| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Jeg skal gjøre IS kalkulasjoner på kretser der jeg har flere feltinstrumenter koblet i parallell. Lurer da på hvordan jeg forholder meg til parametrene som skal sammenlignes med barrierens parametre.
Er det slik at jeg legger sammen Li og Ci for de instrumentene som er koblet i parallell og sjekker at disse verrdiene er mindre enn barrierens verdier? (Legger også til verdier for kabel).
Løst
Hei,
Stikkontaktene mine på stuen er jordet, men både tv og decoder er utført i klasse 2, altså dobbelisolert.
Jeg velger å bruke galvansik skille på antenneinntaket uansett! Dette for å kun ha PE jord i stua.
Det måles 12volt mellom PE jordingen i stikkontakten og etter det galvaniske skille. Kabelen etter det galvaniske skille er ca 10meter lang.
Ser at om jeg legger antenne kabelen nærmere andre 230v kabler øker spenningen fra 12v til 15v.
Dog spenningen synker om det legges med lenger avstand i mellom.
Det er vel slik at de 12 voltene bare er interferns fra andre kabler, og dermed lurer måleapparatet til denne målingen?
Løst
Hei,
Stikkontaktene mine på stuen er jordet, men både tv og decoder er utført i klasse 2, altså dobbelisolert.
Jeg velger å bruke galvansik skille på antenneinntaket uansett! Dette for å kun ha PE jord i stua.
Det måles 12volt mellom PE jordingen i stikkontakten og etter det galvaniske skille. Kabelen etter det galvaniske skille er ca 10meter lang.
Ser at om jeg legger antenne kabelen nærmere andre 230v kabler øker spenningen fra 12v til 15v.
Dog spenningen synker om det legges med lenger avstand i mellom.
Det er vel slik at de 12 voltene bare er interferns fra andre kabler, og dermed lurer måleapparatet til denne målingen?
Svar Svar med sitat
Løst
Hva kreves av kompetanse/kvalifikasjoner for å avholde FSE-kurs.
Løst
Nytt hus:
Kan det leveres takpunkt med slett taklokk? Eller må disse leveres med fastmontert taklampe eller DCL uttak?
Løst
er det lov å støpe inn pr kabel
Løst
Hei.
Hvilken norm skal det samsvares etter
- hvis en rehabiliterer et sikringsskap i en bolig?
- dersom en installerer en ny kurs i et eksisterende sikringsskap i bolig eller industri?
- installerer f.eks. overspenningsvern i en eksisterende tavle
Er det tavlenormen eller gjeldende NEK?
Løst
Hei.
Vi har fått en jobb der vi skal installere romstyring via et SD-anlegg hos en kunde. I dag har de egne termostater på hvert rom. Kursen går i dag fra sikringsskapet, via termostat og ut til varmeovner. Vi skal fjerne eksiserende termostat, sette wago på ledningene og sette opp ny termostat på samme sted med busstyring til et SD-anlegg.
Kan vi definere hele denne jobben som en automasjonsjobb slik at en automatiker kan utføre den, eller må vi ha en elektriker til å frakoble eksisterende termostater?
Endring i tavle blir utført av en elektroingeniør
Løst
kan jeg bruke koblingsboks av typen STAHL 8146/1031 som koblingsboks til varmekabel type Eltherm GmbH ELSR-H?Med tanke på at koblingsboksen har T6 og kabelen har T3.
Løst
Hei
Hvor flinke er folk til å måle overgangsmotstand på jordelektroden?
Hvor ofte MÅ man måle den? (Selvfølgelig ved større installasjoner, nye bygg osv.)
Om man installerer en ny kurs med et par stikkontakter, med 30mA jordfeilbryter i en eldre bolig som fra før har uz-elementer på øvrige kurser... Må man måle overgangsmotstand for jordelektroden? Det vil jo ta en del tid å finne ut av type jordelektrode, få målt den osv. om det i det hele tatt lar seg gjøre.
Dersom boligenheten ligger f.eks i en blokk, en bygård med kun asfalt osv., hvordan kan man i praksis måle overgangsmotstand?
Hvordan kan man vite hva slags jordelektrode som finnes, om det ikke finnes dokumentert?
Dette er et spørsmål som stadig kommer opp hos meg.
Min vurdering er at en jordfeilbrytertest vil dokumentere berøringsspenning under 50V for den nye kursen med 30mA jordfeilbryter, men hva med de eksisterende kursene?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.