finland f. Eks elko.

Spurt ${formatDate(1565115965)}
Løst Løst
Oversikring og forlegningstyper

Har komt over noen kurser i et hus, ca 20-30 år gammelt.

Sikringer 15A, PN 1,5 kvadrat

Forlegningstype A. PN i rør i vegger.

Har dette noen ganger vært lovlig? og når. hvilken paragraf var det som ble brukt.

Spurt ${formatDate(1565185657)}
Løst Løst
Ex
Normert slagprøve

Hei,

har et spørsmål om nipler og adaptere. Det anbefales IKKE å benytte mer enn en overgang på nipler i EX-område. Dette fordi utstyret skal tåle en normert slagprøve. Hva består denne slagprøven av, og hvor finner jeg normen? Jeg spør fordi jeg har en del utstyr som jeg ser på under EX-inspeksjon, hvor kabelinnføring er bygd opp med først en vinkel, så overgang M20 til M25, og avsluttet med M25 nippel

Spurt ${formatDate(1565099291)}
Løst Løst
stikk som forsyner et rom

hei. jeg har lurt på dette en stund.

vis jeg får elektriker til å legge opp 1 stikk i hvert rom og jeg selv leger resten selv men tilkoblings punktet mitt er den stikken elektrikern la opp?

er da mitt anlegg regnet som ikke fastmonter el anlegg?

Spurt ${formatDate(1564617942)}
Løst Løst
Automasjon
Temp måling prosess

Hei, holder på å prosjektere et anlegg med et tiltals temperaturmålinger. Hva er smartest?? passiv pt100 3 eller 4 leder ute i prosess og kabling rett til pls med temp innganger for 3 eller 4 leder?? hva skal man egentlig med transmittere 4...20mA ute i prosessen som krever kalibreringer etc. etc når man kan eliminere en slik feilkilde?

Pt 100 er jo lavimpedanset så kablingen fager vel ikke opp noe støy på kabelbroen som gjør at temp. visningen bli feil i forhold til å kjøre 4...20mA i en kabel på en kabelbro?

Noen som har erfaringer her?

Spurt ${formatDate(1564828932)}
Løst Løst
Automasjon
Tyristor regulering - til frekvensomformer

Hei!

Bygger om en heis som har hat tyristor regulert styring med høyhatighets vikling og bremse vikling.

Denne heisen er koblet i stjerne ifra før av. Det er 230V spenning inn på anlegget. Jeg har ingen motordata, men virker som det er lite kraft i motoren så lurere på om denne egentlig skulle vært koblet i trekant.

Mvh

Sondre

Spurt ${formatDate(1564557616)}
Løst Løst
Ex
Oversømmelse/vanninntrengning i Ex e kapsling

Hei,

Klassisk tilfelle fra en kunde: De har noen Ex e kapslinger/panel utstyrt med Ex e klemmer, Ex d e betjeningsmateriell (brytere og lamper) i lokk, diverse Ex d e kabelgjennomføringer og blindplugger. Kunden sier at de har vært uheldig og hatt oversvømmelse/vanninntrengning i disse panelene og at de derfor ønsker å erstatte noe av betjeningsmateriellet soim er vannskadet (ikke fungerer), likt for likt (identiske typer) så klart. Jeg er skeptisk til dette då jeg mener at dersom de har hatt oversvømmelse i disse panelene så må de ha en full detaljert gjennomgang på alle komponenter (ikke bare de som ikke fungerer) iht. IEC/EN 60079-17 og at kunden mest sannsynlig må bytte mange av Ex komponentene selv om de funksjonsmessig virker.

Noen synspunkt?

Mvh,

Ericen

Spurt ${formatDate(1564563691)}
Løst Løst
stikk kontakter til forsyning av rom

hei. jeg har lurt på dette en stund.

vis jeg får elektriker til å legge opp 1 stikk i hvert rom og jeg selv leger resten selv men tilkoblings punktet mitt er den stikken elektrikern la opp?

er da mitt anlegg regnet som ikke fastmonter el anlegg?

Spurt ${formatDate(1564617825)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.