Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
Motor på EX vifte blir varm.Motor blir defekt/brent

Hei,

Håper noen kan hjelpe med følgende:

En liten EX vifte blir for varm under drift. Viften er nymontert, men den har blitt skiftet 2-3 ganger nylig pga at den har blitt for varm og brent seg. Viften er ikke frekvensstyrt. Den er merket 50hz, 230V, merkestrøm 3A. Det er en enfase 230V tilførsel som går inn på motor, med en kondensator på. Vifte, kondensator og motor er levert og montert som en ferdig enhet.

Jeg har kun sett på viften som nå er montert, men problemet har vært det samme med alle.

-Trykk før og etter vifte er ok, kanaler er åpne, så alt er greit her.

-Temperaturen på luften den ventilerer er ikke høy, ca 20-25 C.

-Siden viften har blitt skiftet flere ganger tidligere regner jeg med at det ikke er viften det er noe galt med.

-Lagre virker helt fine. Ingen slark og roterer fint. Ingen ulyder. Har forsøkt å legge skrujern inntil motorhus/høre etter ulyder. Vifte er som sagt ny.

-Når tidligere motorer har brent seg vet jeg ikke eksakt hvordan det har skjedd. Men jeg ser at strømtrekk øker ved økende temperatur. Regner med spindel i motor utvider seg mer enn lagre og at det blir trangere å rotere.

Da må det være noe galt med spenningstilførselen. Men dette ser også ut til å være ok.

Vifte er koblet i trekant. L er koblet på U1 og N er koblet på W1. L og N var koblet omvendt/feil i forhold til koblingskjema da jeg åpnet koblingsboks på motor.

Kondensator er koblet på U2 og V2

Målte verdier:

Målt Spenning inn på motor er 235 V.

Målt spenning mellom polene er 230-240 V.

Målt spenning mellom W2/U1 og Jord er 230 V

Målt spenning mellom U2/V1 og jord er 230V

Målt spenning mellom V2/W1 og jord er 0 V.

Målt strømtrekk er 1,9-2 A. Merkestrøm er 3A

Målt frekvens er 50 Hz

Er det noen som har en anelse om årsaken til hvorfor motoren blir varm? Den kommer opp i 60C etter en 45min . Regner med at temperatur bare fortsetter å stige etter det og at det vil føre til defekt motor.

Mvh

Kristian

Spurt ${formatDate(1472754135)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Parallellkobling av ledere

Ved parallellkobling skal lederne være like lange.

Har tilkoblet en belastning via 2x240mm2 cu pr fase.

Lederne ble lagt på gulvet og kappet like lange. Terminert med kabelsko i begge ender. Tilkoblet samme skrue.

Likevel går det tildels veldig ulik strøm i lederne.

De kan sikkert være +/- 2 cm fordi kabelsaksen klipper skjevt.

Anleggsflaten til kabelsko kan variere. Kontakten mellom leder kabelsko kan variere (?)

Bruker man formelen (rho*lengde) / areal, er det ingen forskjell på motstand +/- 2 cm..

Lenge på ledere er ca 10 meter.

Strømmen går jo letteste vei.

Er det trolig at anlegget mellom kabelsko og kobberskinne kan være årsak. Kan gå over med fil / pussemiddel.

Spurt ${formatDate(1472760105)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Kan strukur (''Hovedjord'') brukes som PE-leder (Beskyttelsesleder)

Mellom trafo og tavle er det lagt en dobbeltisolert bus-duct uten beskyttelsesleder. Både trafo og tavle har jordet PE-BAR, som er tilkoblet struktur (hovedjord). IEC 61892-4 og IEC 61892-6 5.4.2 stiller krav til en seperat PE-leder. Teoretisk sett, ved andre jordfeil vil strømmen finne tilbake til punktet gjennom struktur da alt på trafo og tavle er jordet. Er da kravet om beskyttelsesleder tilfredstilt gjennom struktur? (Forbehold om at Jordkabel mellom PE-bar og struktur er halvparten av tversnittet til bus duct)

Kan det være noen andre grunner til dette kravet?

PS. Trafo og tavle er plassert i forskjellige rom med 50m avstand.

Spurt ${formatDate(1472801592)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jording av tavle

På gamle anlegg med ujodet stikk og utstyr er det tillatt at godset på sikringsskapet ikke er jordet ?

Spurt ${formatDate(1472663371)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Avstand fra 22kv luftlinje til industribygg.

Hei kan noen svare meg på hvor stor avstand det må være fra 22 kv luftlinje til en industrihall/garasje.?Er det noen forskjell om det er forsterka oppheng eller ikke?

Spurt ${formatDate(1472711007)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Leveringspunkt FEL FEF

kor går grensa mellom FEF og FEL? Er det i leveringspunkt til netteier?

Spurt ${formatDate(1472623288)}
Løst Løst
Ex
Ex nA

Hei,

Jeg lurte på om noen har noen erfaringer med Ex nA utstyr. Jeg har en powersupply fra Phoenix som er Ex na godkjent. Det står i sertifikatet at den må installeres i en "appropriate IP 54 enclosure according to EN 60079-15". Betyr det at boksen må ha IP-grad slik som står i 60079-15, eller må den inn i en boks som er sertifisert etter 60079-15?

Noen som vet?

Spurt ${formatDate(1472635275)}
Løst Løst
Automasjon
Frekvensomformer og krav 2

I forbindelse med prosjektering av motor tilkoblet frekvensomformer har jeg et spørsmål.

Slik jeg har forstått det faller krav 2 om overbeskyttelse i NEK 400 bort, ved bruk av 2 forankoblede vern(termisk rele etter sikring) / Fast tilkoblet last.

Men er det slik at de 2 måtene over gjør at vi kan se bort fra krav 2?

I mitt tilfelle går hovedstrømmen slik: 4A sikring -> Kontaktor -> Frekvensomformer med intergrert vern -> motor.

Tverrsnitt: 3x1,5mm

I mitt hode gjelder kun krav 1 i dette tilfellet.

Takker for svar.

Spurt ${formatDate(1472650459)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
FSE for Telemontører

Vil det være krav til FSE opplæring for telemontører?

Er under tilsyn om de trenger utføre noe i for eksempel et tavlerom.

Stilles det krav til førstehjelp noen andre steder enn i FSE?

Spurt ${formatDate(1472478826)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
"Bedriftselektriker"

I Elsikkerhet 87 side 15 står følgende angående "bedriftselektriker":

"Person som skal utføre oppgaver knyttet til drift og vedlikehold av arbeidsgiverens egne elektriske lavspenningsanlegg skal oppfylle kravene i fek § 6 første ledd, som sier: ?Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.? Dette betyr at minstekravet til person som skal utføre oppgaver knyttet til drift og vedlikehold av arbeidsgiverens egne elektriske lavspenningsanlegg er at vedkommende skal kunne dokumentere relevant fagbrev for de aktuelle arbeidsoppgavene.

Spørsmålet mitt er, gjelder det som står i Elsikkerhet 87 eller er det unntak?

Spurt ${formatDate(1472536915)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.