| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1566 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9648 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 904 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 835 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
I TN-S anlegg legges ringjord rundt bygg og jordspyd i hjørne nærmest overspennings vernet. hva er "best" å koble jordspydet til jordskinne i tavle eller i hjørnet til ringjorden?
Løst
Hei
Vi har en mob-båt plassert i sone 2 ved noen anledninger, grunnet mangel på dekksplass.
Da har det blitt en del diskusjoner grunnet hvorvidt kompenserende tiltak som skal utføres.
Eg har forståelsen av at et startbatteri som blir plassert i et sone 2 område blir definert som en tennkilde klasse B, men her er ikke folk enige.
Batteriene er koblet mot en hovedbryter som ikke er ex, men uansett om du hadde koblet fra kablene fra batteriet, vil ikke da batteriet i seg selv vere ansett som en tenkilde ?
Løst
Er det krav til jordfeilbryter for 3-fas kloakkpumpe på fritidsbolig?
Nyinstallasjon.
Egen kurs for pumpe.
Løst
Hei,
skal til med bytte et sikringsskap i en bolig fra tidlig 1980.
(Pga opppussing av vaskerom, er det fult mulig og bytte selve skapet, istedenfor og renoverer eksisterende).
Eksisterende målersløyfe er 16mm, OV 63A på TT anlegg.
Da det er et eksisterende anlegger, planlegger jeg og bytte likt mot likt, dvs. montere ny 16mm målersløyfe.
(Ja, alt av godkjenninger er på plass, men vi har nå begynt og ta andre type jobber enn normalen her i firmaet, så er på litt ny grunn...)
Men ser at det lokale kraftlaget krever 10mm målersløyfe for opp til OV 63A, 16mm for OV i området 63A til 80A.
Hvorfor krever kraftlaget 10mm for 63A, og ikke minimum 10mm på 63A?
Løst
Hei. Har blitt fortalt at det på eit FSE kurs ble fortalt om ein hendelse der statisk elektrisitet, generert av ei pumpekanne for vann, har antent knallgass i eit batterirom. Er interessert i å vite mer om den hendelsen, da også vi som jobber her på min platform bruker pumpekanner i batterirom. Er det noen som har kjennskap til dette?
Løst
Hei,
Er det krav om brudd i N-leder ved elektrisk isolering ut i EX område for tennkilde kontroll ? Krets er mata fra ein 1 fase CVT, der L2 er jorda. CVT er brukt til å distribuere effekt til motorheatere i MCC tavle. Slik eg forstår det er det tilnærma umogleg å få spenningsoppbyggning på jorda fase mot jord då kretsen er svært liten, lurer allikvell på om dette er ihht. IEC (spes. 60079-14 cl 8,2).
Løst
Hei,
Har sett mange styretavler der det er montert små vifter for kjøling uten beskyttelsesgitter verken på innsiden eller utesiden.Heller ikke stopper de når man åpner tavledøra. De er montert i hodehøyde som jeg syns er veldig skummelt.
Hvor kan jeg finne krav / forskrifter om beskyttelsesgitter for vifter til slike formål?
Løst
hei
Har fått i oppdrag å koble til en brakkerigg for en kunde. Ved tilfeldigheter åpnet jeg noen stikk og brytere og finner ikke noen CE merking på disse.
Finner VDE, TSE og noe jeg tror er PCT.
Fabrikatet er av merket Legrand.
Noen som vet om noen av overnevnte holder for bruk i Norge?
Løst
Hei
når en tar interkontroll av større bygg / anlegg med masse fordelinger må det da skrives en samsvarserklæring for enhver fordeling eller er det nok med en felleserklæring?
Løst
Knivsikringer NH 000,tar disse kun kortslutningstrømmer eller tar dem også overbelastning?
i2? osv....
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.