| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvilke krav stilles det til jordelektrode for havbruksanlegg i stål? Leser i NEK400 del 8-820 at for fôringsflåter i stål er det ikke nødvendig med noen ekstra jordelektrode i tillegg til stålskroget. Gjelder dette også for andre havbruks-installasjoner enn fôrflåter så lenge de er av stål? Har det noe å si hva konstruksjonen er malt/coated med?
Løst
På et offshorefartøy skal det installeres flere boligmoduler på dekk. Krav til tilførsel er 440V TN-S. Vi har god kapasitet på 440V IT og begrenset kapasitet på 230V IT. Valget står mellom to løsninger:
1. Utvide kapasitet på 230V og bygge om boligmodulens tavler.
2. Transformator hvor vi tar ut TN-S (5-ledere) til nytt fordelingskap.
Sistnevnte er å foretrekke. Er løsningen innenfor regelverket?
Løst
Formelen for beregning av Ik 3p maks ser sånn ut:
Ik 3p maks = (1,1 * Un / sqrt(3)) * ((Zytre + ( Rfase * l) ))l = kabellengde
Siden Ikmaks skal være kursens høyeste kortslutningsstrøm, skal l = 0. Siden kursens høyeste kortslutningsstrøm er der motstanden er minst, altså en kortslutting rett på sikringen vil ha en kabellengde på 0m.
Løst
Det er en stund siden jeg har vært elektriker, å dermed er jeg ikke oppdatert på lover og regler. Siste jeg hørte var at automatikere ikke kunne gjøre el arbeid hjemme (kunne før, men trukket tilbake). Er dette fortsatt gjeldende, eventuelt noen som kan henvise til artikkel/lovtekst som tilsier dette?
Løst
Er det noen her inne som vet om noen som kan levere motor med ekstra tykk viklingsisolasjon så det ikke går lagerstrømmer?
Løst
Montørhåndboken figur 5.6d gir en oversikt over gjennomsluppet energi. Er det en måte å beregne seg fram til denne verdien uten bruk av tabell?
Løst
Ett av kravene som stilles i NEK 400 er at kabelen må tåle energien som passerer gjennom sikringen før den slår ut (I^2 * t <= K^2 * S^2). Vanligvis finner jeg gjennomsluppet energi med montørhåndboken Figur 5.6d, men krever at jeg slår opp i en tabell.
Er det en måte å kalkulere seg fram til gjennomsluppet energi dogitalt uten bruk av tabell?
Løst
Hei!
Jeg var ute hos en kunde som ringte meg etter at gulvet ble kaldt dagen etter et kraftig tordenvær over huset. Etter hva jeg kan måle meg frem til så har det blitt brudd i varmekabelsløyfa i betongen. Det er tydelig at det har vært lynnedslag som har skadet det elektriske anlegget for stikkontakt og bryterdeksler i gangen hadde poppet ut av veggen. Flagga i overspenningsværnet i tavla var røde og så litt sprengte ut.
Så spørsmålet: finnes det noe spesielt tiltak rundt beskyttelse av varmekabler mht lynnedslag? Varmekabler som ligger stripsa på armering må jo være veldig utsatt for overslag fra armeringsmatta.
Takker for alle tips :)
Løst
Hei,
Skal til å installere et spikertelt utenfor alfarvei men nært strøm. Spikerteltet får eget målerskap iht.NEK399(nødvendig?).
Behovet er ikke all verden, blir nok 3 stk jfa fordelt på spikertelt og til campingvogn.
Spørsmålet mitt er hvor bør jeg plassere jfa og overbelastningsvern?
Er klar over problematikken rundt temperaturer, men med tanke på alle strømsøyler som står rundt i Norges land med utvendige sikringer, vil det være ulovlig å montere disse utvendig i målerskap eller bør jeg ha et lite plastskap inne i spikerteltet med overbelastningsvern og jfa i?
Løst
Lurte på hvordan tolkingen av FEF(§4.11) blir ved bruk av potensialstyring i mastearrangement.
I mastearrangementene jeg jobber med vil høyspenningsanlegget i realiteten være isolert fra berøring på bakkenivå. Hvor barduner og betjeningsbrytere monteres med isolatorer for å danne dette skille.
Vil man da kunne oppfylle kravet om potensialstyring ved å kun legge horisontal jordelektrode i en avstand på ca 1 m rundt bryteren på en dybde på ca 0,2 m. Eller vil man kunne anse anlegget som isolert og dermed kunne bruke 4 Utp?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.