Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1535 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9451 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 887 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 15 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei!
Vi har en diskusjon gående på jobben om hvilken farge kabelen fra nullpunktet på trafoen (IT-nett) til nullpunktsikringa skal ha. Noen sier svart, men jeg mener jeg har hørt den skal vere svart med blått merke i endene. Kan noen som vet dette hjelpe oss? Også om den skal ha det samme kvadratet som faselederene?
På forhånd takk!
Hei.
Vi har nå kommet opp i en diskusjon angående bruk av disse nye klokkene som er kommet på markedet og bruk i EX områder. Tenker da på "smartklokker" som lades med USB slik som Polar, Apple iWatch osv..
Er disse lovlig brukt i EX område. Eller vil disse kunne antenne gass i tilfelle lekkasje, og burde forbys ute i sone?
Hvordan er gjeldende regelverk vedrørende utskifting av gamle stålskap med stålrør.Kan man kutte stålrøra å bruke skjøtemuffe og plikarør?
Gamle stålrør må utjevnes?
Var hos en kunde som hadde fått jordfeil i "Møkkakjelleren" sin. Der var det installert elko materiell IP44, lysrørarmaturer og en kapsling med kontaktor for vifte, utstyret så ut til å ikke trives i dette miljøet. Mitt forslag var å flytte utstyret ut av kjelleren, noe kunden ikke var enig i.
Hvilke krav gjelder i et slikt område, er dette ex område?
Er det noen som har noen erfaringer å komme med?
Hei. Jeg lurer på hvor jeg finner kravet til berøringsspenning for et 22kV kabelanlegg? Har hørt at det er 50V, men trenger paragrafen det står slik at jeg kan bruke det som kilde.Har tilgang til FEF og NEK440, men har ikke funnet det her.
Hvis du på et IT anlegg har jordfeil på en kurs hos en forbruker. Du ser for deg en kapasitans på hver fase fra trafo til forbruker. Hvis du måler feilstrøm med en lekkasjestrømtang (kniper over alle faselederene), vil du måle størst feilstrøm i forbrukers fordeling, eller rett etter trafo (foran kapasitansene) ?
Fikk et spørsmål à la dette på kvalifiserende prøve til installatørprøven, og usikker på om jeg svarte rett. Blir det ikke slik at jo nærmere trafo, jo høyere feilstrøm vil du måle?
Hvor går grensesnittet mellom maskin og el.anlegg?
-Tilkoblingen inni motoren?
-servicebryteren?
noen som vet, og kan referere til forskrift, fant ikke noe i forskrift om maskiner..
Hei.
Vi har et tilfelle hvor det er plassert en MTL5314 barriere i Rio kabinett i sone 2. Dette er en gammel komponent, hvor første certificat er utstedt i 2005, som klasser det som tilhørende Exi utstyr for montering i uklassifisert sone.
Dette har vært en pågående sak her en stund, hvorpå det nå finnes et nytt sertifikat utstedt på samme komponent, som godkjenner det for Sone2.
Sertifikat (Ex ia Ga)
http://www.mtl-inst.com/certificatefiles/uploads/8/792/109/IECEx%20BAS%2005.0010.pdf
Sertifikat Ex na
http://www.mtl-inst.com/certificatefiles/uploads/8/1226/109/IECEx%20BAS%2015.0144X.pdf
Synes det er litt suspekt at det utstedes et nytt sertifikat når det nå er behov for det.
Her er en liste over alle seritifikat som er utstedt på denne komponenten:
http://www.mtl-inst.com/resources/datasheets/view/MTL5314
hei!
lurer litt på hvordan andreløser dette med kombivern i inntak?
I tidligere utgave står det som en alternativ løsning at kombivern kan plasseres i inntak, så sant der er lett tilgjengelig.
I 2014 utgave står det at kombivern skal plasseres i installasjonens sikringsskap, det står ingen henvisning.
Hvis dette kun er rettet mot nye installasjoner med utv. målerskap, så er det forståelig.
noen tolkninger rundt dette?
Spørsmål vedrørende FEK § 7
FEK § 7 første ledd:
«Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.»
Spm. 1: Tre år relevant praksis, må de tre årene være hos registrert EL.virksomhet eller kan det være som "konsulent" eller annet elektro-tjeneste firma uten installatør, siden «arbeid» omfatter planlegging og prosjektering?
Spm. 2: Kun elektrisk installasjons arbeid / elektriske anlegg som teller?
( NEK 400 / 410 )
Fra veiledning § 1:
«Forskriften bruker begrepet arbeid (... knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr). Med arbeid menes enhver form for arbeid, slik som planlegging, prosjektering, utførelse, drift, vedlikehold, reparasjon og kontroll. Dersom en bestemmelse i forskriften er ment å kun omfatte én konkret type arbeid, vil dette fremgå av den enkelte bestemmelse.»
Spm. 3: Noen grunn for at de har utelatt order Bygging ?
(De har brukt order Bygging i FEK § 7 andre ledd.)
Spm. 4: Hvis en ansatt innehar det faglige ansvaret ( Tilfredsstiller kravene i FEK § 7 første ledd ) for en bedrifts eget anlegg, kan han da ikke forestå bygging/ny oppføring?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.