| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er oppe i en sak der kabel har stått med kortslutning og nesten gjort så veggen har tatt fyr og stikkontakt har smeltet i veggen. Eieren har dokumentasjon fra elektrikkerfirma som er av type 5S. i 5S dok. stod det ikke noe om kortslutningsstrømmer. Firmaet som har utført jobben har selvfølgelig kassert sin dokumentasjon i saken siden anlegget er over 5 år gammelt.
Spørsmål: hvor står kunden i en sak som denne??? det er jo åpenbart at det er for liten kortslutningsstrøm i anlegget, men var det også tilfelle den gangen dette ble installert?? er firmaet uskyldig mht. at målinger den gangen var innenfor kravet?
Løst
Hei,
ifm med internkontroll i næring kom jeg over et sikringsskap fra Schneider Electric der det er montert 2x 3-fas+N kurser samt et rad med rekkeklemmer i målerfeltet. Ledningene er ikke dobbelisolerte er forlagt mellom avdekning av hovedsikring og målerfeltet.
Selv om det er kapsling over sikringene er dette vel ikke lovt?Kapsling over rekkeklemmer mangler også.
Blir ikke helt klok av NEK400-8-810
Løst
Har fått godkjenning fra DLE med bakgrunn i min utdannelse / erfaring - Elektroingeniør med allsidig praksis.
Nå etterspør de dokumentasjon på gjennomført 2 kurs - NEK 400 oppfriskningskurs / FSE opplæring for inneværende år.
Er dette absolutte forutsetninger for endelig godkjenning ?
Løst
1.1.3 Jording i fjell
Der avstanden til godt ledende jordsmonn er stor kan det jordes i fjell. Det bør der legges en lengre kråkefotjording i fordypninger og sprekker i fjellet og bruke tilsettingsstoff i hullene, og bæreline tres ned. Disse forbindes til kråkefotjordingen. Se Figur 4. Det kan også bores hull i fjell, f.eks. med diameter på 40 mm. eller mer med en dybde på 6-8 m. En flertrådet kobberleder med 25 eller 50 mm2
Mitt spørsmål :jeg jobber et sted der de skal sentere jording tråden i et hull på 7 m hva er den riktige måten og utføre sentreringen på ?
Løst
Jeg har vært i arbeidslivet i omtrent fem år, med noen år i forsvaret, og akkurat nå jobber jeg turnus i staten. Dette innebærer at jeg har mye fritid, og jeg har også mye lesetid på jobb.
På VGS gikk jeg idrett, og har generell studiekompetanse.
Jeg ønsker å fylle fritiden jeg får gjennom turnusarbeidet med noe nyttig, og har derfor lekt litt med tanken på å ta fagbrev som elektriker. Jeg har mye tid i arbeidstiden til å lese, og jeg er et middel+ skolelys. Derfor tenker jeg å ta fagene jeg behøver som privatist. Jeg har forstått det sånn at jeg trenger å ta fagene Elektriker 2 og Elenergi 2 (arrester meg gjerne om jeg er feilinformert). Veien videre er jeg derimot ganske usikker på.
Hvilke muligheter har jeg? Jeg antar at man kan gå den tradisjonelle veien med to år som lærling, men jeg ønsker å fortsette i min nåværende jobb. Er dette noe som vil la seg gjøre? Kan jeg ta fagbrevet ved å være "deltidselektriker" ved et elektrikerfirma i 4,5 år?
Håper det er noen der ute som sitter på gode svar!
Løst
Hei finnes det noen info eller krav om hvorfor deksler i tavler skal være satt på slissede kanaler?Ifm med internkontroll kommer jeg ofte nok over tavler der deksler til slissede kanaler mangler.Én sak er jo utseende men er det noe sikkerhetshensyn med dette?
NEK 400-4-41A forteller meg ikke så mye heller ikke FEL§17.
Løst
Er det lov å legge 3 kabler fra tilknyttingskap til bolig- låve-garasje. (samme eier)
Virker for dumt å dra de mest strømkrevende forbrukerne gjennom sikringskap i bolig først.
Hvis ja hvordan løses dette , med tanke på at OV tydeligvis må settes i bolig skapet?
Løst
Hei.
Var i en hytte langt borte forleden dag og skiftet et sikringsskap. Da gikk jeg selvfølgelig tom for endehylser og manglet 2 stykker. Jeg sjekket i databladet om sikringene var godkjent for tilkobling av RK uten endehylse, men det stod ingenting om det (Chint automat) Sjekket Schneider sine automater som har veldig lik klemme og det er det visst tillat med tilkobling av "flexible wire" uten endehylse.
Risikovurderingen min endte opp med et ledningene ble tilkoblet uten hylse. (Sender en mail til produsent og spør om det er greit uansett)
Spørsmålet mitt er om det står noen steder at du MÅ benytte endehylser på RK der disse skal tilkobles såkalte "heisklemmer"? Jeg testet å koble en stump RK til samme sikringen på verkstedet hjemme. Skrudde helt normalt fast og hadde ikke sjangs til å dra ut ledningen om jeg brukte begge hendene. Den satt som støpt og var klemt sammen til en kompakt masse av sikringsklemmen.
Hvordan praktiserer folk dette? Jeg vet at hylser brukes i stort omfang, men er det noen grunn til dette om en er sikker på at ingen kordeller kommer "på avveie" ?
Bjørnar
Løst
Hei,
En kunde har et etablert ladepunkt via 2x16A industrikontakt(BLÅ - hun).Kunden har nå kjøpt seg lader mode 3 med fast type 2 kontakt og ønsker denne montert.
Så kommer spørsmålet: Kan jeg montere mode 3 laderen(lader fastmonteres til vegg) med bevegelig ledning og industri hannplugg, og deretter koble denne til den allerede etablerte industriveggkontakten?Kunden ønsker nemlig denne kontakten til annen bruk når det ikke lades fra uttaket, som er forståelig nok.Personlig synes jeg dette er en dårlig løsning for lading av elbil, hele hensikten er å få en fast installasjon med færrest mulige "skjøtepunkt/klemmer" for å forhindre varmgang.Hadde vært mye bedre å lagt frem en ekstra kurs som tilsammen ivaretar begge behovene kunden har.
Hvordan skal jeg svare kunden - klarer ikke helt å referere til noe brukbart i norm 722, hverken i 2014 eller 2018 av NEK400 som "slår spikern i kista".
Løst
Hei
En kunde ønsker å bruke 20 A på en 80 cm induksjonstopp. Har ende ikke fått data om toppen, men erfaringsmessig trekker denne mye mer en 20A på maks belastning.
Det er kun 4mm2 fra til koketopp i dag, og ikke mulig å trekke tilbake disse og erstatt med 6mm2
Er det ok å gå for en 20A og evt. skrive i samsvarsærklæring at sikring kan gå ved for høy belastning
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.