Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1560
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Elektrisk støy
EMC

Jeg er midt i fagprøven og er ferdig med installasjonsdelen og holder nå på med gjennomføring- og dokumentasjonsdelen. I oppgaven min står det: "Lærlingen skal i tillegg verifisere/komme med råd ifm forlegning av tilførsels og motorkabler mht EMC kompabilitet".

Stasjonen jeg har utført prøven i er ganske liten (avløpsstasjon), men har to pumper som styres fra hver sin frekvensomformer. Det er ikke brukt skjermede kabler verken fra automatikkskapet og videre til omformere-sikkerhetsbrytere og videre til pumpene. Pumpekabelene er bare en gummikabel.

Jeg har i PLS-program laget kurve for strømtrekk av pumpene når disse kjører og signalet på nivået. Er ikke noen synlig påvirkning av signalet på nivået når en av pumpen(e) starter.

Kabelen fra skapet burde vært EMC-kabel og tilkoblingene i omformeren burde vært EMC-tilkoblinger og videre med skjermet kabel til sikkerhetsbryter og ned til pumpen. Men med tanke på EMC i disse type stasjoner har vi god kontroll da vi opererer med korte kabelstrekk.

Noen tips til hva jeg burde hatt med på denne delen av oppgaven?

Spurt ${formatDate(1518194092)}
Løst Løst
Automasjon
Automatikkmekaniker -> Automasjon fagbrev?

Hei.

Er Automatikkmekaniker og lurer på hva som skal til for å ta/få Automasjon fagbrev.

Har følgende skolegang: GK mekanisk, VK1 elektromekanisk og VK2 automatikkmekaniker uteksaminert i 2006.

Har hatt fagbrev som industrimekaniker og automatikkmekaniker. Kan jeg eventuelt tiltre i en stilling der det kreves automatiker fagbrev med min nåværende utdanning? Hvor går skille mellom disse to fagbrevene?

Spurt ${formatDate(1518207089)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Praktisk rundt UPS anlegg

Eg er i gang me planlegging av installasjonen og manglar tydleg litt kunnskap.

Ein bedriftskunde har gått til innkjøp av ein UPS 20kVA, 18kW 230V IT, batteribank med spenning 240VDC. Tilhøyrande sikringsskap for utgåande kruser. Dette er ei pakke som er kjøpt i Norge, men utgåande kursar for stikkontakter har ikkje jordfeilvern.

UPS skal forsyne stikkontakter for eit datarack med kritisk server/lagring/fiberrack i eige ?datarom?. UPS har moglegheit for direktetilkopling til nett via transittvern. Vidare har den filter for spenning. Korleis filteret er sett opp er eg litt usikker på.

NEK:400 refererer til NEK EN 602040-serien. NEK:703 gir krav til oppbygning av UPS i nettstruktur i ulike klasser.

Er det vanleg at dette utføres utan jordfeilvern ?For å tilfredsstille forskrifter og normer kan ein då bruke isolasjonsovervåkning? Og er det nok å kun overvåke inn på UPS, eller må ein overvåke både inn og utgangen mtp likeretter?? Er det noko ulemper med å betytte skiletrafo på slike anlegg?Kva er korrekt utføring av jording av slike anlegg? Skal til dømes rack for batteri utjamnast?Korleis oppnår ein korrekt selektivitet på eit slik anlegg?

På forhand takk for svar.

Spurt ${formatDate(1518116338)}
Løst Løst
Tilgang tekniske rom med fordelinger

Diverse større tekniske rom i industribygg med fordkjellige byggetrinn fra 80-tall frem til idag. Rommene inneholder alt ifra ulåste hovedtavler, pumper, kjølemaskiner, SD-Tavler, ventilasjon, el-kjel etc. Ifm med vedlikehold er det behov for selvstendig adgang for eksterne firmaer i flere fag (VVS etc).

Noen av disse tekniske rom er det ikke låsbare fordelinger for sakyndig betjening.

Hvordan håndtere adgang til slike rom? Idag settes det inn egen sylinder i døra inn til det tekniske rommet. Det kreves FSE bevis for å få personlig nøkkel (alle fag).

Alternativt, kunne vi merket de ulåsbare tavlene med kun sakyndig betjening, la teknisk rom stå ulåst og ha alt på det rene?

Spurt ${formatDate(1518123716)}
Løst Løst
FSE- Jobbe selvstendig på Høyspentanlegg under bygging eller demontering

Har forstått det slik at det er tillat og jobbe alene på høyspentanlegg når innkobling av anlegget er umulig og da gjelder dermed ikke FSE forskriften. Men lurer på hvor dette er spesifisert i FSE forskriften at man skal være to til stede ved arbeid på høyspentanlegg og sikkerhetsforskriften gjelder, noen som ved hvilken § dette står under?

Spurt ${formatDate(1518036767)}
Løst Løst
kN på C press?

Hva sier normer og regler om presskraft på C press for tilstrekkelig kontakt?Ser f.eks Melbye selger tenger som presser både 35, 50 og 130 kN

Det gjelder 25q til 25q

Spurt ${formatDate(1518050180)}
Løst Løst
Stikkontakt liggende

Hei. Jar fått rapport fra det lokale el tilsyn.

Dette gjelder en kunde som har fått montert stikkontakten liggende oppå en hylle i en trappenedgang. (Hulle som oppstår ved overgang trevegg/murvegg)

Stikkontakten er montert slik at plugg blir montert i loddrett.

Er det forskriftsbrudd?

Spurt ${formatDate(1518074205)}
Løst Løst
Automasjon
Risikovurdering elektro automation

Hei!

Jeg er snart ferdig med automasjonslæretiden og har fått en større oppgave i å prosjektere et anlegg på et skidd i en prosesshall. Det jeg lurer på er når det gjelder valg av utstyr, hva skal man risikovurdere? Det er jo et hav av muligheter når det gjelder utstyr.

Hvilke kriterier synes dere skal ligge til grunn ved valg av komponenter?

PS det er ikke EX-område

Spurt ${formatDate(1518116411)}
Løst Løst
Sjøkabel, hvilke krav er det ?

Hei.

Vi har en hytte i familien, der vi har i dag luftstrekk på strømmen inn. Dette må flyttes fordi hytten skal bygges ut med et bad. I den forbindelse ønsker jeg å få ny forsyning uten luftstrekk med 3 fase (har i dag bare 2 fase og liten A)

Det skal også bygges en sjøbod som ligger bare 30m fra trafoen som forsyner hyttefeltet. Tanken var derfor å få inn et nytt strøminntak til tomten inn i den, for så å gå videre til hytten. Men mellom sjøboden og trafoen er det ca 20m med sjø som må krysses. Fikk en elektroinstallatør til å sende inn en søknad til det lokale E-verket, for å høre om det var mulig. Vart oppringt av en hyggelig saksbehandler som lurte på om jeg virkelig ønsket å gå videre med dette, da det mest sannsynlig hadde en kost på rund 150-200 tusen kroner.

Dette får jeg ikke til å stemme og i den forbindelse ønsker jeg å finne ut hvilke krav det er til en sjøkabel, overdekking, merking osv for å sette meg inn i saken. Kunne dere hjulpet meg med det?

Er selv automatiker/elektriker men jobber ikke i en installatørbedrift.

Spurt ${formatDate(1517995879)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Plasering av redningsutstyr i HV rom.

Er det krav at redningeutstyr skal plaseres inne I HV rom offshore ? Kan dette utstyret eventuelt plasseres utenfor HV rom ?

Spurt ${formatDate(1518003902)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.