Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
TN-nett - Beregne ny Ik i sikringsskap med oppgitte Ik i tilknytningsskapet?

Hei!

Kan enn beregne ny Ik3pmaks i sikringsskapet med enkle formler(MHB), når enn har oppgitt Ik3pmaks og -min i tilknytningsskapet?

Spurt ${formatDate(1517171342)}
Løst Løst
Kondensatoreffekt

Jeg mener å huske fra restteorien i læretiden min at på IT-anlegg, så sant man ikke har noen stående jordfeil, får man strøm gjennom seg ved å ta på fase + jord, grunnet "kondensatoreffekten" (rett meg om det ikke kalles "kondensatoreffekt") mellom fasene og jord på større anlegg. Altså, strømmen vil feks vandre fra L1 -> gjennom personen -> jord ->"kondensatoreffekt" til L2 og/eller L3.

Og at grunnen til at man ikke får strømgjennomgang på mindre IT-anlegg med egen trafo er fraværet av "kondensatoreffekten". Ved å ta på fase og jord på et slikt anlegg vil man ikke får en krets pga null "kondensatoreffekt" og en fungerende disneuter.

Stemmer dette?

Vil det også si at om vi tenker oss et totalt fravær av denne "kondensatoreffekten" på større anlegg. Så vil det resultere i at man uten problem kunne berøre en fase + jord her også, siden vi fortsatt også da ikke har en krets? Eller er det andre faktorer som spiller inn?

Venter ivrig på svar siden flere av mine bekjente mener dette er absurd!

Spurt ${formatDate(1517175943)}
Løst Løst
Må installatør være på stedet?

Hei. I forbindelse med at jeg ser mange "konkurrenter" jobbe i gråsonen, og spesielt der hvor det kommer elektrikere hit å jobber fra en helt annen del av landet, og uten installatør med seg. Mener å ha lest i bladet elsikkerhet noe om at installatøren må være på stedet for å ivareta sine plikter, og at det er fysisk umulig å være installatør for flere mann i en annen del av landet.

Noen som har noen formeninger rundt dette?

Spurt ${formatDate(1517211972)}
Løst Løst
Krav ved arbeid i tavler

Hei, har et spørsmål i forhold til dette med arbeid i tavler osv.

Hvis for eksempel jeg skal legge opp en ny kurs i en tavle. Må det da alltid være meg og en annen til stede? Kan forstå dette siden jeg fortsatt er lærling, men er dette tilfelle hvis man er faglært?

Kan kanskje se for meg at det er en grense for når man må være 2, dette kommer kanskje ann på hva som er forankoblet på tavla. I vanlige sikringsskap hjemme hos fru hansen må det vell ikke være 2 stk, men hos oss på industrien hvor det godt kan ligge en effektbryter foran på 500A og med høye kortslutningsstrømmer er det vell litt strengere krav?

Mvh

Lærling

Spurt ${formatDate(1517056995)}
Løst Løst
Kabel i rør

Jeg lurer på om det kan være lov å legge kabel av typen pfxp gjennom ett varerør som det ligger ett kaldt og ett varmtvannsrør av plast. Røret er ca 20cm langt og det er god plass inne i varerøret, så jeg antar at temperatur ikke vil bli ett problem.

Spurt ${formatDate(1517155545)}
Løst Løst
Jordelektroden manglet. jf. FEL§ 19

Hei! har fått vedtak om mangel av jordelektrode. Jeg bor i et gammelt rekkehus fra ca 1951 der ingen har egen jordelektrode. eneste jorda jeg har hatt er på vannrøret. så spørsmålet mitt er da om det er tilbakevirkende kraft på att det ikke ble installert egen jordelektrode på 50 tallet?

Spurt ${formatDate(1517168788)}
Løst Løst
Automasjon
PNP npn giver

Er det noen som vet om en bra tegning med transistor(er) inne in en PNP og NPN giver? har googlet mye uten å finne en bra tegning på hvordan transistorene er koblet inne i selve giveren.

Tenker da på en giver med brun-blå sort og hvit leder.

Jeg vet det med sink og source og at jeg skal bruke den ene eller andre lederen inn mot PLS for å få ønsket funksjon høy eller lav med og uten aktivering av giver.

Men det er litt vanskelig å forklare dette til lærlinger uten at de ser hva de fire ledningene går til inne i giveren.

Takker for alle professor svar :)

Spurt ${formatDate(1516995893)}
Løst Løst
Elektriske maskiner

Hei!

Ventilasjonsleverandør skal utvide et ventilasjonsanlegg med flere enheter.

De leier inn personell uten kvalifikasjoner ,men vedkommende har nødvendig øvelse og instruksjon i FSE.

Er det krav til kvalifikasjon/kompetanse iht FEK 5 og 7 for oppdraget?

Spurt ${formatDate(1517056409)}
Løst Løst
Ex
Ubrukte ledere i Exi kabler

Hei

Kan dere gi en forklaring på hva som menes med flg utsnitt fra IEC 60079-14, 16.2.2.5.3: spesielt pkt b er ikke enkelt å fortolke.

16.2.2.5.3 Unused cores in cables

Each unused core in a cable shall either:

a) be adequately insulated from earth and from each other at both ends by the use of suitable terminations, orb) if other circuits in the cable have an earth connection (e.g. via the associated apparatus), be connected to the earth point used to earth any intrinsically safe circuits in the same cable, but shall be adequately insulated from earth and from each other by the use of suitable terminations at the other end.

Spurt ${formatDate(1516959125)}
Løst Løst
Overspenningsvern i tilknytningsskap?

Har noen spørsmål:

- Hvis kortslutningsvernet er plassert hos nettselskapet i stolpen, er det inntakmåte B eller C?- Hvis tilknytningsskapet er få meter fra sikringsskapet, skal overspenningsvernet plasseres kun i tilknytningsskapet, eller i sikringsskapet også?- Og holder det med 6mm2 utjevningsforbindelse mellom PE-skinnene mellom disse skapene så lenge den er over bakken?- Jeg har aldri koblet datapunkt før. Jeg forstår hvordan vi kobler de bak TV'en for eksempel. Men hvordan kobler vi på motsatt ende av kabelen? Er det et dataskap, og skal vi isåfall koble vanlig med kroneverktøy, sånn på B måte? Jeg skal ta fagprøve, men ser svært mørkt på spesielt dette punktet

Spurt ${formatDate(1516980878)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.