Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordet og ujordet stikk i samme rom

Hei!

Er det tillat å ha jordet og ujordet stikk i samme rom dersom det er x meter avstand mellom disse? snakker om ei stue der det er jordede stikk på ene veggen og ujordede på andre siden av rommet.

Spurt ${formatDate(1556564787)}
Løst Løst
FKE

Etter ny FKE (2013), må ingeniør ha 3 år relevant praksis etter §7 for å koble hjemme.

Hva legger man i ¨relevant praksis¨?

Spurt ${formatDate(1556607935)}
Løst Løst
Bedriftselektrikker

Hei!

Er rollen til bedriftselektrikker som forestår drift og vedlikehold så kritisk at det ikke er lov å ha anlegget i drift når vedkommende ikke er tilstede eller ikke har stedfortreder? er det noen konkrete lover eller forskrifter om dette?

Når jeg skriver "ikke til stede" tenker jeg ikke på dratt hjem for dagen, men f.eks har sagt opp stilling.

Spurt ${formatDate(1556392722)}
Løst Løst
Stikk og bryterdeksler som gulner. Årsak, erfaringer?

Muligens litt på sidelinjen. Men jeg tok over en leilighet for fem år siden. El-anlegget var den gangen en 10 år gammelt.

Da jeg overtok så husker jeg at dekslene var kritthvite. Og de hadde ikke vært byttet nylig ifølge forrige eier.Men i mitt eie så har bryterne og stikkontaktene på "hobbyrommet" gulnet mer enn de andre i leiligheten. Ikke noe som plager meg, men tenkte litt over hvorfor.

Kan dette ha noe med lysfargen på dette rommet? For jeg byttet fra eksisterende 827 lysstoffrør til 840 som bedre arbeidslys ganske tidlig. Kan endringen i lyset ha hatt ekstra påvirkning på dette?

Spurt ${formatDate(1556039730)}
Løst Løst
Automasjon
Frekvensomformer: Over-voltage protection error

Hei,

ved oppkobling av frekvensomformer så får jeg en feilkode på frekvensomformer som er følgende (iht manual)

When the DC bus voltage exceeds a threshold,due to regenerative energy from the motor.

Noen kjenner til hvorfor dette skulle oppstå?

Jeg har endret bærefrekvens fra 2kHz og i intervaller opp til 10kHz men samme feil oppstår.

Ved å endre output frekvens fra 50Hz til 30Hz så kobler ikke frekvensomformer ut før frekvens er manuelt justert opp til ca 45Hz.

Kan også nevne at det er noe pipelyder av motor ved forskjellige frekvenser men dette er kanskje normalt.

Det er noe spenningsfall pga langt kabelstrekk til frekvensomformer. Fra frekvensomformer er det et par meter. Spenning ubelastet til frekvensomformer er ca235V ved last er det ca 220V.

Noen som kjenner til hvorfor denne DC buss spenningen skal bli så høy at frekvensomformer tripper?

Spurt ${formatDate(1556374811)}
Løst Løst
Jordfeilbryter i serie med automatsikring

Hei,

finner ikke noe i FDV fra produsent om følgende sak:

Ifb. med renovering har vi en jordfeilbryter i serie med automatisikring, effektbryter står som hovedsikring i tavlen.

Automatsikringen har lavere merkestrøm enn jordfeilbryteren.

Tenker normal jordfeilbryter forran automatsikringen, men i dette tilfellet har montør plassert automatsikringen forran jordfeilbryteren. KLII kabel mellom automat og jordfeilbryter.

Finner ikke noen plass om plassering av jordfeilbryteren iforhold til automatsikringen.

Noen synspunkter på dette?

Spurt ${formatDate(1556009143)}
Løst Løst
Ex
Gummikabel midlertidig utstyr

Hei, når det gjelder bruk av gummikabel til midlertidig utstyr i sone 1 så bruker vi normalt H07RN-F 3 2.5 kabel, denne skal være oil & mud resistant men er det ikke krav til at denne skal være halogenfri, kan man bruke H07RN-F kabel som ikke er halogenfri til midlertidig Ex utstyr i sone 1 utstyret det gjelder benytter 230 v 16 A

Spurt ${formatDate(1556013710)}
Løst Løst
Ex
Ex kurs

Hvilke krav er det til gjennomføring av Ex kurs, da spesielt med tanke på offshore installasjoner (tidsintervall)

Spurt ${formatDate(1556015395)}
Løst Løst
Fysisk størrelse på rømmningslys over nødutganger

Er litt forskjellige meninger om fysisk størrelse på rømmningslys over nødutganger her på jobben. Noen mener størrelsen bestemmes utifra hvor langt det er fra der du står til nødutgangen, dvs i praksis at hvis det er 100 meter til nødutgangen så skal lysarmaturet være f.eks 4 ganger så stort i forhold til armaturet over døra ut av et rom. Dette står beskrevet i normer for nødøys.

Men så er det noen andre luringer som sier at på en arbeidsplass der man ferdes hver dag og er kjent og har fått opplæring og blitt vist rømningsveier og signert for opplæring så gjelder ikke dette med store lysende skilt over dørene, kun de vanlige standard rømmningslysene...

Noen som vet?

Spurt ${formatDate(1555707383)}
Løst Løst
To kurser på et nødlys - nok å merke

Hei

Vi har hatt en sjekk av nødlysanlegget på et noe eldre bygg som vi drifter, og har fått et avvik på at flere av lysene, både ledelys og markeringslys er koblet på to kurser. Dvs. en fase fra en sikring, og en fase fra en annen sikring.

Forslaget til løsning fra kontrollør, er å merke dette på armaturene. Er dette i det hele tatt lov?

Spurt ${formatDate(1555999884)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.