| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
God dag! Jeg har tatt elektriker fagbrevet igjennom VG3 løp på Videregående skole 2017 (Dette ble startet opp lokalt) Jeg har en kjenning som driver eiendomsfirma med mye utbygging og div. Jeg ble lovet kontrakt hos de om jeg starte opp eget elektriker firma. Spørsmålet mitt er nå:
Kan jeg starte et firma med fagbrevet mitt og evt ansette Installatør?
Må jeg være installatør selv for å starte eget firma?
Kan jeg ansette installatør og starte eget firma, for så å gå de 3 år i praksis som jeg trenger for å gå opp til Installatør prøven?
Har snakket med endel jeg kjenner, men får så mye forskjellige svar..
Løst
Hei!
Hvilke krav finnes, til kalibrering av vanlige måleinstrumenter for bruk offshore?
Tenker da på : multimeter, ex. multimeter, tangamperemeter, megger, milliamperegiver, druck.
Har inntrykk av det blir brukt mye penger på dette, uten at det er forankret i regelverket...
Løst
Hei, lurte på hvis man skal bygge en tavle med TT-Nett, Hvordan er da kravet til dobbeltisolert?. Skal man bruke Dobbeltisolert kabel kun frem til Første vern (hovedbryter) Feks fra Ensto klemmer og opp til bryter. eller må man bruke Dobbeltisolert til all hovedstrøm, (målesløyfer og frem til laskeskiner, kurser ut osv) i tillegg? Har hørt litt forskjellig om hva som er rett. noen sier kun frem til første vern mens noen sier bruk dobbeltisolert på alt. så lurer jeg på evt hvorfor man må bruke det/ eller ikke?
Løst
Hei. Har fagbrev som automatiker. Min bestemor skal skifte ut hele det elektriske anlegget hjemme hos seg. Og i den forbindelse lurer jeg på hva jeg kan gjøre.
Jeg lurer på om en automatiker kan koble opp installasjonen, mens en elektriker kobler installasjonen inn til sikringsskapet?
Jeg legger elsikkerhet 68 til grunn, hvor det står "Avgrensingen mot andre elanlegg er sekundærsiden av vernet/sikringen som ?mater? det automatiserte anlegget, for eksempel en produksjonslinje i en fabrikk"
Det står automatiserte anlegg, men det kan være både installasjon(FEL) eller maskin(FM). Og i læreplanen står det gjentatte ganger "Industrielle elektriske anlegg". Skjønner at det er forskjell på bolig og industri.
Men synes det er litt rart. Da jeg gikk på videregående VG2 og 3 lærte vi spesifikt om bolig installasjoner. Og vi lærte å koble opp lys, stikkontakter osv.
Håper dere forstår problemstillingen min. Håper på gode innspill og eventuelt alternative løsninger.
Tusen takk på forhånd. Er virkelig et bra forum :)
Løst
Hei
I forbindelse med el.kontroll i fjøs dukker det alltid opp spørsmål.
Lurer på det må legges utjevningsforbindelse til melkerør av kyr? Melkerør er i rustfritt stål, henger ned fra tak i gjengestak og oppnår et jordpotensial via betongdekket 700ohm (målt på rør). Termen blir vel da "annen ledende del".?
Løst
Finnes det noe krav til ventilasjon i et tavlerom. Avtrekk eller innblåsing og event. krav til maks temperatur i rommet
Løst
Hei! Lurer på om det er lov å bytte ut en gammel defekt shunt-trip spole med ny, eller om avgangen må bygges om til UVT.
Løst
Kan en automasjonsingeniør fra Litauen jobbe som automatiker i Norge?
Kan han eventuelt jobbe som ingeniør og gjøre selvstendig elektrisk arbeid (AFA) innenfor sitt fagområde?
Begge tilfellene forutsetter fast ansatt i en norsk bedrift med faglig leder.
Løst
Hei.
Jeg lurer på om det er hjemlet noe krav til test av jordfeilbryter offshore og i tilfelle hvor dette er hjemlet?
På forhånd takk!
Løst
Fikk installert ny smart strømmåler hjemme får ett år siden. Netteier ringte nå nylig og sa at jeg hadde jordfeil på anlegget, og må få ordnet dette. Jeg målte mellom faser og jord på OV. Målte 230V mellom to av fasene og jord, mellom den siste fasen og jord måler jeg 0V. Dette tyder på full kortslutning mellom fasen og jord, men betyr dette at jordfeilen er hos netteier eller hos naboen?
PS har IT nett
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.