Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9569
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Rett inn i hovedtavle med stikkledning?

Hei,

Skal installere et lite verksted og nettselskapet kommer med TFXP til ytterveggen. Er det mulig å føre denne direkte inn i hovedtavle, da denne står på yttervegg?

Spurt ${formatDate(1514987013)}
Løst Løst
Kvalifikasjonskrav driftsleder

Hei!

Kan en person som har teknisk fagskole og elektrikerfagbrev være driftsleder?

Kravet i fek er relevant fagbrev. Holder det med elektrikerfagbrev når det gjelder høyspent driftsleder?

Spurt ${formatDate(1515002123)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Fortinne ledningsender?

Fant en gammel tråd fra 2014. Her var nevnt å fortinne ledningsender. Dette var vanlig for mange år siden på tamper i skrueklemmer. På Kongsberg Våpenfabrikk var det fordudt!

Én gang har jeg hatt varmgang i et støpsel. Fortinnede ender fra KPS.

Årsaken er metallflyt. En skrur tilfredstillende til. Over tid flyter tinnet og kontakttrykket forsvinner. Loddede kabelsko fungerer greit.

Fortinning er mao ingen erstatning for endehylser i skrukoblinger.

Spurt ${formatDate(1514667679)}
Løst Løst
Uprioritert last, prioritert last og UPS-last.

Forklar anlegg der følgende inngår uprioritert last, prioritert last og UPS-last. Noen som har noen forslag å komme med? Hvis dere har gjerne hjelp :D

Spurt ${formatDate(1514899414)}
Løst Løst
Utjevning ventilasjon

Holder på med hotellbygg på rundt 500m2. Det er her et ventilasjonsanlegg som delvis har isolerte kanaler. Spørsmål er om disse skal tilknyttes hovedjordskinne med utjevningsforbindelse

Ut fra NEK forstår jeg det slik at kanaler skal utjevnes dersom det måles en resistans mindre enn 10Kohm. I dette tilfelle er jo selve aggregatet tilkoblet beskyttelsesleder i tilførselkabel og kanaler vi da ha en lav resistans målt mellom aggregat og annen ledende del.

Noen synspunkter her?

Spurt ${formatDate(1514919842)}
Løst Løst
Dokumentasjon

Hei!

Jeg er nyutdannet installatør innen industri og har vært ansatt i en større bedrift i et år nå. I løpet av denne tiden har jeg hatt fire forskjellige kjente store El-firmaer inne på prøve for å finne ut hvem jeg skal velge som fast innleid firma i bedriften. De har alle hatt veldig mange oppdrag helt fra utvidelser av el-anlegg på kontorer til å legge tilførsler til maskiner av større kompleksitet samt leveranse av styreskap/underfordelinger.

Som en test har jeg ikke sagt noe om krav eller ønsker om teknisk tegning til dokumentasjonen til noen av dem. Resultatet var meget skuffende for å si det mildt. Det jeg fikk av dokumentasjon fra alle firmaene var ferdig utfyllte skjemaer med avkryssninger som tydligvis har gått på autopilot, det var til og med JPG bilde av signatur til installatør på alle papirer om at anlegget var i skjønneste orden. Ingen av installatørene har satt sin fot inne på bedriften jeg er ansatt i. Hvordan kan de da gå god for installasjonen? Da er det jo montøren som går god for jobben og hva skal man med installatør med lang utdannelse og meget høy årslønn da?

Slik dokumentsjon gjennspeilet over hodet ikke hva jeg måtte gjennom på installatørprøven i fjord.

Er det noen som opplever lignende? jeg forventer ikke 2 A4 ark som dok.

Det blir til og med levert risikovurdering UTEN at jeg som fagansvarlig installatør har hatt møte eller definert krav på forhånd.

Spurt ${formatDate(1514646160)}
Løst Løst
Ex
Ex D

Hei!

Hva er kravet til både plane og gjengede flammespalter?

Spurt ${formatDate(1514646021)}
Løst Løst
Nye krav innstallatørprøven

Hei noen som vet hvilke argument dsb hadde for å endre krav til innstallatørprøven .eller er det energi Norge som har bestemt det ?

Spurt ${formatDate(1514454163)}
Løst Løst
Automasjon
Frekvensomformer

Hei!

Hvordan fungerer frekvensomformeren? Hvordan endrer den frekvensen, hva skjer siden den kan gjøre det om til likespenning så vekselspenning igjen?

Spurt ${formatDate(1514547625)}
Løst Løst
Ex
Atex- sertifikat

Hei

Eg har en rotorkventil, som eg ikke finner ut av x i sertifikatet betyr.

Setifikat: file:///C:/Users/ajeg/Downloads/pub002-082-00_1115.pdf

Noen som kan forklare hva X i sertifikatet her betyr. Ventilen eg har er også mernket med x og eg har ikke mer dokumentasjon.

Spurt ${formatDate(1514618416)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.