Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1544
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409464
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892888
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering830
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer13
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Automasjon
Alarmtyper på styremaskin og kabelforlegging/tavlefordeling.

Hei! Hvilke alarmtyper har vi på en hoved -og hjelpestyremaskin? Hvordan er tavlefordelingen vanligvis på en styremaskin? Og hvordan er kabelforleggingen vanligvis lagt opp? Jeg finner noe om kabelforlegging i NEK 410 2-2010, men det er litt for lite.

Spurt 9:51 - 31.3.2016
LøstLøst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Dobbelt Isolert kabel batteri systemer

Er det hjemlet krav noe sted at en må benytte dobbeltisolert kabel for batteri systemer ( 24VDC)

for bruk i offshore unit'er ?

Spurt 12:54 - 31.3.2016
LøstLøst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Installatør i egen bolig

Hei!Jeg har (blant annet) to stk fagbrev innen elektro, og jobber som planlegger i dag. Kan jeg stå som installatør i egen bolig? Når jeg da ordner noen nye stikkontakter og lyspunkt? Jeg fyller ut samsvarserklæring og setter opp meg selv som installatør eller må jeg ha et elektrofirma til å godkjenne dette?Vil at det skal gjøres riktig.

Spurt 10:32 - 30.3.2016
LøstLøst
Bli tavlemontør med fagbrev som automatiker

Hei,

Har fagbrev som automatiker, jeg tenker å ta tavlemontørbrevet. Jobber i en tavlebyggerbedrift og har sikkert tilstrekkelig arbeidserfaring (snart 3 år siden jeg tok automatikerfagbrevet). Er jeg nødt å ta en ny teoretisk eksamen eller er den fra VG3 automatisering nok? Kan jeg bare melde meg opp og gjennomføre fagprøve nå?

Spurt 12:20 - 30.3.2016
LøstLøst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Forskrifter/Normer på engelse sektor av Nordsjøen

FSE og Aktivitetsforskriften

Finnes det noe tilsvarende forskrift for fartøyer/installasjoner på engelsk sektor av Nordsjøen ?

Spurt 6:17 - 29.3.2016
LøstLøst
Tanker rundt å starte opp for seg selv (installatør)

Hei,

Sitter nå som installatør i en større bedrift, men kjenner lysten på å skape noe eget stadig murrer. I bakhodet hele tiden.

Lurer litt på om hvordan andre her har gått frem i forhold til både investeringer osv? Hvor mye arbeidsinnsats må man påregne den første tiden, hva er realistisk å sitte igjen med i lønn/overskudd om man gjør det jevnt over godt?

Tenker i hovedsak på å opprette AS, og i alle fall de første årene kun ha meg selv som ansatt.

Hvordan er det med lån eller leasing til feks firmabil og verktøy?

Man må jo regne med at det tar en stund før man er ordentlig innarbeidet og inntektene begynner å komme, hvordan stiller evt kreditorer og grossister seg til en noe lengre kredittid osv i en oppstartsfase?

Spurt 6:48 - 29.3.2016
LøstLøst
Blokk med vesentlige el-feil

Var innom en relativt stor blokk i Oslo hos en kompis der jeg så MYE skremmende el-arbeid.Her er noen punkter av det lille jeg har sett:Kurser henger løst inne i sikringsskapet(har kun sjekket ett).Lysbryter i gang står uten topplokk(der du trykker) så man ser rett inn på det røde.Koblingsboks utendørs har stått åpen i flere måneder. Dette er en blokk med MANGE innvandrerbarn som fort kan stikke fingrene sine inn, boksen er ca 10 cm over bakken.Det er blandet jordet og ujordet stikk i leiligheten. Det er en slik "åpen løsning" mellom kjøkken og stue, men kun ca 4 meter mellom stikket med jord og den uten jord, regnes da dette som 2 separate rom?Samtlige stikk i leiligheten hadde ikke tilfredstillende kapslingsgrad, (sprekker, knekt)Det er jordfeil i hele blokka, målt på stikk er det L1-PE=56V og L2-PE=193VDet er vel et krav/anbefalning om maks spenningsfall på 4 %, men hvordan er dette ved for høy spenning? Fase-Fase er lik 238V, dvs. at det er nesten 4 % over nominell spenning..

Er det noe sted man kan melde fra til DSB om slikt?Jeg har som sagt kun vært inne i én leilighet i denne blokka, er nok mye annet som ikke er på stell.

Spurt 15:37 - 29.3.2016
LøstLøst
Stikkontakt/koblingspunkt i tak

Hei, har en garasje som det skal monteres portåpnere på. Er det lov å bruke stikkontakter i taket på de? Og ev å gå videre fra disse stikkontaktene og til 2-3 stikkontakter til som skal monteres på garasjevegg? Alt er tenkt som skjult forlegning.

Spurt 9:05 - 28.3.2016
LøstLøst
Grounding of plastic drainpipes and/or drain grates??? (jording av slukrist)

Hello,

One more question for a confused Englishman in Norway if that is OK...

Could someone please explain 823.543.3.1 (and related extra Norway-specific point in 701.411.3.2.6.02)? I picked up the English version of NEK 400 2010 which although outdated is a useful aid to me in understanding the 99% that is the same as 2014, so I have a good translation, but dont understand why.

The general teaching in UK is you dont go round connecting isolated pieces of metal to earth, and certainly not any pastic! :)

For example - I am renovating a bathroom in my house which is a 1988 construction einbolig, I believe IT nett (three-phase, 230V between phases, no neutral, although earth is provided by the supply cable from the distribution and not a local ground electrode). Finished new bathroom will have all plastic drainage, plastic (rør-i-rør) water supply (I will replace old copper pipes), new heating cables in concrete screed with membrane over the top, one circuit with JFA supplying heating cables, light and outlet. So there are no extraneous conductive parts (annen ledende del).

In UK I would satisfy the requirements to not install supplementary bonding (701.411.3.2.6.01) and I would not earth a metal shower drain grate just as I would not earth the taps, shower head, toilet roll holder, or a saucepan in my kitchen...

But seems in Norway, at least on IT nett, this is not OK? I must earth metal shower drain grates???

I believe the only main earth bonding I have is to the incoming water copper pipe (all other earth cables at my main earth terminal are for final circuits), so I do not have main bonding to the inside of the plastic drains (and I dont know how or why one would do this, although I have read about a 'tjømemuffa' but dont know what it is yet!). So I would not satisfy all the main bonding requirements of 701.411.3.2.6.01, and therefore must follow 701.411.3.2.6.02. I dont have any extraneous conductive parts to earth, but would have to earth the shower drain grate, even if plastic?

So is this correct? As I renovate this bathroom (and others in the future) I must earth all the drain grates one by one (unless I can find a way to earth the inside of the main drain pipe somewhere near where it exits the house? Seems very strange to me. Then why not basin and bathtub drain plugs (also plastic drainage), taps, etc etc?

Thanks again to anyone who can help.

Spurt 20:59 - 28.3.2016
LøstLøst
16A with 1.5

Hi!

Two days ago i was on a small job. I mounted few heaters, 2 sockets, pulled 2 new lines for "vaskemaskin" and "torketrommel". At the end when i was mounting those sockets, when i opened the old one i realized that the cable between sockets is 1.5 and securing fuse is 16A. I made small investingation and found out that most of the sockets has 1.5.I informed about this owner of the apartment but he didnt want me to change any cables for 2.5 and pay for this. I explained that i will have to send a raport to hafslund dle about this.

Is it all i can do about this problem? i've just started on my own and last thing i want is to evade the rules.

I will be most grateful for advice.

Spurt 16:02 - 25.3.2016
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.