Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1534 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9445 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 887 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 825 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 15 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei, skal installere en varmpepumpe som trenger 3x50A sikring i et hus
Må jeg installere et jordfeilvern på 30mA foran denne sikringen?
Pumpen skal stå i et eget teknisk rom i kjeller.
Tenkte at det kanskje holdt å sette en 100mA foran som er litt mer "robust" med tanke på feilstrøm på en så stor pumpe.
Skal brannalarmanlegg ha samsvarserklæring iht. FEL?
Eller er det bare tilførsel 230V fra tavle som skal være dokumentert iht. FEL.
Hei,
Spørsmålet gjelder utstyrsleveranser til skip, eksempelvis en starter, distribusjonstavle eller lignende. Her gjelder Forskrift om Maritime Elektriske anlegg (FME) som ihht §2 også gjelder utstyr ("Forskriften gjelder også for elektrisk utstyr som er tilkoblet maritime elektriske anlegg"). Dog står det referert i veilledningen til §2 følgende "Omsetning av elektrisk utstyr er regulert i forskrift 14. januar 2011 nr. 36 om elektrisk utstyr".
Hvis vi kikker i Forskrift om Elektrisk utstyr (FEU), så er der noen unntak knyttet til skip:
§3. Utstyr delvis unntatt fra forskriften
§17 til §19, §23 og §24 gjelder ikke for oppfyllelse av kravene i §6 til §8 og §11 første og tredje ledd for:
d) spesialisert elektrisk utstyr til bruk om bord i skip, fly eller jernbane som oppfyller sikkerhetsbestemmelser utarbeidet av internasjonale organer som Norge er medlem av
Jeg er i tvil hva dette egentlig betyr. Det er jo tydelig at noe ikke helt gjelder, men det som egentlig står er at man ikke kan benytte de nevnte paragrafene for å hevde at utstyret er i henhold til de generelle kravene i FEU. Altså kan det tolkes som at det er tilleggskrav for skip et sted. Paragrafene som "ikke gjelder for oppfyllelse" er følgende:
§ 17.Produksjonskontroll§ 18.Krav til samsvarserklæring for elektrisk utstyr§ 19.Krav til teknisk dokumentasjon for elektrisk utstyr§ 24.CE-merking av elektrisk utstyr
Teknisk dokumentasjon og produksjonskontroll kommer man neppe unna, det står nok flere andre plasser. Men for å gjøre et langt spørsmål kort: Er det da ikke krav til CE-merking av utstyr til skip? Hva med samsvarserklæring?
En form for samsvarserklæring for at utstyret som er benyttet ombord krever også i FME, men da ikke nødvendigvis som et separat dokument for produktet.
Takker for innspill og svar.
Hei! Spørsmål!: Nytt krav i NEK 400 er at dekningsområdet for jordelektroden skal dekke hele installasjonen. I montørhåndboka står det at du kan slå ned et ekstra jordspyd, som så skal kobles til hovedjordskinna.
I montørhåndboka står det at dette enkelt kan gjøres via beskyttelsesleder i kabel, men vil ikkje dette normalt gi for lavt tverrsnitt på? Med mindre kabelen er større enn 6mm2, vil ikkje du oppfylle kravet i NEK400 - 544.1 : "Utjevningsleder for tilkobling til hovedjordskinnen skal vere > halvparten av største ledertverrsnitt til beskyttelsesleder i installsjonen", men ikkje mindre enn 6mm2. Er det tillatt med mindre tverrsnitt for en "tilleggsjordelektrode", eller må det legges en separat 6mm2 jordleder. Tusen takk for svar.
Hei. Får stadig spørsmål om å bygge diverse styreskap for hjemmebryggere. Er elektriker og jobber med industri og automasjon så kompetansen er ingen problem. Men er det lovelig for meg å bygge slikt på fritiden min uten innblanding fra min arbeidsplass ?
Er blitt spurt om krav til 3. parts verifikasjon på utstyr som skal offshore. Etter mye finlesing av regelverk finner jeg ikke noe utover det som står i Norsok E001. Derfor legger jeg ut spørsmålet her for om mulig bli enda mer sikker i min sak.
I Norsok E001 står følgende om Exn utstyr:
«10.2.3 Electrical apparatus with type ?n? protection
Ex n equipment shall be marked according to IEC 60079-0 and IEC 60079-15 and have a test certificate from a test institution recognized at national level. »
Exn utstyr er normalt er godkjent for gruppe II og kategori 3 (Sone 2) og skal i henhold til flytskjemaet i ATEX Guidelines kun godkjennes i henhold til vedlegg 8 (Intern produksjonskontroll). Men det gjelder landindustrien. Offshore derimot skal Exn utstyret i tillegg ha «a test certificate from a test institution recognized at national level» til riktig merking.
Er det bare Exn utstyr som har slike «ekstrakrav» når det skal offshore, eller gjelder det for ikke-elektrisk utstyr til bruk i gruppe II og kategori 3 (Sone 2) også?
For ikke-elektrisk utstyr til bruk i gruppe II og kategori 2 (Sone 1) gjelder samme godkjenningskrav i henhold til vedlegg 8, men for slikt utstyr skal dokumentasjonen sendes et kontrollorgan som lagrer dokumentasjonen.
Hei.
Vi har utført en midlertidig installasjon med HPU på dekk areal på et skip.
Spørsmålet er om disse gummikablene som er tilkoblet skipet sine uttak skal forlegges på vanlig måte på kabel bro med stripsing eller om disse kan være løst forlagt inn forbi en kort tidsrom?
Hei
Vi har en stor kunde av oss som lurer på om deres driftspersonell har tilgang til å bytte ut lampeholdere, drossler o.l. i armaturer som står på ledning og plugg. Jeg kan ikke finne noe konkret om dette noen plass.
Hva er faren med åha full kontakt mellom sceen og jord?
Jeg går med tanker om å starte egen elektrobedrift, men trenger først en avklaring rundt FEK §5 3ledd som omhandler at den som har det faglige ansvar skal være tilgjengelig innenfor foretakets normale arbeidstid.
Jeg arbeider til vanlig i norsjøen og er fullt inneforstått med at jeg ikke kan drive elektroforetak på land med ansatte montører. Men hva dersom jeg er den eneste ansatte og foretakets normale arbeidstid bare blir i min friperiode?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.