Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1535 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9451 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 887 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 15 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Skal det eller bør det være metallisk kappe i kabler ilandbruksinstallasjoner? Pga smågnagere. Eller kan for eksempel pfxp benyttes? Det er i NEK 400 kun skrevet at smågnagere skal vurderes med alle hensyn i avsnitt 705.522.10.01
Hei
Stilles det krav til jordfeilovervåking lokalt på U99 utstyr i henhold til Norsok Z-015?
U99 enheten er en enkel 230V fordeling med nedstengning styrt av en PLS.
Enheten bruker altså 16A / 230V power fra innretning.
Hei
Jeg finner ikke ut hvordan man skal tegne symbolet til et 3-fase varmeelement flerlinje skjema.
Kan noen snille sjeler hjelpe meg?Takk :)
Hei
Jeg skal sjekke om en leder i en tavle er beskyttet mot kortslutning.
Jeg har følgende data:
vern: 125A nh1 gL/gg
leder: pn 3x6 kvadrat pvc
lengde på ledere ca 0,8m
Ik3p maks: 3450A
Ik min: 1140 A
Lederene er en hovedkurs
IT-nett
6 kvadrat pn tåler: (115x115x6x6)= 476100
Bryteevnen til vernet er ok
Er det noen som har god nok tid/strøm karakteristikk og teknisk data på gjennomsluppet energi til å sjekke om ledere er beskyttet mot kortslutning?
Hei.
Jeg har holdt endel på med sjekking, godkjenning og idriftsettelse av Z-015 utstyr offshore. Finnes det generelle kurs hos dere for personell som driver med dette, eller kun selskapsspesifikke kurs? (har selv selskapsspesifikt kurs som jeg har tatt hos dere)
Er det dyrt for et selskap å få dere til å lage et kurs spesielt for selskapet?
Er det noen som har tips om gode og simple løsninger for å overvåke real time belastning av anlegget? Litt i samme fashion som gamle Gehamålere, bare i moderne digitalt format.
Tenkte først og fremst i kW, men moro om man kan se volt og ampere også. For plassering i en veggboks.
Jeg tenker ikke på slike som teller lyspulsene fra tariffmåleren. Men en enhet jeg kan koble foran kursautomatene mine og som kommuniserer med panelet i veggboksen.
Blir dreiemoment motor redusert ved sakking av motor p.g.a. frekvensstyring,og motsatt ved heving av frekvens?
Finner ikke opplysninger om gyldighet på FSE Grunnleggende? Hva er gyldigheten der?
Det er blitt byttet trafo i mast. Jeg skulle sjekke at spenningen var OK før sikringer/last ble lagt inn.
Jeg målte 170V mellom alle fasene på en ensto bryter.
Jeg lurer på hvorfor jeg måler 170V her? Når sikringer/last ble lagt inn, ble spenningen normal, 230V
Hei
Spørsmålet mitt er; hvordan samsvarserklærer installatører rundt om kring sikringsskap osv. i nye installasjoner? Jeg er ikke ute etter svaret, "etter NEK439".. Les videre :-)
Om man bestiller et skap fra f.eks Eaton, i form av en komponentpakke og et tomt skap, skal dette testes og samsvares med NEK439. Mitt problem er nettopp det at de testene som står beskrevet i NEK439, f.eks test av tavlens dielektriske egenskaper, ikke er så lett for hvem-som-helst...
En måte å løse dette på er jo og bestille et ferdigbygd skap med samsvarserklæring, men hva med de tilfellene da man f.eks skal ha 2-3 sikringer i en liten garasje/verksted og ønsker å bruke en plastkapsling (Eaton IKA f.eks.). Disse får man ikke bestilt ferdigbygd, og i mine øyne er det ikke mange feil å få gjort om man setter inn tre Eaton automater i en Eaton kapsling. Hvordan skal i praksis dette testes og prøves, før man utsteder samsvarserklæring?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.