| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei. Har spm.
Firmaet har gått i konkurs. Hvem er ansvarlig for garanti?
Løst
Er det noen som vet veien til å bli skipselektriker når en er elektriker for industri og bolig?
Løst
Hei, jeg har et problem med en reguleringsventil som jager opp og ned over lenger tid og så blir stabil. Dette skjer utenat de kommer noe endringer i prosessen. Har feilsøkt, men finner ingen openbare feil som slakk i mekanikk på positioner eller feil med innstillingene på positioner. Noen tips?
Løst
Hei,
Går med tanken om å starte opp egen bedrift. Har fagbrev Gr.L , og Teknisk fagskole Elkraft.
Planen er da boligkontroll/elsjekk. Og takst og tilstandsrapport. skal ta sertifisering NEK 405.2 & 405.3
Slik jeg tolker FEK, er det da "§ 9.Kvalifikasjonskrav ved kontroll av andres elektriske anlegg"
som blir relevant, og dermed § 7 første ledd.
Ingen installatørprøve er da nødvendig
Før jeg går noe videre med planene, kan noen verifisere at dette stemmer? Slik at ingenting er oversett.
Mvh
Kristian
Løst
Avsnitt 823.810.512.101
Er det kun metalliske kapslinger som er godkjent iht 823?Hva er ekvivalent metode iht ikke brennbart materiale i samsvar med NS-EN ISO 1182?
Løst
ser at det er flere som legger TFXP fra 399 skap til fordeling i bolig
jeg mener på at men ikke skal bruke TFXP, men hvor finner jeg dette i NEK 400/399?
Løst
Finnes det noen kanaler hvor man kan få fortløpende info om nye forskrifter og normer på landbaserte lavspenningsanlegg? det holder vel ikke med å forholde seg til bøker som blir oppdatert hver 4. år eller gå på kurs 1 gang i halvåret eller året.
Løst
Hei,
Finnes der spesifikke krav til elektrisk utkobling av portable elektriske pusteluftkompressorer I sone område?
I utgangspunkt er disse godkjent for bruk I sone forutsatt at det legges til-luft slange ut I sikker sone, men tenker spesifikt på hvilket nivå de skal stenge ned på, er det ok med elektrisk utkobling på single gass eller er det confirmed gass de skal koble ut på med tanke på at kompressoren er en sikkerhetsbarriere for personell I tanker etc? kan ikke finne krav til pusteluftkompressorer I z-015.
Løst
Hei, jeg er lærling og har et spørsmål.
På en exe kapsling kan jeg bruke en ex d, ex e og ex de nippel, mens på en exd kapsling kan jeg bare bruke ex d og ex de nippel. Stemmer dette ?
Løst
Hei,
Har en 3fas/230V D-kobling - 49A - 15kW motor som jeg feilsøker på da det ble varmgang i den ene fasen under drift, muligens dårlig tilkobling.
Har megget viklingene og fant ingenting galt her.
Har målt motstand i viklingene og fikk: 0,52 - 0,50 - 0,53 ohm.
Er lenge siden jeg har regnet på noe som helst og ville vite hvordan jeg kontrollerer at motstanden i viklingene er riktig, eller om den er brent.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.