Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1544 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9464 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 888 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 830 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 13 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Var innom en leilighet der jeg målte spenningen på en tilfeldig stikk. Dette var resultatet:
Fase-Fase 238VL1 - PE = 56VL2 - PE = 193V
Er det noen som kan forklare hvordan jeg kan tolke disse måleresultatene rett?Min hypotese:
Slik jeg tolker det er det jordfeil på mer enn én fase, fordi hvis det kun var på én fase skulle jeg målt 0V mot denne fasen(såfremt jordleder ikke er dårlig og fører til spenningsfall).
Den fasen som ligger med mest avvik er fasen med "mest jordfeil", dvs. den som har størt differanse mellom ønsket og målt resultat. I mitt tilfelle er det L1 som viser 56V fase-PE, et avvik på 77V (L3 har ikke blitt målt).Noen som har noen kloke ord å komme med? Kan dette måleresultatet føre til farlige berøringsspenninger?Mener å ha lest at hvis spenningen mot jord blir 90V< eller 180V> må det utbedres, regner med det er fordi berøringspenningen kan bli over 50V da.
Vi skal skifte fra skrusikringer til Jordfeilautomat i eit burettslag. Får inn fleire tilbud, og stor forskjell i pris. Og dei har ulike merker på jordfeilautomatane. Så da lure eg på, kva merke er "best" ? Kan ikkje bare gå etter pris på tilbuda, må og gå etter kvalitete. Kan du gi meg noen info om kva eg bør se etter?
Mange ganger opplever vi at kunden ønsker å gjøre litt av jobben selv. Hva har han faktisk lov til å gjøre selv?
FKE §6:Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd.Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.
Dette er mine tanker:De må først forhøre seg med elektrikeren. Elektrikeren må se de ann og kunne stole litt på de. De kan gjøre litt grovarbeid, uten spenning. De kan sette opp bokser og legge rørene. De kan legge ut varmekabelen. De kan sette opp spotkassene. De kan ikke gjøre selvstendig arbeid, løsning må altså være bestemt av elektrikeren. De kan ikke koble. Alt som gjøres må først planlegges av elektriker, så kontrolleres av elektriker. En må altså sjekke rørene før veggene kles. Ting må rettes opp om elektrikeren ikke er fornøyd med hva som er gjort.
Skal man skrive noe om dette på samsvarserklæringen? Skal man skrive at noe er lagt av kunden. Er det i det hele tatt relevant, om elektriker godkjenner dette? Det er jo elektrikeren som skal stå som ansvarlig for dette. Jeg tenker at det ikke trenger å nevnes i samsvarserklæringen om det gjøres slik beskrevet ovenfor. Om kunden derimot har lagt rørene selv, kledd veggene og så ringt elektriker for å koble til ville jeg skrevet dette i samsvarserklæringen. For jeg kan bare godkjenne det jeg har vært med på. Kan jeg i det hele tatt sette spenning på slike anlegg? Anlegg hvor kunden har gjort "alt" selv?Hva vil DLE si om det står på samsvarserklæringen at kunden har lagt rørene selv?
Jeg tenker ikke her på hva han kan gjøre helt alene, som å sette på bryter på lampettledningen. Jeg tenker heller ikke å diskutere hva vi elektrikere syns om at kunden gjør ting selv.
God dag.
Er det lov med TN-nett på skip? Trodde det var påkrevd med IT-nett da dette nettet tolererer jordfeil på en fase uten at det gir driftsstans.
Nå har jeg kun sett IT-nett på de fartøyene jeg har vært ombord, og da 690VAC trefase treleder isolert fordelingssystem til hovedtavlen også med trafoer ned til underfordelinger med spenninger på 450VAC og 230VAC.
Dersom det benyttes TN-nett på skip, hvilke spenninger og type fartøy benyttes dette på? Er det vanlig på for eksempel skip med høyspent at det benyttes treleder system med jordet nøytralpunkt?
Er det noen som kjenner til om det er definert noe rundt krav til kvalifikasjoner for å installere og utføre arbeider på pluggbare kablingssytemer?
Ta et par konkrete eksempler:
1.Det er installert pluggbart kablingssytem i et bygg med linect på armaturene. Vaktmeseteren ønsker å ta ned armaturen. Han plugger den fra og demonterer lampen.
2. Det skal utvides med et par lamper. Vaktmesteren plugger seg på en T-skjøt og videre til de nye lampene.
Om lampen hadde vært tilkoblet en stikkontakt har han lov til å demontere den. Men hvordan er det med pluggbare systemer. Er ikke ute etter svaret i de konkrete eksemplene, men hvordan dette defineres i forhold til krav til kvalifikasjoner. Eller kan hvem som helst plugge rundt?
Jeg mener at dette kommer inn under FEL, FSE og dermed FEK, men synes det er vanskelig å definere dette og forsvare i og med at pluggbare systemer ikke nevnes noe sted.
Personsikkerheten, elsikkerheten og driftsikkerheten må jo ivaretas selv med pluggbare systemer.
Hei. Har eit problem med ein Endress-Hauser Cerabar M i ei reguleringssløyfe med ein ABB ACS550 frekvensomformer som PID-regulator.Har satt skal-verdi opp mot eit potmeter og har fått inn denne verdien inn på displayet. Har også fått inn er-verdien på displayet men den står på 20% når tanken er tom. Same korleis og kor lenge eg bruker Zero-knappen på trykktransmitteren får eg ikkje nivået ned. Nokre forslag til kva som feiler?Iallefall så regulerer nivået seg etter skal-verdien, men då 20% feil i.flg 100, 75, 50 og 25% merkinga på tanken.
Kortsluttningsvern plassert på grunnmur, PFXP kabel forlagt til sikringsskap i bolig.Alternativer for å oppnå klasse 2 isolasjon i skapene(metallkapsling) etter avmantling av kabel.Mye brukt er å tre på Elis strømpe eller tilsvarende.Hva med at ledere forlegges på en slik måte(i luft) at de ikke kan komme i kontakt med jord/kapslingen?
Jeg skal feste et par terassevarmere på en steinvegg av noe jeg tror er granitt. Eller steinplater blir vel mer presist.
Hva for slags borr takler dette best? Dette er jo steinhardt (no pun). Jeg er litt redd for å bruke slag i frykt for at platene kan sprekke. Kan flisborr være et alternativ? Noen synspunkter?
Er det krav til jordfeilovervåkning/utkobling her (IT nett) på stigekabler som skal forsyne en trafo eller en underfordeling? Vil kravet endre seg om man legger PFXP ?
Jeg holder på med et gammelt hus der jeg skal dokumentere berøringsspenninger mellom radiatorer og ujordede stikkontakter, dette er gjennomgående i hele huset.
Det er et IT-nett og radiatorene er koblet sammen med kobber rør.
I den sammenhengen så lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre dette?
Er det noen forskrifter og normer jeg kan referere til i dette tilfelle?
på forhånd takk
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.