| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Jeg eier en leilighet i dag. Har byttet hele det elektriske anlegget. Jobber i dag som elektriker på sjøen, men har tidligere jobbet som elektriker med land og har 3-års relevant praksis som er kravet for å utføre installasjon i eget hjem. Jeg ønsker å utarbeide dokumentasjon på anlegget slik at ved et eventuelt salg kan dette overleveres til ny eier. Er det mulig å laste ned en standardmal som jeg kan fylle ut? Må jeg legge ved kopi av fagbrev for at dokumentasjonen skal være gyldig?
Løst
Spørsmålet gjelder oppgradering av et elektrisk anlegg i en eldre leilighet. Leiligheten er utstyrt med teknisk kurs. I og med at sikringsskap er montert i trappeoppgang og endel av kursene er trekt i stålrør i betong er det praktisk å bevare den tekniske kursen.
Arbeidet er allerede utført for en stund siden og NEK 2008 ble da lagt til grunn.
Ettersom teknisk kurs er bevart betyr det at komfyr, stekeovn og vaskemaskin er tilknyttet denne. Kursen er sikret med 25A. Produsenter av vaskemaskiner, komfyr og stekeovn kan selvfølgelig kreve 10/16A, men her er det tatt en risikovurdering, der det ikke er lønnsomt å trekke nye kurser til disse apparatene og at bortfall av garanti kan være akseptabelt om det skulle bli et scenario.
En mulig løsning er å montere et lite skap bak hvert enkelt apparat med 1 stk 10/16A sikring, ta ut en vanlig stikkontakt fra dette skapet, og koble skapet til teknisk kurs. Men løsningen fremstår som klønete og uproff.
Hvis vi legger NEK 400: 2008 til grunn, hvilket punkter må jeg notere meg at løsningen avviker fra normen?
Innspill på løsning mottas også med takk, det er mulig å gjøre endringer nå i ettertid.
Jeg har stilt et spørsmål tidligere her og må utarbeide dokumentasjon på den elektriske installasjonen som jeg har utført selv (er faglært elektromontør).
Løst
Hei
ihenhold til NEK400:2014/2018 kan man da risikovurdere bort en del uttak per m2 hvis man feks har en stue med masse vinduer som går fra gulv til tak ? Har lest man kan gjøre unntak hvis man har byggtekniske begrunnelser.
Løst
En asynkronmotor er etter min forståelse slik at frekvensen styrer dens turtall. Rotoren vil motsette seg forsøk på å bremse akselen ved å trekke mer effekt for å overkomme hinderet.
Motoren vil også motsette seg et ytre forsøk på å få rotoren til å rotere fortere enn magnetfeltet.
Men hvis man gjør nettopp det motsatte, hva hender rent elektrisk? Hvis man ser for seg en kran som løfter opp en last. Det bruker den strøm på. Men når man skal senke lasten så vil jo tyngdekraften at motoren skal gå fortere. Noe motoren motsetter seg. For den er låst til frekvensen. Den potensielle energien i lasten må jo ta veien noe sted.
Så genererer motoren strøm i motsatt fall?
Løst
Finnes det en referanse i NEK410 eller 420 som sier at det er lov/ikke lov å ha to jordledere på samme bolt/klemme i tavle eller utstyr?
Løst
I veiledningen til FSE, § 6, står det følgende:
Den som utpekes som leder for sikkerhet/ansvarlig for arbeidet skal oppfylle relevante krav i forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek).
Etter mye diskusjon og motstand i bransjen, ble teksten utdypeti Elsikkerhet nr. 89 med at hovedregelen er som beskrevet i veiledningen, men:
Spørsmålet mitt er om det er erfaring for at DSB har akseptert tilfeller der LFS som ikke er elektrofaglig kvalifisert er godkjent av driftsleder til å være LFS begrenset til f. eks. kabelarbeid eller noe annet ut fra en skriftlig risikovurdering? Eller er DSB konsekvent på krav til faglige kvalifikasjoner i henhold til fek? Jfr. saken med Statnett.
LFS og AFA - kvalifikasjonskrav i fek er på listen for Tema for tilsyn til DSB, og vi er spent på hvor DSB legger listen.
Løst
Gammel diskusjon som ingen klarer å komme med et saklig konkret svar på. Det er snakk om at el-skap må være godkjent for den og den typen sikringer når man skal lage et sikringsskap eller styreskap. Jeg kan ikke finne noe sted at det står at f.eks schneider x-digital ikke får monteres i et eldon skap bare for å ta et eksempel.
Noen som vet hvor evt. regler står??
Løst
Hei, skal opp til andre gangs fagprøve og er veldig nervøs på att det skal gå galt igjen. Derfor har jeg noen spørsmål jeg håper jeg kan få hjelp med her.
Hovedgrunnen til att jeg strøyk første gang var på grunn av sluttkontroll, og lure litt på hva som skal overlevers til kunde og hvordan evt noen her gjorde det på sin fagprøve.
Enn annen ting som nemda skrev på rapport for at jeg strøyk var "dobbelt isolert inntak og målesløyfe, men likevel jordet skapet" dette gjelder da sikringsskapet. Så jeg lurer på om, man ikke skal jorde skapet hvis man har dobbelt isolert inntakt? Evt hvordan det skal utføres.
Setter veldig stor pris på alle tips og triks som angår både sluttkontroll og fagprøve! :)
Løst
Det er mye dokumentasjon som skal være med når vi bygger nytt hus. Noe av det går på funksjon og produkter.
Hvordan stiller dette seg om kunden har prosjektert og levert utstyret?
Det finnes noen ivrige kunder som har satt seg inn i mye av dette og er ganske bestemt på hvordan de vil ha det. De skal ha de produktene, den styringen, skapet skal stå der osv. De har det meste klart, uten om beregninger og lignende, samt selve utførelsen.
Når jeg sier kunden har prosjektert så mener jeg naturligvis ikke at han har kortslutningsberegnet, tverrsnitt, beskyttelsesmetode osv.
Løst
Vår bedrift har personellgrupper som gis e-læring kursene FSE lav volt og instruert personell FSE. I tillegg har vi et industrivern hvor ekstern bedrift har laget bedriftstilpasset opplæring som gis til medlemmene. Opplæringen for industrivernet omfatter også førstehjelp med HLR + brannskader, + skader som er forårsaket av elektrisk strøm.
Noen av medlemmene i industrivernet er de samme som får FSE lav volt og også noen av medlemmene er fra gruppen som får opplæring i hht instruert personell FSE.
Vi ser på førstehjelpsdelen av dette kurset for industrivernet som dekkende for krav om årlig førstehjelp som del av FSE.
Videre sier veiledning til Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg §7 ? overordnet planlegging følgende:
?Nødvendig førstehjelpsberedskap kan for større virksomheter kreve at det etableres førstehjelpsberedskap enten som egen beredskapstjeneste eller som en del av brann- og ulykkesberedskapstjenesten. Det forutsettes da at det utarbeides organisasjonsplan med tilhørende instrukser. I dette ligger at det må utarbeides varslingsplan både for varsling av nødetatene (politi, brannvesen og medisinsk nødhjelp) samt beredskapstjenestens mannskaper?
Alt utført arbeid som omfattes av FSE foregår innenfor bedriftens fire vegger, og vår bedrift har system på plass i hht til veiledningsteksten over.
Spørsmålet omhandler dermed det personellet som har krav til FSE opplæring (lav volt eller instruert), men som ikke er deltager i industrivernet:
Trenger disse førstehjelpsopplæring i tilknytning til deres FSE kurs, eller er det nok at bedriften har førstehjelpslag gjennom industrivernet?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.