| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Vil et sedimenteringsanlegg som kun inneholder en elektrisk ventil komme inn under definisjonen maskin? Ref FM §2a - en enhet som er utstyrt med eller beregnet til å utstyres med et drivsystem, som ikke kommer fra direkte drivkraft fra mennesker eller dyr, og som består av sammensatte deler eller komponenter, hvor minst en del er bevegelig og som er sammensatt for et bestemt bruk.
Anlegget har ingen andre bevegelige deler. Jeg mistenker at anlegget kommer inn under definisjonen maskin, men vil gjerne få bekreftet eller avkreftet mine "mistanker".
På forhånd takk for svar!
Løst
Hei, holder på med fagprøve.. en av oppgavene er sikkerhetsreleer. Er det noen som har en link til en beskrivelse over de forskjellige sikkerhetskategoriene som kan velges utifra "farlighets" nivået på en maskin. Vet at man skal bruke to kontaktorer i serie i tilfelle et brenner seg fast osv, men fint med en link hvis noen vet om noe :)
Løst
Vi har noen Ex-d kapslinger som inneholder mottakere for signaler fra fjernkontroll for lastearmstyring. Nå er det mulig at noe av utstyret innvendig skal byttes ut. Kapslingen har sertifikat INERIS 01 ATEX 0025. Den har sertifisering Ex II2(1) GD Exd[ib] IIB T6. I sertifikatet for kapslingen før ombygging er det ikke nevnt noe om komponentene som er montert inni (og som man ser er det ingen U i sertifikatet).
Leverandøren av systemet hevder at sertifiseringen fortsatt er gyldig etter utskifting av komponentene.
Kapslingen er av rustfritt stål og har innvendige mål 400x320x175 mm. Systemet ble levert i 2009/10.
Spørsmål: Må kapslingen reserifiseres etter bytte av komponenter? Kan en erklæring fra systemleverandøren være nok til å slippe resertifisering?
Løst
Hei
Her om dagen regnet jeg meg ut med NEK400's tabeller at en 10mm2 uten korreksjonsfaktorer og forlagt påvegg skal kunne ha IZ på 57A
Sitter nå og leser "Store Blå" til EATON:http://www.eaton.no/ecm/groups/public/@pub/@norway/documents/content/pct_471368.pdf
og på side 51 viser et slikt aktuelt eksempel med KV utenpå husveggen og inntaksledningen under 10m lang går inn til OV i sikringsskapet, men hvor 50A 3-fas må sikres med 16mm2 CU
Er det annen regnemåte for inntak enn "vanlige kurser"
Eller er det noe jeg har glippet?.
Hadde vært fint om noen med erfaring/ekspertise har at svar på denne problemstilling
På forhånd takk
MVH
Peder
Løst
Stiebel Eltron har komt med et produkt for hurtigvarming av vann (4,5kW) som har kapsling IP25
Utforming (lengde på slange til dusjhode) gjør at denne må plasseres i sone 1 i dusj.
Kan dette være lov?
Løst
Hei.
Jeg er nå oppi en sak hvor det i tilknytningsskapet til en bolig har blitt brukt NH-patron (knivsikring) på nøytrallederen i tillegg til de tre fasene (400V TN). Dette mener jeg er feil, og alle jeg har forhørt meg med er enige i dette. N-lederen kan jo da i teorien brytes uten at faselederne gjør det.
Det jeg sliter med, er å finne relevante punkter om dette i normer og forskrifter, og lurer derfor på om noen her kan referere til et sted hvor dette er beskrevet? Jeg har ikke tilgang til NEK 399 akkurat nå, men mye mulig det står noe der?
Det eneste jeg har funnet til nå er i NEK 400:2018, punkt 537.2.1.1, som sier at når nøytralleder frakobles, skal den frakobles samtidig med faselederne. Dette klarer man jo ikke overholde dersom man setter NH-patron på N-lederen, da denne i teorien da kan løse ut alene?
På forhånd takk for svar! :)
Løst
jeg kjøpte noen jordfeilautomater på eBay
Av typen chint dz47le-32 som er CE godkjent.
Jeg koblet en av disse for å teste denne.
Jeg koblet til i bunnen slik som jeg ser er vanlig praksis. Da jeg spenning satte denne så kom det
et lite puff og litt røk kom ut av denne. Det ser ut til at det er jordfeil test funksjonen som røk.
Etter videre studier så ser jeg i installasjons veiledning at disse skal ha tilførsel på toppen . Jeg koblet inn på toppen og da virket disse fint. Har også senere studert og ser også slik som AEG også henviser til å koble tilførsel på toppen.
Er det forskjellig praksis på dette fra leverandør så er det mulig mye som ikke stemmer i mange sikring skap her i Norge ?
Har ikke brukt disse chint dz47le-32 jordfeilautomatene og heller gått over til Schneider.
Løst
Hei.
Har hatt et arbeidsoppdrag igjennom firmaet å totalrenovere badet hjemme, jeg har selvfølgelig med meg en montør hvor det er nødvendig.
Jeg har installert en vifte på badet og en på vaskerommet, begge med enpolet elkoplus sort bryter foran. Vet at det er et krav til topolt brudd til feks lys over speil osv, men er det et krav til dette på vifter?
Takk for svar:)
Løst
Hei
Lurer på hva som er standarden av arbeidsklær for elektriker nå til dags. Vi har en liten diskusjon gående i firmaet angående dette og behovet.
Vi er svært lite på industrielle oppdrag, og gjør mest jobber i boliger, service, men også noe næringsbygg som butikker.
Hva vil være hensiktsmessig å bruke og er det nødvendig med flammehemmende bekledning hele tiden?
Løst
I større anlegg TN hvor man gjerne har flere underfordelinger, hvordan best utføre ubrutt N-leder fra PEN-splitt i HF til UPS som er forsynt fra underfordeling?
Snakker gjerne opp i mot 100m i kabellengder.
vil det være best med separat N-leder til hver UPS eller er det kostnadsmessig og bedre løsning med skilletrafo rett før UPS?
Kan man ukritisk legge separat N-leder til hver underfordeling i påvente at det etableres UPS?er?
Tenker bare å få innsikt i hva som kan være beste løsning når man skal prosjektere et anlegg med flere UPS?er
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.