| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
gammelt hus fra 1930 ish med sikringsskap med nz på loft (230v IT luftstrekk)
hvis en pusser opp et soverom på loft, og gammelt elektrisk anlegg er fjernet og det skal legges opp to nye stikkontakter og taklampe. dette må vel være jordet stikkontakter, og jordfeilbryter for kursen?
tilførsel hentes fra sikringsskap fordi dette er mest praktisk, problemet er bare at det er ingen jordledere ellers i sikringsskapet.
vil det være innafor og legge opp ny kurs med kombiautomat for dette rommet og montere jordet stikk?
aldri sett et skap med absolutt ingen jording i? Er dette vanlig?
Løst
Er det lov å bruke ikke «sertifiserte» koblingsskap og rekkeklemmer for distribusjon av egensikre kretser/signaler i sone 2?.
I dette eksempelet vil det komme en 24 pars. kabel fra MTL barrierer i sikker sone, denne kabelen termineres i koblingsskap i sone 2, videre distribusjon gjøres så med individuelle signalkabler.
Løst
Tidligere bod på loft i enebolig fra 70-tallet er omgjort til rom med vask og WC.
Rør i rør system er lagt opp. Altså ingen ledende kobberrør.
Utvider med 1 stk. stikkontakt fra eksisterende kurs. Ingen varmekabel.
Er det da påkrevd med jordet stikkontakt?
Løst
Må virksomheten være registrert i Elvirksomhetsregisteret for å kunne utføre feilrettting på varmekabel. Som for eksempel skjøting ved brudd på en tidligere installert varmekabel.
Løst
Monterer en ny stikkontakt på en eksisterende kurs, tilkobles eksisterende stikkontakt.
Må jeg da måle kontinuiteten i jordlederen fra ny stikkontakt og helt tilbake til skapet?
Eller trenger jeg bare å måle fra den eksisterende stikkontakten? Altså fra der jeg kobler meg på.
Løst
Hei.
Jeg lurer på hvilke alarmer/aksjoner man skal ha om man mister en fase til gass detektor på en sone 1 evt. 2 midlertidig unit? Lest det som står i Norsok S-001 kap 12-14 samt IEC 61892-7 uten at jeg klarer å finne noen klare krav.
Mener selv at jeg skal få fault "feil" til CCR samt lokal alarm ved unit i form av ett fault lys.
Setter veldig pris på svar da dette er noe jeg jobber mot daglig.
Løst
Hei. Me har ein slik situasjon at vår installatør snart slutter i jobben. Så me er på jakt etter ein ny installatør. Me har våre i kontakt med nokon potensial installatørar som skal ta intallatørpapirene. Så snart papirpene er på plass så står det at « Vedkommande skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeide etter end utdanning»
Betyr det at han/hun må ha 3 års praksis etter at han/hun har tatt intallatørprøven? Og kan han/hun godkjenne elektriske anlegg med sitt stempel og underskrift under den praktiske opplæringen uten at andre må godkjenne for oss?
Kunne nokon forklart litt meir om kva det meines med relevant praksis? Kunne han/hun fått opplæring som saksbehandler med samarbeid av en utdannet saksbehandler som ikke holder på elektro.
Løst
Hei,
Vi er et lite firma som leverer Automasjonssystem og alarm system til båter. Vi bygger selv skapene (24VDC styreskap med PLC), trenger våre tavlebyggere FSE-kurs.
Hva med de som gjør kommissioning ombord, installasjon gjøres av El-firma, men no jobb kan det jo være i styreskapet.
mvh
Erik
Løst
Etter FEB91 var det lovlig og montere downlight direkte i tak uten noen form for kasse? Har vert borti eit tilfelle der downlight (halogen) er montert direkte i tak der det kun er ''gravd'' ut eit hol i isolasjonen rundt.
Løst
Hei,
Vanlige Elko 16A stikkontakter kommer alltid med klemmene åpne.
Der det kun er aktuelt med tilkobling på ene siden av stikkontakten, pleier dere å skru til den siden der det ikke går ledninger på?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.