| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei. Lurer på hva som er påkrevet mtp dokumentasjon i forbindelse med LO/TO før arbeid på elektriske anlegg.
Hengelås ?
Er det krav om dukumentering, og hva er i såfall minimum? Isolasjonssertifikat? Underskrifter av hvem ? Gjeninnkobling ?
Løst
Hei har dere noe annelse på hvor ein finner kravet som stilles ved nippelgjennomføring mot exd kapsling der det skal vera teflonpakning mellom nipple og exd kapsling?
Løst
Hei, jeg skal ha en presentasjon om ohms lov og effektloven. Jeg skal blant annet vise hvordan man knytter desse lovene opp mot effekttrekanten, spenningsfordeling over 2 og 3 fase og komme med ulike eksempler og reknestykker på dette. jeg skal også utdjupe mer om effekttrekanten og hva funksjoner den har osv.. noen som har nyttig informasjon om dette området som burde vert tatt med? (ps er ganske ny på dette og vet ikke så mye.)
Løst
Man kan legge kabel skjult i vegg (uten rør)? Hva med pr over fast himling?
Er det noe nytt i NEK man kan henvise til?
Løst
Hei!
Jeg har i forbindelse med bistandsarbeid i Kenya et spørsmål vedrørende frekvensstyring av en pumpe med tilhørende motor som er installert neddykket dypt nede i en brønn. Først og fremst vet jeg ikke mye om denne, da den er neddykket og det ikke er mulig å sjekke merkeplate.
Vi vet: 415V, 3fase, 50Hz, 10.3A nominell strøm, 4kW nominell effekt. CRI S4S-8/25 er pumpetypen.
Prosjektet går ut på å installere et solcelleanlegg for å drifte pumpen, som dessverre opererer under en pumpehøyde som gir veldig lite ideelle driftsforhold. Det ser ut som om pumpen trenger ca 7,8kW inn på motorsiden gitt dataark for modellen funnet på internett som beskriver effekt og effektivitet vs. pumpehøyde og flowrate.
Det jeg lurer på er om en slik motor kan frekvensstyres, slik at den under de samme driftsforholdene kan gå på lavere effekt. Vi trenger slettes ikke den høye flowraten pumpen leverer i dag som den er nettilkoblet, så dersom den kan kjøres på lavere effekt kan prosjektet løses billigere ved at vi kan installere langt færre solcellepanel.
På forhånd takk for svar!
Løst
Hei!
Fornyer et luftinntak med ny trakt og inntaksboks med aut sikring. Rør fra inntaksboks til nytt sikring skap.
Kan jeg trekke 3 stk PN i samme rør eller må det være dobbel isolert kabel type PFXP eller PNN ?
Det er for øvrig et IT anlegg
Mvh
Trond Selstø
Løst
Jeg har fagbrev som elektrikker og skal utvide inst. i egen bolig. Hva slags papirer skal jeg fylle ut som dokumentasjon?
Løst
Forsøker finne informasjon om hvilke områder Get Safe sitt brannvarlingssystem/seriekoblede røykvarslere er godkjente for. Bl.a. i Oslo driver de en ganske offensiv markedsføring mot sameier og borettslag. Er dette systemet godkjent for denne bruken? Røykvarslerne kobles sammen ved å bruke WiFi signaler, er tilknyttet vaktstasjon via WiFi-sentralen og kommuniserer med beboere via app.
https://www.get.no/safe/
Jeg finner ikke noe info om at utstyret er godkjent av FG, at det kan brukes der det er krav til brannalarmanlegg iht NS 3960, eller at utstyret er godkjent iht EN 54 serien.
Noen som har svar?
Løst
Hei
Jeg er en lærling som snart er ferdig med læretiden og øver til fagprøven. Jeg lurer på åssen det er med signal jordig til forskjellige målere. Jeg mener å huske at man bare skal jorde i en ende på en electromagnetisk mengde måler, men husker ikke hvilken. Jeg finner ikke noe om dette på nettet, så tenkte å spørre her om det er noe sted å lese om dette.
Løst
Hei. Jeg opplever et merkelig problem. Jeg har en playstation 4 som ofte flyttes mellom loftsetasjen og kjellerstuen. Men hver gang jeg plugger den inn i stikkontakten i kjellerstuen så ryker automatsikringen. Noen ganger må den vippes opp to ganger for å holde seg inne med spillkonsollen plugget i. Og der forblir den uproblematisk etter det. Og spillkonsollen fungerer helt fint når strømmen er på.
Min peiling på strøm er veldig begrenset. Hva kan dette tyde på? Hvorfor skjer dette på en kurs men ikke en annen?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.