Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Bytte tavleinnmat

Er det vanlig å kontinuitetsteste kursene i anlegget etter bytte av tavleinnmat i boliger? Man frakobler jo jordinger, og vet ikke om noe er glemt å innkoble

Spurt ${formatDate(1553410343)}
Løst Løst
Ex
Z-015 kontroll og åpning av kapslinger offshore

Vi utfører i dag Z-015 utsjekker for en kunde som sender mye midlertidig utstyr ut på norsk sokkel. I henhold til våre rutinner blir alle Ex d kapslinger vedlikeholdt, preservert og lukket i henhold til leverandøres spesifikasjon.

Vi har ved flere anledninger oppdaget at når utstyret kommer tilbake så bærer det preg av at noen har vært inne i kapslingene av ukjent årsak (ikke gjort av vår kunde). Dette har vi sett ved at spenningsrele har vært justert bort, og ikke minst at bolter på Ex d kapslinger har blitt trekt til så hardt at de har satt seg fast eller fått sprekker. Typisk så vil dette kunne skje om de bruker muttertrekker eller trykkluft når de trekker til boltene.

Dette er noe som er vanskelig å bevise, men igjen så er det vår signatur som står på Z-015 skjemaet.

Vi vurderer nå å sette på sikkerhetsetiketter på alle kapslinger og informasjon om at dersom etiketten brytes så frafaller alt ansvar.

Hva sier regelverket om dette? Hvilke friheter kan de ta seg ute på platformen?

Spurt ${formatDate(1553175178)}
Løst Løst
Installasjon på egen bolig og fritidsbolig. Eierskifte og FEK

Jeg flytter snart og jeg gjorde noe finpuss på el-anlegget. Jeg kom til å tenke på hvis neste eier hypotetisk sett skulle få anmerkning på arbeidet utført av meg. Hvordan kan jeg ta ansvar for dette etter eierskiftet og utbedre forholdet, når FEK ikke lenger tillater meg å forestå noe som helst på dette anlegget?Er dette et unntak?

Spurt ${formatDate(1553197504)}
Løst Løst
Hvordan er det organisert NEK 400?

Hei.

Jeg har lest at normen er delt opp i 41 normedeler.

Jeg vet at det finner 8 hoveddeler (kapitler).

Er det en liste hvor det står alle deler?

Mvh

Pierre.

Spurt ${formatDate(1553200331)}
Løst Løst
Jordfeilbryter i TN nett

Hvorfor brukes det jordfeilbryter i TN nett?

Første jordfeil gir kortslutning så det burde vel ikke være nødvendig.

Spurt ${formatDate(1553148589)}
Løst Løst
Dobbelt NEK399 skap

Hei,

kort spørsmål. Bolig med utleieleilighet, er doble skap godkjente iht. 399? Ser etman blant annet har en type

Spurt ${formatDate(1553152533)}
Løst Løst
NEK400:2018 - 560.9 Nødbelysning

Under NEK400:2018 - 560.9 Nødbelysning for rømningsveier står det følgende:

560.9.1 Systermer for nødbelysning for rømningsveier kan forsynes fra et sentralisert nødstrømforsyningssystem eller nødlysarmaturene kan være selvforsynt. Forsyningen til selvforsynte armaturer er ikke omfattet av kravene i 560.9.1 til 560.9.4

I brannceller som inneholder mer enn en nødlysarmatur, skal annenhver armatur være forsynt fra minst to forskjellige kurser slik at et belysningsnivå opprettholdes langs hele rømningsveien ved utfall av en kurs.

Spørsmålet er som følger:

Med att en nødlysarmatur er selvforsynt, menes det her att den har innebygget backup batteri?

Og dersom nødlysarmaturen har innebygget backup batteri så kan vi se vekk fra kravet gitt i 560.9.1 og montere samtlige nødlysarmaturer på en kurs?

Spurt ${formatDate(1553165243)}
Løst Løst
Bygge tavle

Vi får oppdrag om å skifte ut gamle tavler med styresystemer. Dette er da snakk om tavler på 40× 60 cm. Har vi som elektrikere uten kunnskap om tavlenormer lov til å ta et tomt egnet skap, og bygge inn komponenter, eller må det utføres av tavleprodusent? Evt hvor går grensa? F.eks. en i-boks med div modulærutstyr er jo innenfor for oss å sette sammen...

Spurt ${formatDate(1553060807)}
Løst Løst
sikkerhetsavstand skinne 6,6kV

HeiEr det noen som vet hva sikkerhetavstanden til skinner skal være på 6,6kV inne i kraftverk? Skinnene skal føres vertikalt, og vil komme ganske nær en stige (rømningsvei). Lurer altså på hva avstanden mellom stigen og vegg hvor skinnene monteres må være.Har sett i veiledning til FEF og NEK440, men finner ikke noe spesifikt som jeg føler dekker dette tilfelle. Hva er deres tolkning rundt dette temaet? gjerne legg ved evt forskrifter på svar.

Mvh

Tor

Spurt ${formatDate(1553077472)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Rekkevidde Emi

I montørhåndbok nek 400-2010 fig 8,6a side 304 vises det til avstand mellom kilde og offer. Er avstand = diameter på kabel eller en leder?

Hvorfor er det ikke 3 ledere med?

Er det uskjermet (ikke emc kabel) som er beskrevet?

Spurt ${formatDate(1553119124)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.