Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kabel gjennom vegg

Skal det være rør gjennom veg , ved kabel gjennomføring. PRL 2 x 1,5 mm2.

Spurt ${formatDate(1554034905)}
Løst Løst
Ringjord - bolignormen

I bolignormen står det at for hver bygning som innholder en bolig SKAL det etableres ringjord. Gjelder dette uansett grunnforhold? Boligen jeg prosjekterer nå står på ren steingrunn, og ser for meg at jeg kan benytte andre løsninger?

Spurt ${formatDate(1553758104)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Halogenfri kabel

Hei

Var nylig på ptil/iec kurs hos dere og snakket bl.a. om halogenfri kabel. Så har vi på jobb snakket om Draka H07RN-F. Her står de på databladet "halogenfri:nei". Etter hva vi da lærte på kurs vil den da ikke kunne brukes. Samtidig er det denne kabelen Norsok Z-015 heviser til.

Hva blir rett her? Er det lov å bruke H07RN-F?

Spurt ${formatDate(1553843223)}
Løst Løst
Isosafe downlight

Hei eg holder på med oppgave å planlegge utførelse av installasjon av Isosafe downlights som har rør fremlagt til lys punkt uten kasse. Spm mitt er hva kabel kan ein benytte til slik installasjon? er PL90 godkjent til dette på Sg sine isosafe utgave eller må annen kabel benyttes?

Spurt ${formatDate(1553846432)}
Løst Løst
Over 10 000 kortsluttningsverdi

Nettselskapet regner jo ut kortsluttningsverdier, men hva gjør installatør når de får verdi over 10kA I kortsluttningsverdi? Husker jeg ikke feil, så kan ikke Ola Hansen i gata betjene brytere over 10kA? Eller husker jeg helt feil?

Spurt ${formatDate(1553629824)}
Løst Løst
Automasjon
D/P celle bruksområder

Hei!

Skal opp til fagprøve om et par dager og har laget en modell der D/P celle er en ganske sentral enhet i prosessen (nivåtransmitter). Lurer på hva slags andre bruksområder en D/P celle har enn trykk og nivå, og hvordan dette blir praktisert?

Takk for svar!

Spurt ${formatDate(1553694405)}
Løst Løst
Ex
Dårlige gjenger på Exd box

Spørsmål angående skade på gjenger i EXd koblingsboks.

Boksen har 22 stk bolter hvor de ikke er en del av flammespalten. Gjengene på enkelte av feste til boltene er defekt. Midlertidig løsning nå er gjort med gjennomgangsbolt og mutter.

Hva sier forskriften om dette?

Spurt ${formatDate(1553439107)}
Løst Løst
AKS installasjonskabel (polsk?) - Tillatt brukt?

https://www.castorama.pl/produkty/instalacja/instalacje-elektryczne/kable-i-przewody-elektryczne/kable-instalacyjne-yky/przewod-aks-zielonka-ydyp-3-x-1-5-mm2-4-7-bialy.html

Kommer stadig over denne type kabel i bygg hvor polske arbeidere har vært å jobbet. Bruk av denne type kabler henger uansett sammen med ufaglært arbeid (flere andre visuelle feil..)

Er det noen som har mer informasjon om denne typen kabler og om denne er godkjent for bruk i norge?

Spurt ${formatDate(1553509416)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Sporadisk utkobling av jordfeilautomater

Hei!

Jeg har en kunde som sliter med sporadisk utkobling av jordfeilbryter. Anlegget har grei isolasjons motstand, (8-10 Mohm) og en total lekkasjestrøm på 2-2,5 mA. (virker normalt ut fra noen varmekabler og bruk av Pr, som gir noe kapassitiv strøm) Har skiftet til jordfeilautomat på alle kurser, men sporadisk utkobling forekommer fortsatt og på forskjellige kurser??? En kurs med varmekabler og en kurs med vaskemaskin. Utkobling skjer 1-2 ganger i døgnet. Ofte rundt kl 04.00 om natta. Har vært i kontakt med nettleverandør, men de fastholder at feilen må ligge hos kunden. IT-nett med ca 130V mellom alle faser og jord!

Noen forslag?

Spurt ${formatDate(1553254945)}
Løst Løst
Elektrofagarbeidere fra EØS, Språkkunskaper

Hei, Vurderer DSB språkkunskaper til EØS-elektrofagarbeidere ved søknad om å få jobbe i Norge?

Eller blir det opp til faglig ansvarlig i bedrift å vurdere om FEK §13 Språkkunskaper er tilfredsstilt?Engelsk er minstekravet?

Spurt ${formatDate(1553381997)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.