| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1566 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9648 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 904 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 835 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei,
Har nylig installert en stor frekvensomformer, og lurer på kravet til hovedutjevningsforbindelse til denne?
Den styrer en motor på 500KW, spenning 690V og har tilførselskabel av typen PEX 3x240mm¨2.
Mvh
Elektriker-lærling
Løst
Kva for kvalifikasjonar skal dei som monterer og prosjekterer solcelleanlegg ha.
Skal det følge med samsvarserklæring for prosjektering/montering av solcelleanlegg.
Tenker her på solcelleanlegg inkludert inverter.
Kva for forskrift gjeld for solcelleanlegg?
Løst
Hei,
Slik jeg har tolket ny NEK399, er det nå tillatt å ha overbelastningsvern og jordfeilautomater montert i utvendig tilknytningsskap for å forsyne mindre bygg(spikertelt,garasjer etc).
Er dette riktig tolkning eller har jeg misforstått noe?
Løst
Hei!
Kan èn Energimontør og èn Lærling utføre jobb på HSP anlegg sammen?
EKS: Energimontøren er LFS og mann nr 2 er en lærling uten sikkerhetskort.. Kan da dette laget foreta seg arbeid som f. eks trafoskift i Nettstasjon?
Ønsker svar på både mastetrafo og nedbygd nettstasjon. DVS både linjebrytere (åpne brudd) og SF6 anlegg..
Har lest FSE 2006 "Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av eletriske anlegg", der finner jeg ut slik jeg tolker reglen at dette er OK.
Kan noen gi meg tilbakemedling på om min tolkning stemmer?
Løst
Kan man montere en vanlig panelovn ip 21 på et bad (fastmontert)? avstanden fra dusj er 1,5 m. God utlufting av fuktighet her, så tabell 51a er ivaretatt..
Løst
hei
når en utfører sluttkontroll måles ikmin på tamp av kurs med installasjonstester.
dette er jo greit når en har stikkontakter og en kan bruke plugg rett i testeten, men når en har koblingsbokser, lyskurser, motorkurser osv er det litt mer kronglete.
er det et absolutt krav at en måler også på disse kursene?
Løst
Jobber på et prosjekt der det skal trekkes store mengder cat6 kabel. Alle gjennomføringer er tettet med branntetting. Så jeg lurer på om noen har funnet en god måte å fjerne branntetting på? Finnes det et middel som løser det opp uten å skade kabler?
Løst
Hei,
Vi har noen Tranberg koblingsbokser type TEF 1058 montert i Ex zone 2 på Åsgard A. Sertifikat 14ATEX4124. Vi ønsker å montere 1A sikringer i denne boksen av type Stahl, se vedlagte link, med sertifikat PTB 99 ATEX 2158 U.
Ut ifra ex-klassifiseringen for sikringen ser ikke jeg noen problemer med å montere den i TEF-boksen så lenge den ikke tilfører mer effekt enn boksen er sertifisert til.
Men i og med at sikringen er Stahl mens boksen er Tranberg står selvsagt ikke denne Stahl-komponenten i utstyrslisten for hva som kan monteres i boksen. Tranberg sier derfor at vi isåfall monterer sikringen i boksen på eget ansvar ? dvs leverandør garanterer da ikke lengre for ex-klassifiseringen.
Stahl har denne sikringen listet i utstyrslisten over komponenter som kan monteres i sine bokser, f.eks serie 8150.
Jeg kan ikke se at det skal være forskjell sikkerhetsmessig om sikringen er montert i den ene eller andre boksen. Slik jeg ser det er den eneste forskjellen at Tranberg selvsagt ikke har en Stahl-komponent i utstyrslisten. (Selv om de to nå er samme selskap - forskjell på utstyret og sertifiseringen allikevel)
Hva sier dere om dette? Kan vi montere sikringen i TEF-boksen som vi har montert? Eller må vi bytte bokser?
Link ang 1A sikring:
https://r-stahl.com/en/global/products/cable-glands-components-and-enclosures/components-for-ex-e-solutions/fuses/small-fuse-bases-series-8560-49664/149161-38348/
mvh Vigdis Vada
Løst
Hei.Eksisterande inntaksvern på loft (UZ) blir fjerna og ny inntakskabel PFXP legges frå sikringsskåp til eksisterande luftstrekk inn på husvegg. Luftstrekkes tilkoples kabel med piggklemmer, og ny KV plasseres i E-verket sin stolpe. Dette er normal praksis hjå vår nettleverandør.Sikringsskåpet beholdes, men skiftes ut til jordfeilautomater med overspenningsvern.
For meg er det fristende å erklære denne jobben ihht NEK400:2018. Men kan eg erklære endring av inntak ihht NEK400:2018 og utelate krav i NEK399? Eller må eg erklære arbeid ihht norm frå tiden huset er bygd?Takker for svar.
Løst
Hei.
Vi har en problemstilling i ett kontroll kabinett.
Punkt 1: IE ledere ligger sammen med IS ledere i samme kabel kanal. Riktig nok ligger IE ledere "beskyttet" i en egen liten kanal inne i IS kanalen.
Punkt 2: IE kabel som er avmantlet ytterkappe på, Screen og innerkappe er inntakt. Denne ligger i en IS kanal sammen med IS ledere.
Er dette lov? Klarer ikke finne noe håndfast når det gjelder forlegning inne i kabinetter etc. Der det er kun ledere og ingen skjerming/screen.
Håper dere forstår problem stillingen og kan svare på dette.
Mvh Tom Erik
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.