| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Hvor tungt veier det juridiske ansvaret når man innehar bedriftsautorisasjon med tittel "bedriftselektrikker"?
Løst
Var det lovlig med separat jordelektrode til uthus uten jord i tilførsel fra hovedhus i feb88/Rødboka?
Jordelektroden i uthus virker tilfredsstillende, men måler ikke kontinuitet mellom hovedhus og uthus.
Har forsøkt å lete i rødboka uten å finne svaret. Gjelder IT nett.
Løst
Hei
Kan noen hjelpe meg med verdier på godkjent spenningsfall på 12v anlegg. Og hvis jeg bruker trainors spenningsfall kalkulator hvor mange faser velger jeg da. Si jeg skal koble ett 12v uttak bak i bilen ca 8m med kabel unna batteri hvor mye spennings fall får jeg ved en last på 50w og 12,7v. Og hva er godkjent fall i %? Er det d samme som i 230v VERDEN 3-4%?
Løst
Er den type B?Stikkontakt 32A 2Pol+J 230V 6H IP44 for vegg ABB 232RS6
Løst
Hei
Spørsmål vedrørende krav til overspenningsvern.
Det skal monteres ny jf-automat til varmepumpe. det legges opp ny kurs frem til varmepumpe utvendig. Vi betrakter dette som en ny installasjon ref Elsikkerhet 78 punkt 3.2. Kunde anser dette som en mindre utvidelse ref 3.5 og mener vi har rissikovurdert dette feil og at vi feilaktig har solgt han et overspenningsvern. (vi ser bort fra at det er luftstrekk inn til huset, noe som også utgjør en forstørret risiko for lynnedslag og derfor også blir et krav til overspenningsvern iht tabell 51A)
Er det noen som har meninger om dette?
Løst
Når er det krav om at personell skal instrueres? Vi har div automasjonsskap på jobben som ikke er direkte sikringsskap men skap som inneholder rekkeklemmer, sikkerhetsreleer og 24v strømforsyninger etc etc. skal man kun instrueres når skapet har over 250A hovedsikring og eller over 125A utgående kurssikring?
Løst
Hei,
Mitt spørsmål er da om at man kunne avlegge prøven flere ganger opp til å bestå det eller er det en grenser?
NB : Prøven (de 2 delene av installatørprøven).
Mvh
Pierro
Løst
I NEK 420-2 håndbok under punkt 5.2 står det at:
Som et alternativ til forholdet gitt i tabell mellom EPLs (utstyrbeskyttelsesnivåer) og soner kan EPLs bestemmes på bakrunn av risiko. M.a.o. ta med i beregningen konsekvensene av en antennelse. Dette kan under spessielle omstendigheter kreve en høyere EPL ELLER TILLATE EN LAVERE EPL ENN DEFINERT I TABELLEN.
Betyr dette at man kan montere sone 2 utstyr eller ikke ex utstyr i sone 1 vist en det er utført en risiko/ konsekvensvurdering som tilsier at dette er greit?
Løst
Er det noen spesifike krav knyttet til termografering av eget elektrisk anlegg offshore? Tenker utover elektro fagbrev, FSE og kjennskap til anlegget.
Løst
På byggeplassen bruker vi en 400v undersentral, men 5-fase kabelen strekker ikke helt ut til sikringsskapet. Kan jeg bare klippe og teipe sammen en vanlig 3-fase med en 5-fase? Må naturligvis droppe nøytral kabelen(N) leder 3 (L3). Sanynligvis teipe andre enden av 3-fasen til sikringsskapet også. funker det ?
takk for alle svar
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.