Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
garanti hvis firmaet er i konkurs.

Hei. Har spm.

Firmaet har gått i konkurs. Hvem er ansvarlig for garanti?

Spurt ${formatDate(1537991488)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Veien fra elektriker til skipselektriker

Er det noen som vet veien til å bli skipselektriker når en er elektriker for industri og bolig?

Spurt ${formatDate(1538071067)}
Løst Løst
Automasjon
Reguleringsventil

Hei, jeg har et problem med en reguleringsventil som jager opp og ned over lenger tid og så blir stabil. Dette skjer utenat de kommer noe endringer i prosessen. Har feilsøkt, men finner ingen openbare feil som slakk i mekanikk på positioner eller feil med innstillingene på positioner. Noen tips?

Spurt ${formatDate(1538287864)}
Løst Løst
Kvalifikasjonskrav eget Firma

Hei,

Går med tanken om å starte opp egen bedrift. Har fagbrev Gr.L , og Teknisk fagskole Elkraft.

Planen er da boligkontroll/elsjekk. Og takst og tilstandsrapport. skal ta sertifisering NEK 405.2 & 405.3

Slik jeg tolker FEK, er det da "§ 9.Kvalifikasjonskrav ved kontroll av andres elektriske anlegg"

som blir relevant, og dermed § 7 første ledd.

Ingen installatørprøve er da nødvendig

Før jeg går noe videre med planene, kan noen verifisere at dette stemmer? Slik at ingenting er oversett.

Mvh

Kristian

Spurt ${formatDate(1537948662)}
Løst Løst
Fordelingstavler (823)

Avsnitt 823.810.512.101

Er det kun metalliske kapslinger som er godkjent iht 823?Hva er ekvivalent metode iht ikke brennbart materiale i samsvar med NS-EN ISO 1182?

Spurt ${formatDate(1537965747)}
Løst Løst
Kabel fra 399 skap til fordeling i bolig

ser at det er flere som legger TFXP fra 399 skap til fordeling i bolig

jeg mener på at men ikke skal bruke TFXP, men hvor finner jeg dette i NEK 400/399?

Spurt ${formatDate(1537471604)}
Løst Løst
Oppdatering på forskrifter og normer landbasert lavspenningsanlegg

Finnes det noen kanaler hvor man kan få fortløpende info om nye forskrifter og normer på landbaserte lavspenningsanlegg? det holder vel ikke med å forholde seg til bøker som blir oppdatert hver 4. år eller gå på kurs 1 gang i halvåret eller året.

Spurt ${formatDate(1537536395)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
pusteluftkompressor

Hei,

Finnes der spesifikke krav til elektrisk utkobling av portable elektriske pusteluftkompressorer I sone område?

I utgangspunkt er disse godkjent for bruk I sone forutsatt at det legges til-luft slange ut I sikker sone, men tenker spesifikt på hvilket nivå de skal stenge ned på, er det ok med elektrisk utkobling på single gass eller er det confirmed gass de skal koble ut på med tanke på at kompressoren er en sikkerhetsbarriere for personell I tanker etc? kan ikke finne krav til pusteluftkompressorer I z-015.

Spurt ${formatDate(1537769198)}
Løst Løst
Ex
Ex e og ex d kapsling

Hei, jeg er lærling og har et spørsmål.

På en exe kapsling kan jeg bruke en ex d, ex e og ex de nippel, mens på en exd kapsling kan jeg bare bruke ex d og ex de nippel. Stemmer dette ?

Spurt ${formatDate(1537430238)}
Løst Løst
Automasjon
Feilsøking motor

Hei,

Har en 3fas/230V D-kobling - 49A - 15kW motor som jeg feilsøker på da det ble varmgang i den ene fasen under drift, muligens dårlig tilkobling.

Har megget viklingene og fant ingenting galt her.

Har målt motstand i viklingene og fikk: 0,52 - 0,50 - 0,53 ohm.

Er lenge siden jeg har regnet på noe som helst og ville vite hvordan jeg kontrollerer at motstanden i viklingene er riktig, eller om den er brent.

Spurt ${formatDate(1537445338)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.