Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
411.3.4

i 411.3.4 står det at kurser som forsyner belysningsutstyr skal beskyttast med 30mA jf.

Er ikkje detta kravet dekka av 823.411.3.3?

Spurt ${formatDate(1535395944)}
Løst Løst
Spørsmål om klasse 2 utførelse

Om man legger PFXP som stiger til underfordeling direkte i jord med dekkbord/mekanisk beskyttelse over istedenfor å trekke den i et rør, er dette fortsatt en "fullverdig" klasse 2 utførelse? Altså at det er kun leverandøren for produktet som i det hele tatt krever denne mekaniske beskyttelsen?

Og når man kommer til skap så skal enten skap være dobbelt isolert/klasse 2, eller så skal man bruke dobbeltisolert helt frem til første JFB/samleskinne? (Altså hvis det er typisk gammelt NEB stålskap.)

Har jeg forstått dette korrekt? At det er lurt å trekke kabelen i rør er jeg fullt klar over :-)

Spurt ${formatDate(1534980327)}
Løst Løst
Lading av elbil definisjon allment tilgjengelig

Hvordan definerer man grensen for allment tilgjengelig for lading av bil?

Jeg tenker da spesielt for bedrifter med felles lading, borettslag ect.

Spurt ${formatDate(1535089036)}
Løst Løst
Ex
Størrelse på jordfeilbryter til lyskurs offshore

Hei.

Finnes det noen begrensning på hvor stor jordfeilbryter du kan ha på en lyskurs i ett EX område?

I ett prosjekt offhsore er det montert 300 mA jordfeilbrytere på lyskursene, er dette ihht Norske forskrifter, andre steder jeg har vært har det alltid vært 30mA?

Anlegget er TN-system.

På forhånd takk.

Spurt ${formatDate(1535096095)}
Løst Løst
Kontinuitetsmåling

Hei

Hvilken verdi kan man forvente med multimeter kontra isolasjonstester?

Spurt ${formatDate(1534625404)}
Løst Løst
Overspenningsværn

Hei,

jeg vet ikke om dette er rett plass og spørre men prøver her.

Mener og ha hørt tidligere at at et overspenningsvern bare er "sikkert" 10-12meter inn i installasjonen eller noe sånt, og at det derfor er lurt og ha enten noen montert et ekstra lengre inne eller lignende ved TV, Pc ect.

Tenkte jeg bare skulle høre om noen her visste om dette stemte.

Takk på forhånd.

Spurt ${formatDate(1534927168)}
Løst Løst
Modifikasjoner uten faglig ansvarlig

Jeg jobber i en bedrift som i all hovedsak leverer kontroll systemer. Kontroll kabinetter får vi fra autorisert tavlebyggere. Før sending til kunde spenningsettes kabinetter for testing og tidvis ønsker vi å kunne utføre mindre modifikasjoner/feilrettinger.

Er det slik at vi da i henhold til FEK må ha en faglig ansvarlig og registreres i Elvirksomhetsregisteret? Og må eventuelt den som har det faglige ansvaret tilfredstille FEK § 7 andre ledd (installatørprøve), eller kan vi her dekke oss under FEK § 7 første og tredje ledd.

Spurt ${formatDate(1534332294)}
Løst Løst
Overspenningsvern (finvern)

Under punkt 534.4.4.2 er det beskrevet overspenningsvern kategori 2 (2,5 KV) jfr. tabell 53B

Under punkt 823.534.101 står det beskrevet overspenningsvern kategori 1 (1,5 kV) jfr. tabell 44C

Tolker jeg det da rett at krav til finvern type 3 kun gjelder nye boliginstallasjoner (823) og ikke er et generelt krav? Og gjelder det da kun fast montert utstyr i bolig og ikke pluggbart?

Hvordan håndterer installatørene dette i forhold til nye boliginstallasjoner?

Spurt ${formatDate(1534429188)}
Løst Løst
Automasjon
Asynkron trefasemotorer

Hei.

Lurte på om det er mulig å beregne størrelsen på strømmen som går i korslutningsringene i rotoren?

Blir det beregning etter formel for primær/sekundær vikling i trafoer?

Mvh Martin

Spurt ${formatDate(1534490318)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Kortslutningsmåling

Hei,

Har for første gang foretatt en kortslutningsmåling av 1 kurs.

I den forbindelsen har jeg noen spørsmål til FLUKE 1653B Euro testeren jeg brukte.

Er PSC Ik, det samme som minste kortslutningsstrøm? eller er dette største?

Kursen er koblet til en Schneider TM25D. er dette da en D-karakteristikk?

Spurt ${formatDate(1534523657)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.