| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Mitt spørsmål er hvorfor noen klassifiserer med T1-T6 i sine "EC-Type examination certificate" (ATEX sertifikat). Det burde jo holde med å skrive T6, så forstår man at det kan brukes i alle områder med tanke på overflatetemperatur. I sertifikatet så står det: II 1 G EEx ia IIC T6-T1. Er det andre hensyn som tas i betraktning siden det skrives slik?
Løst
Hei, på kursen jeg jobber på er det ca. 20 kontaktorer som trekker ca. 0.5A hver. En mulighet er å bruke det sammenlagte strømtrekket til alle releene som belastningstrøm, men det blir vedig unøyaktig fordi ikke alle kontaktorene er på samtidig.
Er det noen som har en bedre løsning?
Løst
Jfr. FEB 88 og FEB 91, så kunne mann utelate kortslutningsvern. Var det slik på denne tiden at man også kunne utelate ovberbelastningsvernet?
Jeg har kommet over noen installasjoner fra denne tiden som kun har lastskillebryter, og jeg ble nysgjerrig på hvordan dette skulle etterleves?
Løst
Hei,
Etter tilsyn fra PTIL skriver de i rapporten; "Testrutiner for spenningstester ivaretar ikke at utstyret blir reelt funksjonstestet ved at det testes på høyspenning."
Fabrikant sier i instruks at den skal sendes inn til inspeksjon hvert 6.år, og at det årlig skal utføres batteriskifte.
Kan ikke finne noe i forskriften om krav til funksjonstesting.
Hva blir riktig?
Løst
Jeg har hørt at det ikke er bra å lade opp kondensatorer ved å tilføre full spenning dersom de har blitt lagret en stund, for da kan de sprenge? hva er det som skjer?
Løst
Hei, jeg har bytta ut kabling til stue kurs og brukt gammel sikring. Når jeg sko teste felle-jordfeilbryteren i tavla la den ut på 33mA ved test fra stua (kurs 4). når jeg testa stikk ved tavla på kurs 7 løste den ut på 17mA.
Testa på nytt i stua som 3 forsøk, fortsatt 33mA utløselse i stua.
Takk for svar
Løst
Hei,
Finner lite informasjon om PT-1000.. Kan du gi en forklaring på hvordan den fungerer og forskjellene mellom PT-1000 og PT-100?
Takker for svar.
Løst
Har satt IK ettersyn bort til en installatør. Er ettersyn/test av jordfeilbrytere da et punkt som man kan forvente i en slik kontroll. Hvis kontrollen er med intervall på noen år, er det å regne at opplysninger om ting jeg bør utføre/teste i mellomårene blir gitt. Opplæring vedr. dette.?
Løst
Mener å ha hørt noe om at boliger prosjektert etter en gitt dato skal være klargjort på el billading i garasje. Slik jeg forstod det var det nok at trekkerør var trukket frem til garasjen. Noen som vet mer om dette, og om det er NEK 400 krav eller om det kan være kommunale byggeregler som trer i kraft her?
Løst
Hei,
Jeg har uten hell forsøkt å finne krav til størrelse/tverrsnitt på jordingsboss.
Finnes det noen kjente standarder som beskriver dette? Kan andre metoder benyttes?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.