Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
LOTO dokumentasjon

Hei. Lurer på hva som er påkrevet mtp dokumentasjon i forbindelse med LO/TO før arbeid på elektriske anlegg.

Hengelås ?

Er det krav om dukumentering, og hva er i såfall minimum? Isolasjonssertifikat? Underskrifter av hvem ? Gjeninnkobling ?

Spurt ${formatDate(1554476137)}
Løst Løst
Ex
EX D Nippler

Hei har dere noe annelse på hvor ein finner kravet som stilles ved nippelgjennomføring mot exd kapsling der det skal vera teflonpakning mellom nipple og exd kapsling?

Spurt ${formatDate(1554366688)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
presentasjon om ohms lov og effektloven

Hei, jeg skal ha en presentasjon om ohms lov og effektloven. Jeg skal blant annet vise hvordan man knytter desse lovene opp mot effekttrekanten, spenningsfordeling over 2 og 3 fase og komme med ulike eksempler og reknestykker på dette. jeg skal også utdjupe mer om effekttrekanten og hva funksjoner den har osv.. noen som har nyttig informasjon om dette området som burde vert tatt med? (ps er ganske ny på dette og vet ikke så mye.)

Spurt ${formatDate(1554367516)}
Løst Løst
Skjult kabling

Man kan legge kabel skjult i vegg (uten rør)? Hva med pr over fast himling?

Er det noe nytt i NEK man kan henvise til?

Spurt ${formatDate(1554384463)}
Løst Løst
Automasjon
Frekvensstyring av ukjent motor

Hei!

Jeg har i forbindelse med bistandsarbeid i Kenya et spørsmål vedrørende frekvensstyring av en pumpe med tilhørende motor som er installert neddykket dypt nede i en brønn. Først og fremst vet jeg ikke mye om denne, da den er neddykket og det ikke er mulig å sjekke merkeplate.

Vi vet: 415V, 3fase, 50Hz, 10.3A nominell strøm, 4kW nominell effekt. CRI S4S-8/25 er pumpetypen.

Prosjektet går ut på å installere et solcelleanlegg for å drifte pumpen, som dessverre opererer under en pumpehøyde som gir veldig lite ideelle driftsforhold. Det ser ut som om pumpen trenger ca 7,8kW inn på motorsiden gitt dataark for modellen funnet på internett som beskriver effekt og effektivitet vs. pumpehøyde og flowrate.

Det jeg lurer på er om en slik motor kan frekvensstyres, slik at den under de samme driftsforholdene kan gå på lavere effekt. Vi trenger slettes ikke den høye flowraten pumpen leverer i dag som den er nettilkoblet, så dersom den kan kjøres på lavere effekt kan prosjektet løses billigere ved at vi kan installere langt færre solcellepanel.

På forhånd takk for svar!

Spurt ${formatDate(1554273109)}
Løst Løst
Luft inntak i bolig

Hei!

Fornyer et luftinntak med ny trakt og inntaksboks med aut sikring. Rør fra inntaksboks til nytt sikring skap.

Kan jeg trekke 3 stk PN i samme rør eller må det være dobbel isolert kabel type PFXP eller PNN ?

Det er for øvrig et IT anlegg

Mvh

Trond Selstø

Spurt ${formatDate(1554230437)}
Løst Løst
Installere i egen bolig

Jeg har fagbrev som elektrikker og skal utvide inst. i egen bolig. Hva slags papirer skal jeg fylle ut som dokumentasjon?

Spurt ${formatDate(1554307188)}
Løst Løst
Get Safe seriekoblede røykvarslere/brannalarmanlegg

Forsøker finne informasjon om hvilke områder Get Safe sitt brannvarlingssystem/seriekoblede røykvarslere er godkjente for. Bl.a. i Oslo driver de en ganske offensiv markedsføring mot sameier og borettslag. Er dette systemet godkjent for denne bruken? Røykvarslerne kobles sammen ved å bruke WiFi signaler, er tilknyttet vaktstasjon via WiFi-sentralen og kommuniserer med beboere via app.

https://www.get.no/safe/

Jeg finner ikke noe info om at utstyret er godkjent av FG, at det kan brukes der det er krav til brannalarmanlegg iht NS 3960, eller at utstyret er godkjent iht EN 54 serien.

Noen som har svar?

Spurt ${formatDate(1554115969)}
Løst Løst
Automasjon
Signal jording til målere

Hei

Jeg er en lærling som snart er ferdig med læretiden og øver til fagprøven. Jeg lurer på åssen det er med signal jordig til forskjellige målere. Jeg mener å huske at man bare skal jorde i en ende på en electromagnetisk mengde måler, men husker ikke hvilken. Jeg finner ikke noe om dette på nettet, så tenkte å spørre her om det er noe sted å lese om dette.

Spurt ${formatDate(1554195313)}
Løst Løst
Spillkonsoll slår ut automatsikring

Hei. Jeg opplever et merkelig problem. Jeg har en playstation 4 som ofte flyttes mellom loftsetasjen og kjellerstuen. Men hver gang jeg plugger den inn i stikkontakten i kjellerstuen så ryker automatsikringen. Noen ganger må den vippes opp to ganger for å holde seg inne med spillkonsollen plugget i. Og der forblir den uproblematisk etter det. Og spillkonsollen fungerer helt fint når strømmen er på.

Min peiling på strøm er veldig begrenset. Hva kan dette tyde på? Hvorfor skjer dette på en kurs men ikke en annen?

Spurt ${formatDate(1553959904)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.