Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kabel fra inne til ute

1. Ska legge kabel ut til tilknyttinsskapet fra sikringskapet. Hva er den beste måten å gjør det på. Hvis jeg legger den i rør så kan jeg vel ende opp med kondens i rører??

2. Skal montere modus 3 ladestasjon; som plasseres ute. Kas referanseinstallasjonemetode foretrekkes for å tilfredstille TEK 17??

3. Det er enkelt for kunde å kunne velge høyere ladeeffekt på elbilladeren ved valg av lader mode 3 fra Salto, hva er viktig å tenke på om det monteres elbillader hvor det monteres vern med høyere utløsestrøm enn 20A?

4. Og til slutt 25A-B eller 25A-C til komfyr??

Setter pris på alle gode svar

Spurt ${formatDate(1516218401)}
Løst Løst
Ex
Sammenstilling av flere ATEX sertifiserte deler

Hvis jeg bygger sammen flere deler, både elektriske og ikke elektriske, til en unit. Alle delene er hver for seg Ex/ATEX sertifiserte, og godkjent for Sone 1 området. Sammen byggingen blir utført på en tilfredsstillende måte innenfor sertifikatenes begrensninger. Blir det noen forskjell om jeg bare bruker ikke-elektrisk utstyr?

Denne uniten ønsker jeg å selge til naboen, som vil bruke den i et eksplosjonsfarlig område.

Er det da tilstrekkelig å lage en ny samsvarserklæring og si at denne kan brukes i Sone 1 området, når det i erklæringen henvises til de ulike delenes sertifikater/samsvarserklæringer?

Må denne uniten merkes med et felles Ex/ATEX merking, eller er det tilstrekkelig at hvert del er merket?

Spurt ${formatDate(1516226501)}
Løst Løst
Wago klemmer inni alu.kanal

Hei

Er det tillatt å bruke Wago klemmer inne i kanal av aluminium uten bruk av koblingsboks inne i kanalen? Wago klemmene blir liggende løse inne i alu.kanalen.

Skal kanalen jordes når det installeres stikkontakt i alu.kanal uten plastboks bak stikkontakten?

Spurt ${formatDate(1516155737)}
Løst Løst
Automasjon
PT-100 element. hvordan fungerer det?

Som tittelen sier lurer jeg på hvordan et PT-100 element fungerer. forskjellen mellom 2,3 og 4-Wire?

Takk for svar :)

Spurt ${formatDate(1516192828)}
Løst Løst
Såkalt dokumentasjon

Hva slags dokumentasjon skal man ha fra en kabelbanker etter endt jobboppdrag? jeg er ikke elektriker, men jeg synes et A4 ark er litt i snaueste laget? skal det ikke være bilder over hvor rør er lagt i veggen?? hva om mor banker inn en spiker med bilde av besta og drar gjennom K-rør osv?

Spurt ${formatDate(1516053206)}
Løst Løst
Ex
Merkelapper/Ex-skilt for å merke stikkontakter

Vi har fått følgende synergi;"Det ble av dekket at Ex-merking på stikkontakter er slitt , usynlig etter en tid ute I vær og vind. Bør bestilles inn om montere opp nye".Er dette nødvendig ettersom vi har flere stikkontakter i andre områder hvor dette ikke er et problem......

Spurt ${formatDate(1516086312)}
Løst Løst
Automasjon
heavy duty and normal duty i praksis

Hei. Lurte på om du kunne forklart hva som menes med heavy duty og normal duty for frekvensomformere? Og hvordan vi finner ut hva som er behovet.

Spurt ${formatDate(1516088824)}
Løst Løst
EKOM Autorisasjon

Jeg er fersk EKOM installatør og har en kunde som ønsker å få montert en PLS for styring av ventilasjon samt diverse, inkl skjermstyring. Jeg sjekket hos NKOM og fant følgende om arbeid som EKOM inst. kan forestå:

Eksempler på systemer som utløser krav om at arbeidet utføres av autorisert virksomhet er regulerings-, alarm- og styringssystemer som SD-anlegg, KNX, xComfort, brann- og innbruddsentraler, i tillegg til kabel-TV-nett, fibernett og datanett. Regulerings-, alarm- og styringssystemer som SD-anlegg, KNX, xComfort, brann- og innbruddsentraler mm. er også regulert av DSB og DIBK, men deres regelverk omfatter ikke installasjon og vedlikehold av ekomnett. Installasjon og vedlikehold av ekomnett omfattes av Nkoms regelverk."

Jeg tolker dette da som at jeg kan ta på meg oppdrag innen det meste av styresystem (SD - PLS) og alarmanlegg. Er dette riktig tolkning? Har også forespurt NKOM men her tar det tid å få svar.

For info har jeg montører med både automasjons og elektro fagbrev samt jeg selv har lang erfaring innen automasjon/PLS og alarmsystem.

Spurt ${formatDate(1516026399)}
Løst Løst
Kurser i samme rør

Det er flere poster om akkurat dette temaet, men jeg velger å lage en ekstra.

I forbindelse med renovering av bolig fra 1980 skal det trekkes nye kurser med stikkontakt til vaskemaskin og tørketrommel. Det er ikke mulighet for nye rør, det blir derfor trekt 4x2,5mm2 PN A1 forlegning. Installatør (min sjef) mener det ikke er noe problem å sikre disse med Eaton xDigital 15A=(I2 19.5A). Jeg mener derimot at det kun er ABB's 13A med I2 =15,6A som kan brukes etter NEK400:2014.

Tar jeg feil her?

Spurt ${formatDate(1516045012)}
Løst Løst
Ex
Generelt

Hei!

Hva er IEC,CENELEC og ATEX? Er det krav til dobbeltmerking ihht CENELEC og ATEX ved bruk av utstyr i eksplosjonsfarlig område?

Det neste jeg lurer på er hva som er viktig å ta i betraktning ved IS-beregning. Er det kapasitans og induktans i kabelen som er viktig å tenke på?

På forhånd, takk for svar :)

Spurt ${formatDate(1516045052)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.