Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
RIO

Hva er et Rio kabinett? Tar gjerne forklaring for dummies.

Er det slik at kontrollkabler til MCC i tavle kan hardwires fra et Rio kabinett som så går videre med signal til SAS node?

Spurt ${formatDate(1562745123)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Feilsøking TN-anlegg

Hei!

Feilsøkte på tilførselen til en motor-installasjon og fikk følgende målinger:

L1-L2 : 232v

L1-L3: 408v

L2-L3: 370v

L1-Pe: 233v

L2-Pe: 178v

L3-Pe: 220v

Målte rett ?under? effektbryteren, med motor frakoblet.

Kabelen virket ?tett? under megging, veldig rare tall, kan det mangle en fas her???

Noen som har vært borti noe lignende?

Spurt ${formatDate(1562411221)}
Løst Løst
Kabel gjennom stikkrenne

Hei

Er det tillatt å legge kabel gjennom stikkrenne for å forsyne en liten garasje fra en bolig?

Eksisterende kabel gjennom vei er skadet og det blir uforholdsmessig dyrt å bore ny kabel gjennom vei.

Spurt ${formatDate(1562567679)}
Løst Løst
Fagområde gruppe. S

Hei.

Jeg er gruppe S montør som arbeider en del med brannalarmanlegg. I utgangspunktet er jo mitt fagbrev begrenset oppad til 100V.

Finnes det ingen muligheter for at jeg kan arbeide spenningsløst med nødlys og brannsentraler som er 230V? Eller er det allerede åpninger som gjør at jeg kunne gjort dette allerede?

Spurt ${formatDate(1562590103)}
Løst Løst
Ex
Egensertifisering, sone 2 - EX e

Hei. Jeg ser på muligheten til å lage eget produkt til EX-e koblingsbokser.Utstyret er av plast og skal plasseres i Ex-e glands.Tenkte dette forumet kanskje kunne hjelpe med hvilke krav som stilles til utstyr montert i ex-e glands.Kabler har f.eks. ingen ex merking, men er beskrevet vagt i gland produsentens datablad.1. Hva vil det koste å ex-e godkjene gjennom 3.part (grovt regnet)?2. Tidligere ex nR kunne "selv-godkjennes" , og kunne brukes i sone 2 - Er dette en mulighet?3. Er det mulig å få godkjent utstyret mot produsenter av glands uten re-sertifisering av deres utstyr ?Brainstorm gjerne rundt muligheter - er sikkert ikke de eneste som har tenkt på å få laget noe til offshore, men blitt stoppet av ATEX-frykten :)

Spurt ${formatDate(1562342859)}
Løst Løst
Utføre installasjoner på bygg som tilhører maskiner og utstyr

I en industrihall så går det mye kabelføringer som tilhører maskiner og utstyr. Eksempelvis traverskraner, presser og liknende. Bedriften har ingen faglig ansvarlig men har ansatt elektrikere. Kan disse utføre utskifting av materiell tilhørende maskinene? Slitte sikkerhetsbrytere på vegg etc.

Spurt ${formatDate(1562344735)}
Løst Løst
Husinstallasjon- hvem kan utføre

kan Noen hjelpe meg å finne loven der det står at en elektrikker ikke har lov å utføre vennetjenester på annet hus? Jeg vet de kan utføre arbeid på sitt eget hus men ikke andres. Hvor står dette og når tredde denne loven i kraft? Takk for hjelp.

Spurt ${formatDate(1562142854)}
Løst Løst
Stikk på bad

Elsikkerhet hadde gitt avvik på stikkontakt som var montert i sone 1. Greit nok.

Denne flytter vi. Men spørsmålet er om vi kan sette en koblingsboks der istedet.

Spurt ${formatDate(1562169291)}
Løst Løst
Automasjon
Ustabil generator

Hei

Jeg har fått en forespørsel på å sjekke en eldre generator, jeg har ikke fått målt så mye men sett litt på den under drift.

Uten last ligger den å jager 230V+-5V, med last jager den 230+-30V(200-260V) syklusen er på 1-2 sekunder så dette går rimelig hurtig.

Mitt første inntrykk er at dette er regulatoren, har noen her andre erfaringer med slike symptomer (Jordfeil, støy osv )?

Spurt ${formatDate(1562323104)}
Løst Løst
Automasjon
Rele 42v 50Hz

Hei

Var borti et rele med spolespenning 42v 50Hz / 48v 60Hz i en gammel tavle. Har dere et godt svar på hvorfor det blir brukt? Hvorfor kan man ikke bare bruke 24vdc eller 230vac som er standard?

Spurt ${formatDate(1562010047)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.