Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Bedriftselektrikker

Hei!

Hvor tungt veier det juridiske ansvaret når man innehar bedriftsautorisasjon med tittel "bedriftselektrikker"?

Spurt ${formatDate(1539975440)}
Løst Løst
Egen jordelektrode uthus på kurs fra hovedhus Feb88

Var det lovlig med separat jordelektrode til uthus uten jord i tilførsel fra hovedhus i feb88/Rødboka?

Jordelektroden i uthus virker tilfredsstillende, men måler ikke kontinuitet mellom hovedhus og uthus.

Har forsøkt å lete i rødboka uten å finne svaret. Gjelder IT nett.

Spurt ${formatDate(1540141920)}
Løst Løst
12v i bobil og campingvogn

Hei

Kan noen hjelpe meg med verdier på godkjent spenningsfall på 12v anlegg. Og hvis jeg bruker trainors spenningsfall kalkulator hvor mange faser velger jeg da. Si jeg skal koble ett 12v uttak bak i bilen ca 8m med kabel unna batteri hvor mye spennings fall får jeg ved en last på 50w og 12,7v. Og hva er godkjent fall i %? Er det d samme som i 230v VERDEN 3-4%?

Spurt ${formatDate(1539878272)}
Løst Løst
Type B for ELbil?

Er den type B?Stikkontakt 32A 2Pol+J 230V 6H IP44 for vegg ABB 232RS6

Spurt ${formatDate(1539886711)}
Løst Løst
Overspenningsvern ved ny kurs

Hei

Spørsmål vedrørende krav til overspenningsvern.

Det skal monteres ny jf-automat til varmepumpe. det legges opp ny kurs frem til varmepumpe utvendig. Vi betrakter dette som en ny installasjon ref Elsikkerhet 78 punkt 3.2. Kunde anser dette som en mindre utvidelse ref 3.5 og mener vi har rissikovurdert dette feil og at vi feilaktig har solgt han et overspenningsvern. (vi ser bort fra at det er luftstrekk inn til huset, noe som også utgjør en forstørret risiko for lynnedslag og derfor også blir et krav til overspenningsvern iht tabell 51A)

Er det noen som har meninger om dette?

Spurt ${formatDate(1539956741)}
Løst Løst
Instruere

Når er det krav om at personell skal instrueres? Vi har div automasjonsskap på jobben som ikke er direkte sikringsskap men skap som inneholder rekkeklemmer, sikkerhetsreleer og 24v strømforsyninger etc etc. skal man kun instrueres når skapet har over 250A hovedsikring og eller over 125A utgående kurssikring?

Spurt ${formatDate(1539800197)}
Løst Løst
Antall grenser for installatørprøven

Hei,

Mitt spørsmål er da om at man kunne avlegge prøven flere ganger opp til å bestå det eller er det en grenser?

NB : Prøven (de 2 delene av installatørprøven).

Mvh

Pierro

Spurt ${formatDate(1539812788)}
Løst Løst
Ex
Er det tillat å bruke ikke EX utstyr i sone område?

I NEK 420-2 håndbok under punkt 5.2 står det at:

Som et alternativ til forholdet gitt i tabell mellom EPLs (utstyrbeskyttelsesnivåer) og soner kan EPLs bestemmes på bakrunn av risiko. M.a.o. ta med i beregningen konsekvensene av en antennelse. Dette kan under spessielle omstendigheter kreve en høyere EPL ELLER TILLATE EN LAVERE EPL ENN DEFINERT I TABELLEN.

Betyr dette at man kan montere sone 2 utstyr eller ikke ex utstyr i sone 1 vist en det er utført en risiko/ konsekvensvurdering som tilsier at dette er greit?

Spurt ${formatDate(1539856132)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Termografi på eget anlegg

Er det noen spesifike krav knyttet til termografering av eget elektrisk anlegg offshore? Tenker utover elektro fagbrev, FSE og kjennskap til anlegget.

Spurt ${formatDate(1539758038)}
Løst Løst
Koble sammen 3-fase med 5-fase

På byggeplassen bruker vi en 400v undersentral, men 5-fase kabelen strekker ikke helt ut til sikringsskapet. Kan jeg bare klippe og teipe sammen en vanlig 3-fase med en 5-fase? Må naturligvis droppe nøytral kabelen(N) leder 3 (L3). Sanynligvis teipe andre enden av 3-fasen til sikringsskapet også. funker det ?

takk for alle svar

Spurt ${formatDate(1539774642)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.