| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
i 411.3.4 står det at kurser som forsyner belysningsutstyr skal beskyttast med 30mA jf.
Er ikkje detta kravet dekka av 823.411.3.3?
Løst
Om man legger PFXP som stiger til underfordeling direkte i jord med dekkbord/mekanisk beskyttelse over istedenfor å trekke den i et rør, er dette fortsatt en "fullverdig" klasse 2 utførelse? Altså at det er kun leverandøren for produktet som i det hele tatt krever denne mekaniske beskyttelsen?
Og når man kommer til skap så skal enten skap være dobbelt isolert/klasse 2, eller så skal man bruke dobbeltisolert helt frem til første JFB/samleskinne? (Altså hvis det er typisk gammelt NEB stålskap.)
Har jeg forstått dette korrekt? At det er lurt å trekke kabelen i rør er jeg fullt klar over :-)
Løst
Hvordan definerer man grensen for allment tilgjengelig for lading av bil?
Jeg tenker da spesielt for bedrifter med felles lading, borettslag ect.
Løst
Hei.
Finnes det noen begrensning på hvor stor jordfeilbryter du kan ha på en lyskurs i ett EX område?
I ett prosjekt offhsore er det montert 300 mA jordfeilbrytere på lyskursene, er dette ihht Norske forskrifter, andre steder jeg har vært har det alltid vært 30mA?
Anlegget er TN-system.
På forhånd takk.
Løst
Hei
Hvilken verdi kan man forvente med multimeter kontra isolasjonstester?
Løst
Hei,
jeg vet ikke om dette er rett plass og spørre men prøver her.
Mener og ha hørt tidligere at at et overspenningsvern bare er "sikkert" 10-12meter inn i installasjonen eller noe sånt, og at det derfor er lurt og ha enten noen montert et ekstra lengre inne eller lignende ved TV, Pc ect.
Tenkte jeg bare skulle høre om noen her visste om dette stemte.
Takk på forhånd.
Løst
Jeg jobber i en bedrift som i all hovedsak leverer kontroll systemer. Kontroll kabinetter får vi fra autorisert tavlebyggere. Før sending til kunde spenningsettes kabinetter for testing og tidvis ønsker vi å kunne utføre mindre modifikasjoner/feilrettinger.
Er det slik at vi da i henhold til FEK må ha en faglig ansvarlig og registreres i Elvirksomhetsregisteret? Og må eventuelt den som har det faglige ansvaret tilfredstille FEK § 7 andre ledd (installatørprøve), eller kan vi her dekke oss under FEK § 7 første og tredje ledd.
Løst
Under punkt 534.4.4.2 er det beskrevet overspenningsvern kategori 2 (2,5 KV) jfr. tabell 53B
Under punkt 823.534.101 står det beskrevet overspenningsvern kategori 1 (1,5 kV) jfr. tabell 44C
Tolker jeg det da rett at krav til finvern type 3 kun gjelder nye boliginstallasjoner (823) og ikke er et generelt krav? Og gjelder det da kun fast montert utstyr i bolig og ikke pluggbart?
Hvordan håndterer installatørene dette i forhold til nye boliginstallasjoner?
Løst
Hei.
Lurte på om det er mulig å beregne størrelsen på strømmen som går i korslutningsringene i rotoren?
Blir det beregning etter formel for primær/sekundær vikling i trafoer?
Mvh Martin
Løst
Hei,
Har for første gang foretatt en kortslutningsmåling av 1 kurs.
I den forbindelsen har jeg noen spørsmål til FLUKE 1653B Euro testeren jeg brukte.
Er PSC Ik, det samme som minste kortslutningsstrøm? eller er dette største?
Kursen er koblet til en Schneider TM25D. er dette da en D-karakteristikk?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.