Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1535
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409451
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892887
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering829
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer15
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Landbruk NEK 400 2014 norm 705

Skal det eller bør det være metallisk kappe i kabler ilandbruksinstallasjoner? Pga smågnagere. Eller kan for eksempel pfxp benyttes? Det er i NEK 400 kun skrevet at smågnagere skal vurderes med alle hensyn i avsnitt 705.522.10.01

Spurt 7:11 - 1.3.2016
LøstLøst
Ex
Krav til jordfeilovervåking på midlertidig utstyr

Hei

Stilles det krav til jordfeilovervåking lokalt på U99 utstyr i henhold til Norsok Z-015?

U99 enheten er en enkel 230V fordeling med nedstengning styrt av en PLS.

Enheten bruker altså 16A / 230V power fra innretning.

Spurt 9:02 - 1.3.2016
LøstLøst
Automasjon
3-fase varmeelement

Hei

Jeg finner ikke ut hvordan man skal tegne symbolet til et 3-fase varmeelement flerlinje skjema.

Kan noen snille sjeler hjelpe meg?Takk :)

Spurt 9:51 - 1.3.2016
LøstLøst
Beskyttet mot kortslutning

Hei

Jeg skal sjekke om en leder i en tavle er beskyttet mot kortslutning.

Jeg har følgende data:

vern: 125A nh1 gL/gg

leder: pn 3x6 kvadrat pvc

lengde på ledere ca 0,8m

Ik3p maks: 3450A

Ik min: 1140 A

Lederene er en hovedkurs

IT-nett

6 kvadrat pn tåler: (115x115x6x6)= 476100

Bryteevnen til vernet er ok

Er det noen som har god nok tid/strøm karakteristikk og teknisk data på gjennomsluppet energi til å sjekke om ledere er beskyttet mot kortslutning?

Spurt 16:37 - 28.2.2016
LøstLøst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Kurs for "offshore Elektrikere" i z-015 ?

Hei.

Jeg har holdt endel på med sjekking, godkjenning og idriftsettelse av Z-015 utstyr offshore. Finnes det generelle kurs hos dere for personell som driver med dette, eller kun selskapsspesifikke kurs? (har selv selskapsspesifikt kurs som jeg har tatt hos dere)

Er det dyrt for et selskap å få dere til å lage et kurs spesielt for selskapet?

Spurt 20:26 - 29.2.2016
LøstLøst
Forbruksovervåkning av boliganlegg for veggboks

Er det noen som har tips om gode og simple løsninger for å overvåke real time belastning av anlegget? Litt i samme fashion som gamle Gehamålere, bare i moderne digitalt format.

Tenkte først og fremst i kW, men moro om man kan se volt og ampere også. For plassering i en veggboks.

Jeg tenker ikke på slike som teller lyspulsene fra tariffmåleren. Men en enhet jeg kan koble foran kursautomatene mine og som kommuniserer med panelet i veggboksen.

Spurt 21:58 - 25.2.2016
LøstLøst
Automasjon
DREIMOMENT MOTOR

Blir dreiemoment motor redusert ved sakking av motor p.g.a. frekvensstyring,og motsatt ved heving av frekvens?

Spurt 18:44 - 27.2.2016
LøstLøst
Ex
EX Grunnleggende

Finner ikke opplysninger om gyldighet på FSE Grunnleggende? Hva er gyldigheten der?

Spurt 15:56 - 24.2.2016
LøstLøst
Måler 170V fase-fase når trafo står på tomgang

Det er blitt byttet trafo i mast. Jeg skulle sjekke at spenningen var OK før sikringer/last ble lagt inn.

Jeg målte 170V mellom alle fasene på en ensto bryter.

Jeg lurer på hvorfor jeg måler 170V her? Når sikringer/last ble lagt inn, ble spenningen normal, 230V

Spurt 8:45 - 25.2.2016
LøstLøst
Hvordan samsvarserklære skap

Hei

Spørsmålet mitt er; hvordan samsvarserklærer installatører rundt om kring sikringsskap osv. i nye installasjoner? Jeg er ikke ute etter svaret, "etter NEK439".. Les videre :-)

Om man bestiller et skap fra f.eks Eaton, i form av en komponentpakke og et tomt skap, skal dette testes og samsvares med NEK439. Mitt problem er nettopp det at de testene som står beskrevet i NEK439, f.eks test av tavlens dielektriske egenskaper, ikke er så lett for hvem-som-helst...

En måte å løse dette på er jo og bestille et ferdigbygd skap med samsvarserklæring, men hva med de tilfellene da man f.eks skal ha 2-3 sikringer i en liten garasje/verksted og ønsker å bruke en plastkapsling (Eaton IKA f.eks.). Disse får man ikke bestilt ferdigbygd, og i mine øyne er det ikke mange feil å få gjort om man setter inn tre Eaton automater i en Eaton kapsling. Hvordan skal i praksis dette testes og prøves, før man utsteder samsvarserklæring?

Spurt 10:46 - 24.2.2016
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.