| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvis du har en motor som har tilførselkabel på 50mm2 (bestkyttelsesleder 25mm2) og det skal legge utgjevning fra denne til en annen ledende del, da skal utgjveningsforbindelsen ha minst 25/2=12,5=16mm2. Stemmer dette eller er det meg som tolker forskriftene galt?
Sliter også litt med dette angående utjevningsledere for beskyttelsesformål (forbundet til hovedjordskinne) Disse skal ha et minstetversnitt på 6mm2 (Cu) og trenger ikke være større enn 25mm2 (Cu). Disse lederene beregnes vell på samme måte som over?
Hvor ofte er det krav til inspeksjon av skrutilkoblinger for jordning. feks Primax klemmer.
Takk på forhånd :)
Løst
Her om dagen fikk vi kortslutning i en 400V 16A 5-pol rundstiftkontakt på verkstedet. Dette medførte at hele plasthuset til stikket eksploderte og det føk plastsplinter utover hele området der det smalt. Er det ikke satt noen maksgrense på hva kortslutningssrømmen på slikt utstyr tåler?
Sikringen i underfordelingen på verkstedet tåler 10kA og den eksploderte ikke, men hadde låst seg helt og det var svart sot ut av alle åpninger på den + tavledøra hadde også fått et sotavtrykk etter konturen på sikringen.
Det må også nevnes at transformatoren står vegg i vegg med underfordelingen, så det er jo helt klart årsaken til den høye kortslutningseffekten, men igjen er det ikke noe maks kortslutningseffekt utstyret tåler?
Løst
1.
Kurslister i et næringsbygg innehar ikke informasjon om kabeler som er tilknytt kurser (tverrsnitt, type og ref metode) er det et krav at denne informasjonen skal være på en kursliste i et bygget som er bygget etter Nek400:2014?
2.
Hovedjord og utgjevningsledere er samlet i et eget jordingsskap men mangler også merking, antar at disse skal merkes.
Håper noen kan bistå for å avklare hva som er et krav og ikke.
Løst
Hei!
Er det kun FSE som blir benyttet idag, eller er FEL fortsatt gjeldende?
Løst
Hei!
Har her noen spørsmål jeg lurer på:
Hvordan fungerer de ulike jordingssystemene og hvorfor skal instrumentjord flyte i felt? Er hensikten med egensikker og instrumentjord å beskytte kretsen mot støy og fremmedspenninger (EMC)?
Løst
Hei!
Hva slags type nipler skal benyttes ute i felt for alle andre beskyttelses metoder enn Ex e og Ex d? Går valget etter IP grad eller hva som er angitt av leverandøren?
Et annet spørsmål? Hva vil godkjennes av riper på flammespalter uten at du trenger å sende det inn til autorisert verksted for vedlikehold? Har hørt ute på jobb at tommelfinger reglene er som følger:
1) Hvis du klarer å gni neglen din over "hakket" i flammespalten uten at den hekter seg fast, vil den godkjennes.
2) Dersom det er lengre avstand fra "hakket/ripen" til enden av flammespalten, enn fra skruehullet til enden av flammespalten vil den godkjennes. Stemmer dette?
Løst
Hei
Det skal monteres snodd 22kV kabel TSLF 3*1*240mm på kabelbro, delvis utendørs på eit stasjonsområde.
Er det krav til kortslutningssikker innfesting av kabelen?
Iflg REN er det eit krav innendørs i nettstasjoner, men finn ikkje noko på delen som er utendørs.
Løst
Hei
Har en bekjent som ikke har noe fagbrev innen elektro, men har jobbet i mange år med elektro medisinsk utstyr og maskineri, og ønsker å anskaffe EMU sertifiseringa.
Er det nok for han å dokumentere dette med arbeidet han har utført fra bedriften eller må han VG2 eksamen innen elektro eller noe lignende for dette?
Løst
Hei, har fått en oppgave som lyder slik:
Kontroller kabel/vern til motoren.Altså, jeg har ingen motor i anlegget. Har heller ikke fått noe beskrivelse om hvilken motor de ønsker. All informasjon jeg har er at det er et IT-nett, 230V. Det er en pumpe montert i anlegget. Har du forslag? Jeg trenger all hjelp jeg kan få.
Løst
Heisann
Har rammeavtale med et næringsbygg/butikksenter.
Etter El.kontroll så finner vi at det er 2 byggetrinn, med hver sin trafo, hver sin hovedtavle, og ca like mange underfordelinger.
Utfordringen er at hovedtavler og underfordelinger er merket likt, det er benyttet samme type merkemal, og altså mulig å finne samme tavlemerking på 2 underfordelinger, alt ettersom hvilken trafo / hovedtavle de kommer fra, så en må være kjent på anlegget for å vite hvilken trafo som forsyner hvilke tavler.
Merkesystemet baserer seg sannsynligvis på NS3451 / TFM-systemet
Kikker i NEK og andre relevante plasser , men finner ikke noe konkret.
Jeg mener bestemt at vi må lage differensiert merkesystem som skiller systemene fra hverandre, og vi skal skrive avvik på dette.
Noen innspill på dette ?
Mvh
CES
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.