Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1534 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9429 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 886 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 824 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 15 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Hva er faren med åha full kontakt mellom sceen og jord?
Jeg går med tanker om å starte egen elektrobedrift, men trenger først en avklaring rundt FEK §5 3ledd som omhandler at den som har det faglige ansvar skal være tilgjengelig innenfor foretakets normale arbeidstid.
Jeg arbeider til vanlig i norsjøen og er fullt inneforstått med at jeg ikke kan drive elektroforetak på land med ansatte montører. Men hva dersom jeg er den eneste ansatte og foretakets normale arbeidstid bare blir i min friperiode?
Hei
Er det slik at det er bare Australia og New Zealand som har som krav at utstyr må være IECEx sertifisert?
Jeg lurer igrunnen på hvor bredt IECEx brer om seg globalt?
På forhånd takk.
Hei Hva er den enkleste måten å kontrollere at et elektrisk anlegg har jordelektrode? Mange steder er det ikke mulig å få gjort målinger med spyd, så der blir det beregning og dokumentasjon som gjelder. Kan en metode være å fremprovosere en jordstrøm med feks en installasjonstester?
Det spørsmålet dreier seg om er rett og slett å finne ut om det er jordelektrode.
Om noen kjenner en metode for å måle seg fram til om det finnes jordelektrode er jeg takknemlig.
Gjorde sluttkontroll på en gammel hytte idag som vi hadde lagt opp strøm i et påbygg og byttet sikringsskap/inntak men eurotest AT`en ville ikke gjennomføre rcd test fordi berøringsspenningen var 57,5v.
det ble hengt opp nytt luftstrekk idag, 3f 230v IT
slo ned 1,5m jordspyd 2-3m fra inntaket i forholdsvis bløt grunn (jord/stein masse)
målte fase-jord spenning som varierte med ca 7v
er det noe annet enn for høy overgangsmotstand i jordelektroden som kan føre til dette? forstår ikke hvorfor den evt skulle være høy...
noen som har noen tanker rundt dette?
Hei!
når det gjelder tilkobling med aluminium kabler så mener jeg det skal brukes spesielle klemmer tilpasset dette, og tiltrekkes med riktig moment.
Etter en diskusjon på jobben mente de det kunne brukes helt vanlige rekkeklemmer for dette, noe jeg er uenig i.
Så da lurer jeg på om dere har et riktig svar på dette...?
Hei
Har en eksisterende kurs for bastuovn (5,5kw) 2x25A - 4mm2
eier har investert i ny bastuovn 8kw - 35A.
kabel ligger åpent forlagt aleine - ifølge i nek 52B-2 tåler kabelen 36A
Er det ok å sikre kabelen med 40A vern ?
tar ikke hensyn til NEK400- 823.
Står det i noen forskrift at nettselskap SKAL oppgi kortslutningsverdier i leveringspunktet? evt ka for ei forskrift?
Jeg hadde rutinekontroll av DLE for et par uker siden. Alt var i sin skjønneste orden bortsett fra manglende dokumentasjon på spottene i stuetaket. Dette er det eneste som er til overs fra forrige eier etter at jeg rev alt elektrisk og la opp nytt. Det var så pent satt opp at jeg lot det stå.
Hvordan kan jeg svare til dette? Spottene er satt opp riktig med kasse over og PLS90 kabel. Ankomstluke til trafoene og godt forseggjort. Så det er tydelig at det har vært fagfolk med i bildet her. Kan jeg skrive en erklæring på at jeg har sjekket dette til å være i orden eller må jeg rive alt og legge nytt? Sistnevnte virker litt tåpelig.
Hei
Jeg kom over en Ex d kapsling for motorstyring. Det viste seg at motorvernet som stod i kapslingen ikke var det samme som stod listet i partlist for nevnte kapsling.
Både det listede motorvernet og det som er montert dekker rangen som trengs, men det er vel ikke lov å bytte dette slik når det som er montert ikke er listet som en opsjon?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.