| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
2 spørsmål angående dokumentasjon.
Kan ikke elektrikeren lage sluttdokumentasjon på utkobling av jordfeil på et IT anlegg (byttet sikringer), med jordfeil på trafokretsen (ikke i mitt anlegg)?
Er ikke kombivernene retningsstyrt og med inst.testeren kunne måle utkobling av sikringer på mitt anlegg?
Anlegget ble megget (var tett).
Løst
Spørsmål er ska legge opp 2 spotskinne som ska styre 2 forskjellig dimmer å trenge L N for å få strøm til dimmer og fra før av Så har man 2bryter fase å en L fase fra før av kan man hente N fase fra annen kurs eller må man trekke N fra samme kurs
Løst
Hei!
Mykje det same som ei NH-sikring?
Og når vi er i gang, kva står NH eigentleg for?
Løst
Hei
Hva betyr det når koblingshuset til en gammel heater er merket med Ex d 3 n ?
Koblingshuset er ikke i d utførelse.
Kun 2 tilkoblingspkt i huset.
Kan sende over bilde ?
Mvh Idar
Løst
Hei
En kunde har en yacht fra 1974 der jeg skal utvide 230v delen med ett nytt fordelingskap, dette skapet vil følge normal standard med jordfeilbryter osv.
Men, det jeg ser her er att "hovedtavlen" ikke har noen jordfeil bryter eller måling/varsling. Skapet er veldig trangt å har i prinsippet 4 tilførsler. 2 stk gen, 1 stk 110v trafo og 1 stk 230+110v trafo, dette gjør det veldig vanskelig med å ettermontere vanlige jordfeilbrytere uten å rive hele skapet å begynde på nytt.
Er evt en jordfeil måler/varsler feks slike som ligger å pulserer en dc spenning på nettet for å måle godt nok?
Det er som sagt amerikansk utstyr fra 70 tallet så å finne utstyr til å trippe brytere er nok vanskelig.
Løst
Det skal monteres høyspent-trafoer i ett relativ begrenset område, trafokassene er vesentlig større enn selve trafoene.
ettersom funksjonen til trafokassene er berøringsikkerhet, ønsker vi å få avklart om hvor forskriftskrav til avstander gjelder, skal de beregnes fra trafoen eller utside av kasse?
Nb. det er berøringsikker tilkobling på hsp siden.
Løst
Vi har manuelle meldere av merke KAC modell WCP1A her på Martin Linge platform.Det er en bryter merket Exia IIC T4 Ga.Bryteren er levert med intern motstand 470ohm, motstand er montert på et lite kretskort.
Merkelappen inne i bryteren på deksel over kretskortet angir hele model nr med opprinnelig motstand.WPC1A-R470SG-K013-01IS
For at bryteren skal fungere her ombord må vi erstatte motstanden med en på 2,2kohm, dvs vi må lodde av eksisterende motstand og montere en ny.
Det er uklart om vi kan bytte motstand, bryteren leveres som standard med 470 evt 680 ohm, men vi må ha 2,2 kohm...
Spørsmålet er om vi kan bytte motstanden selv eller om vi må spesialbestille brytere med 2,2kohm motstand installert, noe som blir svært mye dyrere...
Løst
Tema gjeld måling av straum i LS-tavle i nettstasjon i fordelingsnettet (230IT)
Diverse manualar for måleinstrument (f.eks. Scneider PM3255) oppgir at S2 på straumtrafo skal jordast, medan diverse manualar til straumtrafoar ikkje skriv noko om dette.
Nokon som veit når S2 skal jordast, og ikkje minst kvifor?
Løst
Hei, Jeg har et rosemount 0185 Temperaturhode for TC type J Ex db IIC T6...T1 Gb.
Det er en 1/2"NPT rør tilkobling mellom selve hodet og termolommen. Denne kommer med som standard utstyr. Er det lov å modifisere den/bytte den? vil det påvirke Ex klassifiseringen?
Løst
Skal installere ei borehullspumpe (1fas) i en brønn. Det er allerede lagt fram en PFSP 4x2,5/2,5 sammen med vannslangen inn i brønnen. Både PFSP og vannslange kommer inn i brønnen ca 1m under vannoverflaten. Pumpa kommer ferdig med ca 1m 3x1,5mm2 kabel som skal tilkobles via tilhørende skjøtesett. Kan jeg skjøte pumpa direkte på PFSP? Dette vil medføre at PFSP blir liggende under vann i brønnen. Alternativet er å grave fram PFSP'en og trekke den ut av brønnen, få tak i annen godkjent kabel, og skjøte den til pumpe, og til PFSP under jorda utenfor brønnen.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.