Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
boblekar

Hei.

Hvordan ligger dere opp strømmen til boblekar?

Ser att det skal tilkobles via koblingsboks og allpolig bryter og selfølgelig jordfeilbryter. Men ligger dere ut ett k-rør med pn? Føres denne da rett inn i koblingsboksen og fuges med silikon? Oppfylles da kravene til IP grad?

Slik som eg har lest er underkant/bakant av boblekaret sone 1 og det skal være tilstrekkelig med IP44 ?

Spurt ${formatDate(1464694881)}
Løst Løst
Midlertidig faglig ansvarlig

Hei!Jeg går på ingeniørhøgskolen og har i den forbindelse blitt stilt overfor en case jeg er veldig usikker på.

I en overgangsperiode er en bedrift ute etter å ansette en faglig ansvarlig på midlertidig basis. Dette er fordi nåværende faglig ansvarlig skal pensjoneres og påtroppende har oppsigelsestid i sin nåværende bedrift. Kravene iht. FEK §5 om maksimalt 30 dagers fravær overskrides derfor, slik at bedriften enten må søke om disp. eller da som oppgaven sier, ansette noen på midlertidig basis.

Oppgaven spør etter hvilke kvalifikasjoner bedriften selv må etterse at er i orden med den midlertidig ansatte.

Jeg mistenker at dette er et lurespørsmål fra skolens side, og mitt spørsmål er som følgende: Kan du ha faglig ansvarlig på midlertidig basis?

I veiledningen til FEK §5 i nest siste avsnitt spesifiseres "Bestemmelsen om innleie eller midlertidig ansettelse gjelder ikke den som skal ha det faglige ansvaret. Denne skal være fast ansatt med arbeidstid innenfor foretakets normale arbeidstid (ordinær full stilling). Den som skal ha det faglige ansvaret kan ikke være faglig ansvarlig for mer enn én underenhet/bedrift under foretaket."

På forhånd takk!

Spurt ${formatDate(1464199225)}
Løst Løst
Jordet lampe i rom med ujordet stikk

Hei,

Jeg har jordleder fram til lampepunktet i taket, men alle stikk i rommet er ujordet. Er det tillatt å montere en lampe (spoter på skinne) som krever jording i rommet?

Spurt ${formatDate(1464251079)}
Løst Løst
Fan coi I apparatrom

Hei,

Vi har montert en fan coil i hoved tavlerom for å kjøle ned rommet. Dessverre fikk vi en avvik på det fra byggherren. Den sier at vi må fjerne risikoen ved lekkasjer og at i apparatrom skal det ikke forekomme uvedkommende rør for vann.

Har dere noe tips?

Spurt ${formatDate(1464102356)}
Løst Løst
Brannalarm

Er det noen krav til strømtilførselen til en brannalarm? Er det greit å koble til med ledning og støpsel, så lenge stikkontakten er på en egen kurs merket brann.Altså spørsmålet er om det er OK med ledning og støpsel?

Spurt ${formatDate(1464105570)}
Løst Løst
Isolasjonen var tørr og sprø.

Hei!

Jeg har hatt tilsyn på det elektriske anlegget hjemme hos meg. Det ble funnet at kablingen var gammel og av en trådomspunnet type. Det står som kommentar at Installasjonen må ettersees og risikovurderes av registrert installasjonsvirksomhet som vurderer installasjonen i forhold til et moderne bruksmønster og forventet levetid. DLE skriver at de også mener at kablingen må byttes.

Hvordan forventes det at en slik sjekk skal gjøres? Må man sjekke kabelen i hele lengden og må denne trekkes ut av jernrørene?

Er det mulig å sno seg unna dette pålegget på noe vis? Jeg har selv elektro bakgrunn og syns kablingen ser bra ut.

Spurt ${formatDate(1464119180)}
Løst Løst
1-10V dimmer

Hei.

Får man 1-10V dimmer på bad med 2 polet brudd ?

Spurt ${formatDate(1463948292)}
Løst Løst
Automasjon
Portåpner Rekkevidde trøbbel

Hei.Lurte på om det er mulig å justere rekkevidde på portåpner, ACT433.Leverandøren sier at mottaker ikke kan justere dette. iflg.spec skla det være 50m, men i realtieten er det 200m. Noen ideer på hvordan dette kan løses.

Spurt ${formatDate(1463998699)}
Løst Løst
Overgangsresistans betong

Hei, dersom man i et betong hus måler resistansen mellom jording i en stikkontakt og mellom bolter skrudd inn i betong veggen og måler litt varierende fra 0,5MOhm til 0 Ohm. Er dette normalt, for eksempel dersom man isolasjonstester boltene på ett veggfeste til en flatskjerm mot jord?

Eller skulle ikke dette hatt noen forbidelse med jord?

Spurt ${formatDate(1463807336)}
Løst Løst
Ex
Pakning på Ex-e metallnippel for IP-grad (holde tett)

Hei

Jobber offshore og lurer på hvilken type pakning som er best til å holde en kapsling tett ved bruk av metallnippler i metallbokser. En del utstyr står ganske værhardt plassert og vi har noen lamper det har kommet fuktighet inn i. Det er Ex-e på koblingshuset og vi bruker Ex-e messingnipler.

Det er en liten glipe mellom lampe og nippel når den er trukket til. Tenkte derfor på å sette på pakninger, men hvilken type? Vi har pakninger i teflon, neoprengummi og noen grønne jeg ikke helt vet materialtypen til, men det ser ut som en slags fiberpakning.

Gummipakningen fungerer ikke så bra siden den fort blir dratt skjev og ut av posisjon når nippelen strammes. Vil teflonpakningen holde tett? I produktbladet til Tranberg sine teflonpakningen står det "PTFE (Teflon) washers for sealing between cable gland and junction box or cabinet."

Spurt ${formatDate(1463813717)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.