| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei, vi er i ferd med å anskaffe autonome køretøy. Batteripaken er 40 kw med batterispenning på 98 V DC Motorene drives med AC over vekselrettere
Skal FSE legges til grunn for vedlikehold disse kjøretøyene?
Løst
Hei
Kom over en hendelse som jeg helt ikke forstår.
Har vært hos en kunde å montert to nye kurser. Da jeg var ferdig og skulle teste anlegge oppdaget jeg at det er 240 V mellom fase og jord på to av fasene. Anlegget består av 2-fase og 3-fase kombiautomater. IT-nett,
Det som var underlig er at ingen av kombiautomatene detekterte jordfeilen.
Jeg slo av hovedsirking og målte fortsatt 240V mellom to av fasene og jord.
Det som er sikkert er at jordfeilen er ute i "gata" en plass.
Er det slik at kombiautomatene er rettningsbestemt ved jordfeil? At den detekterer ikke jordfeile når den kommer utenifra?
Løst
Hei. Har komt borti eit problem med lading av 2 stk el-biler som er tilknyttet eit IT-nett som er på den samme trafoen. Det er få forbrukere på den trafoen det gjelder. Det er snakk om ca 4-5 husstander. Så trafoen er nesten ikkje belastet i forhold til kapasiteten til den. Eg har snakket med ein montør som har våre å feilsøkt litt på dette problemet. Han tatt ned alle sikringene i huset utenom sikringen som går til el-bilen. Dette hjalp ikkje. Så koblet han inn ein nettanalysator til stikkontakten som el-bilen stod i. Når han gjorde det så gjekk det an og lade el-bilen.
Ein annen ting han prøvde, var og koble til N-punktet slik at det blei eit TT-nett. Då gjekk det an og lade el-bilen, uten nettanalysatoren.
Kva kan være årsaken til at dette skjer?
Mvh Kjell
Løst
Hei,
Jeg har fagbrev som automatiker og lurer på om jeg da er sakkyndig (BA5)?
Løst
Hei. Har en jobb hvor jeg skal forsyne 6 ladestasjoner til El.bil. Hver ladestasjon har forankoblet 3x32 a vern med type a jordfeilbryter internt. Er det en god løsning å legge hovedforsyning 25mm2 sikret med en 63 a automatsikring frem til et forgreningspunkt, og deretter forgrene seg med redusert tverrsnitt til hver enkel lader? Dette er vel å anse som en fast belastning? Det eneste som tilsier at tversnitt ikke kan trappes ned er vel gjennomsluppet energi ved maks kortslutning? evt. at minste kortslutningstrøm er høy nok til momentan utkobling?
Løst
Jeg lurte på om noen hadde en 2016 versjon av denne boka liggende i nærheten av Kristiansand som jeg kunne lest på? evetuelt lastet ned eller annet på en grei måte.
Løst
Jeg skal legge inn noen motstander i en D-kapsling, dette får jeg ikke til uten å få for mange niter i samme punkt. Kan man da bruke for eksempel en wago for å få dette til i en D-kapsling?
Løst
Utestikkontakt fra byggeår uten krav til jordfeilbryter.
Det installeres varmepumpe. Utedelen tilkobles stikkontakten. Krav til jordfeilbryter?
Løst
Hei.
Skal montere fordeling i garasje.
Eksisterende: 16A 3-fas 30mA type A fordeling inne. kabel ut PFSP 3x2,5/2,5.
Kunde ønsker 3stk kurser.
1. Lys og stikk 16A
2. 3fas maskin 16A
3. el bil 10A da det er shucko stikk, JFB type B.
Spørsmål. Hva må gjøres med JFB 30mA type A inne?
EL bil setter jo ut type A?
Er det ok iht. norm og montere type B i tavle inne og finnes det 300mA? Kunde har en del maskiner som generere litt jordfeil slik at sikring inne i hus går en del derfor må den økes fra 30mA.
Takker for svar
Løst
Hei,
Hos oss bygger vi automasjonstavler for drift av skumplastmaskiner (eneste i Norge).
Vi ligger ikke under noen spesifikke krav eller forskrifter iht. hvordan vi bygger tavlene eller for produktet vårt, og spesielt siden mesteparten av våre maskiner blir eksportert til en mengde land hvor krav og forskrifter er langt under norsk standard.
Vi ønsker sterkt å kunne forholde oss til en god standard og har for tiden gjort små endringer for å forbedre dette. Vi har som regel ikke merket eller brukt forskjellige farger på fasene frem til for noen måneder siden, vi hadde da bare grå på alle tre fasene. Vi begynte å gå etter anbefalte fargekode fra NEK EN 60445; L1-Sort, L2-Brun, L3-Grå.
Videre har vi følgende en egen standard på resten av systemet:
Styrestrømmen (230v) har et galvanisert skille fra hovedstrømmen på (380v) og vi bruker fargen rød på begge desse fasene.Likestrømmen på 10v har fargene rød(+) og sort(-)Likestrømmen på 24v har fargene sort(+) og blå(-)
Dette går egentlig veldig fint, helt til vi får ordre på maskiner som er utstyrt med UPS på conveyor driften.Da bruker vi fasene fra UPS'en som styrestrøm ved UPS-drift. Dette kan da skape konflikt når spolen på Conveyor-driften får fargene sort og blå (og ikke rød) når 24v har samme fargekode.
Vi ønsker ikke å bruke samme farge på 24v som på 10v, og vi ønsker heller ikke å bruke andre farger enn det vi har på lager. (Alle fargene vi har på lager er nevnt over)
Er det noen som har et forslag til denne konflikten?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.