| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Vi skal levere en HPU med en junction box for kobling av instrumentering og ventiler. HPU skal stå i safe zone. Vi skal levere Ex transmittere og Ex switcher, dette fordi kunden har standardisert på dette. Ventilene på HPU er ikke Ex.
Kunden ønsker Ex tagging etc., men vi ønsker ikke å tagge for Ex, bruke Ex-e JB eller barrierer. Vi ønsker å holde dette enkelt.
Spm. 1: Hvis vi tagger JB med Ex tag, må JB være i Ex utførelse?
Spm. 2: Hvis vi tagger JB med Ex tag og bytter til Ex-e JB, kan vi route ikke Ex signaler gjennom JB?
Løst
Hallo. Jeg har kjøpt LED lys til å ha inne i et garderobeskap. Disse er forsynt via en ferdiglaget kabel med en ujordet std eurostøpsel med euro-hunn rett inn i trafo. Det er selvsagt beregnet at denne skal inn i en vanlig stikk. Er det »innafor» å kappe denne kabelen og forsyne den rett fra en koblingsboks med strekkavlaster? Trafoen er fastmontert. Kabelen vil her bil ca 30cm fra koblingsboksen til trafo. Dette blir på mange måter som for en vifte eller en fast tilkoblet panelovn med en kort stump bevegelig kabel.
Løst
Hei, jeg skal bruke en kambryter for å veksle mellom to strømkilder. Begge kildene er sikret med 16A/C en-fas (L1 + N). Har tenkt å benytte denne: https://www.elfadistrelec.no/Web/Downloads/_t/ds/t0-3-8212-e_eng_tds.pdf
Den er for 20A men ser den er oppgitt maks 6A ved 230V AC-15. Hvilke typer utstyr faller inn under denne kategorien?
Forbrukerne er lamper, USB-lader, varmeovn og batterilader for 12V-batteri.
Løst
Er det krav til merking av ipgrad på f. eks. et sikringskap eller elektrisk utstyr?
Skal ipgrad dokumenteres for verifikasjon som grunnlag for samsvarserklæring?
Løst
Hei
Skal installere 2 stk underfordelinger i en ny bolig(garasje og leilighet)
hvilke type vern og kabel bør jeg da bruke?
OV i hovedfordelingen er 40A 400V TN
Underfordeling 1 : 20A
Underfordeling 2 25A
Kan jeg bruke OV i hovedfordelingen og en lastbryter i underfordelingen med PN i rør lagt mellom?
Løst
Hei
Er det mulig å jobbe som skipselektriker? om en har fagbrev som elektriker, samt avlagt å bestått installatør prøven. pluss enn har jobbet med offshore utstyr i 3 år. men har ingen fartstid på sjøen.
Løst
Kan noen forklare meg forskjellen på kabeltyper Klasse 0, Klasse 1, Klasse 2 (Klasse 3?)
Hva er forskjellen og hvilke bruksområder?
Løst
Gjør det noe om trekkerøret til en inntakskabel blir fylt med regnvann?? har en kabel fra stolpe som går over i et 50mm korrugert rør ned i bakke og inn i huset.. det er ikke akkurat fall noe sted som evt. gjør at vann hindres i å fylle seg opp inne i røret.
Løst
Hei,
Lurer litt på dette med styring av LED-drivere/ballaster/reaktorer til lysrørarmaturer etc.
Slik jeg ser det finnes det to hovedvarianter av styring/dimming her:
1) Analog styring via 1-10V signal etc.
2) Digital styring via digital bussprotokoller som Dali etc.
Ønsker å vite mer detaljert om hvordan denne styringen fungerer.
Er det mikrokontrollere som tar seg av styringen her? Med enten analogt (1-10V) eller digitalt (Dali) inngangssignal, med eksempelvis PWM på mikrokontrollerens utgang til armatur? Hadde satt pris på om noen hadde mer kunnskap om dette.
Løst
Jeg og en kamerat (begge elektrikere) havnet i en diskusjon om bruk av riktig kategori av instrument. Jeg satt og feilsøkte på kretskortet i en forsterker jeg har. Med mitt Cat IV flukemultimeter jeg ellers bruker i mitt arbeid.
Han kommenterte dette og mente at jeg bruker feil instrument i forhold til feilsøking i finelektronikk. Jeg burde ifølge han heller bruke et instrument med lavere kategori siden disse "er mer presise" enn instrumenter beregnet for grovere elektriske anlegg. Og at det er grunnen til at en elektroniker bruker cat II og en elektriker IV.
Noe jeg mener er tull. Kategorien handler jo kun om sikkerhetsnivået på instrumentet og ingenting med instrumentets presisjon på finmålinger. Og at en elektroniker ville blitt litt irritert over å måtte betale dyrere for et sikkerhetsnivå han/hun aldri kommer til å få bruk for.
Jeg regner med at jeg har rett i denne diskusjonen. Men det hadde jo vært greit å banke i bordet eventuelle svar her og ende diskusjonen en gang for alle. Synspunkter?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.