| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Flott og lærerikt forum, jo flere diskusjoner dess bedre som oftes. : )
Helt sikkert ikke ukjent, men ser ut som det er skjedd noe med dato og kl slett for registreringer, dette var tidligere ett greit utgangspunkt fot å sjekke om det var postet nye innlegg.
Er det nor fiks på gang fot dette?
Løst
Heisann
Ønsker litt tanker om hva som er faktisk gjeldende av garanti og reklamasjon i følgende scenario:
Vi som elektrobedrift utfører en komplett installasjon av en nyoppført bolig bygget av vår kunde som er snekkerfirma. Vi avtaler 12måneder garanti /reklamasjon på utført oppdrag.
Kunden vår mottar og betaler faktura og mottar all relevant dokumentasjon.
Boligen overtas så av snekkerfirmaets sluttkunde.
Etter 3 år så reklamerer huseier på defekt materiell.
Hvem har vi garanti og reklamasjon til og hvilke tidsfrister gjelder ?
Mvh
CES
Løst
Hei,
Har en motorstyring bruker en frekvensomformer på 1.5 kW 400V. Regner ut at vi trenger en sikring på litt over 2A. velger da en 4A sikring.
Hadde en diskusjon ang dette med noen de mener vi skal bruke 6A bare fordi de ville være sikre.
Hva sier regelverket om å bruke en sikring som går så mye høyere en merkestrøm?
Løst
Kan man bruke en transmitter med samsvarserklæring for Ex-nA ,- i en Ex-I krets som har zenerbarriære.
Løst
Flere funksjonsbeskrivelser på elektro kommer nå med et krav til jording av alle aluminiums kanaler, hva er deres praksis? Dette er vel å anse som annen ledende del når den festes i betongvegg og verdier er <10Kohm.
Og må det laskes mellom hver underdel eller er utvendig skjøt å anse som gode nok?
Løst
Hei. Vi har et malerfirma som skal bruke en ex varmevifte I klassifisert sone.Viften er bygd i Tyskland og har ex sertifikater godkjent for sone 1. Det er ingen henvisning i dokumentasjon til Norsok fra leverandør.Vifta skal gå 24t i døgnet ubetjent. i dokumentasjonen så har de fylt ut et U99 skjema. viften skal kobles på stikkontakt med eltripp. Varmevifta mangler uttak for signal kontakt til kontrollrom. I U99 Skjema så har de skrevet NA På dette punktet. Kan denne viften driftes uten avvik? Hvordan forholder andre seg til utstyr som ikke er bygd i henhold til Norsok?
Løst
Holder på å lese meg opp på ISO 13849-1/2 Sikkerhetsrelaterte deler i styresystemer. I den forbindelse har jeg en stund trodd at det er likhetstegn mellom manuell resetfunksjon som beskrevet i ISO 13849-1 5.2.2 Manual reset function, og resetfunksjonen til sikkerhetsreleer.
Får ikke dette helt til å stemme lengre, da en manuell reset krever en påfølgende start kommando, mens det som skjer ved aktivering av resetknapp i eksempler som følger de fleste sikkerhetsreleer er en start.
Er dere enige i min tolkning om denne reset knappen normalt har startfunksjonen som beskrevet i ISO 13849-1 5.2.3 Start/restart function?
Løst
Hvordan finner man ut av største tillatte jordfeilbryter i et IT-nett?
Eksempel: Alment nett med trafo på 500kva.
Stemmer det da at største tillate jordfeilbryter er: 500kva x 0,5mA = 250mA?
Har et gammelt bygg fra 1976 hvor jeg sliter med avgjøre dette.
Ra er målt til 80 Ohm.
Kan jeg da regne slik for å beregne største JFA: I=U/R = 50V/80= 0,625A = dvs 500mA?
Løst
Hei.
Så var det maskinforskrofrene igjen da. Jeg har lest elsikkerhet 66 og 68 men er fortsatt usikker på noen småting
Bedriften jeg jobber for skal til å flytte noen maskiner (dreiebenker, kappsager, osv) og vi har en diskusjon om vårt ansvarsforhold ved flytting av disse. Dette er eldre maskiner, kunden har ikke lagt frem dokumentasjon på de og ingen CE merking som jeg kan se. Maskinene skal flyttes fra et lokale til et nytt hvor vi har lagt opp nytt elektrisk anlegg.
Tilkobling skjer på rekkeklemmer på selve maskinen, altså ingen skillebryter etter sikring i tavle.
Hvilket ansvar påtar bedriften seg ved flytting og tilkobling av disse maskinene?
Løst
Hei.
Jeg håper dere kan hjelpe meg med noen synspunkter rundt installasjon av ett tankanlegg.
Kunden har ett område på 15x15 meter hvor de har plassert 13 tanker med ett samlet volum på 434 m3 med forskjellige typer væsker.
Væsken som er mest kritisk og grunnen til at vi stiller spørsmål rundt dette med EX soneinndeling er en væske som er kategorisert som Kategori 3. Stoffet har samme flammepunkt som flybensin (jet-Fuel), 40grC. eier av anlegget mener det ikke er krav til EX sone klassifisering av væsker i kat 3 så lenge de oppbevares ved temperatur lavere enn flammepunktet som i dette tilfelle er 40grC, samt at det ikke foreligger spesifikk fare for aerosoldannelse/forstøving og dette mener de at det ikke gjør. Anlegget er plassert utendørs.
Inn forbi ringmuren (50 cm høy) som brukes som en lekkasje hindring er det plassert 5 pumper som skal brukes til å frakte væsken fra tank til tank eller til tankbil. Motorene til pumpene er ExD da disse stod i ett annet område før som var EX sikkert område, men skal igjenbrukes i dette tilfelle.
En underfordeling (NON EX) er plassert ved ringmur som forsyner alt av pumper, styring samt andre ting i området.
Hvordan ville dere kategorisert området?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.