| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Vi er ei klasse som held på å ta restteorieksamen. Vi greier fint å rekne ut Krav 1 ved kabelberegning, men ved Krav 2 er vi litt usikre. Skal både I2 reknast ut ved å ta In og multiplesere med ein faktor som vi finn i databladet til sikringa og Iz gongast med ein faktor ved ``I2-tilstanden``? Eller er eg heilt på bærtur? Har notert meg dette nedanfor:
Det fyrste vi gjere er å finne I2 i databladet til sikringa. Dette blir fks. I2 = In * 1,45 i fylgje montørhandboka 5.4.2, s. 54, og 1,2 for databladet til ABB-sikringa ved B-sikring. For å sjekke at Iz (kabelen) er større eller lik I2 under ``I2-tilstanden``, må vi multiplisere med 1,39 for små tverrsnitt, og 1,45 for store tverrsnitt (1,45).
Løst
Hei kan du se om jeg har skjønt formelen riktig?
Yi=(F*e/Ti)*Delta T
Ti= Er den tiden hvor i-leddet skal gi ut mA. Feks hver 2s skal den gi ut 2 mA forsterkning.
Men hva er delta T?
Løst
Hei.
Lurer litt på 2 polet brudd på bad, om dette er nødvendig når man for eks. installerer en enøk LED dobbeltisolert IP 44
Ettersom jeg har skjønt er 2pol på bad og ute, en servicebryter for armaturen ved lys-kilde utskiftning.
Er dette noe jeg kan risikovurdere meg bort fra, da led lampen ikke har lyskilde som kunden kan bytte ut selv?
RS
Løst
Er det forskjell på intervallene for kontroll av ledelys og nødlys
Løst
Er på en petroleum installasjon på norsk sokkel. Vi har berøringssikre HV-tavler og HV-trafoer som er IP 23. Vi har også system med «Sikkerhetskort for høyspenningsanlegg». Lurer på hva forskriftene sier om låsing av høyspent tavle og trafo rom (11kV) ? Ifølge nettbasert FSE kurs som akkurat er gjennomført, er det krav til låsing av høyspent rom. Det er mye diskusjon vedrørende dette om bord ! Hva er riktig angående låsing av høyspent rom ?
Løst
Jeg har tidligere fått ett bra svar på tolkning av én vs. flere I.S kretser, se denne tråden (https://www.trainor.no/cms/Forum/Ex/Tolkning-av-intrinsically-safe-circuit-per-NEK-EN-60079-14-2014)
Nå har vi en uenighet internt vedrørende terminering av I.S. skjerm og ubrukte par i felt for nevnte utstyr. Utstyret dette gjelder for er en Ex i sensor med flere I.S kretser (RS-485, 4-20 mA) osv, se nevnte tråd. Vi bruker typisk en 4-pars (eller 8-pars) RFOU(i) kabel for dette formålet. Hvordan skal I.S skjermene og de ubrukte parene termineres i utstyret? Slik jeg tolker nevnte standard:
For I.S skjerm (clause 16.2.2.3): Alle skjermene (drain wire) fra hvert par i kabelen kobles til samme punkt i utstyret, som flyter (ikke forbundet med chassisjord).
For urbukte par (clause 16.2.2.5.3): Alle ubrukte ledere i kabelen flyter i utstyret og ingen av lederne er koblet sammen.
Så då kan eg feks ha noen klemmer som alle er koblet sammen for terminering av I.S skjerm, mens klemmene til de utrukte lederne skal isoleres hver for seg, korrekt?
Mvh,
Eric
Løst
Hei
Er det en fasit på hva bæregrensa for enkeltløft offshore er?
Løst
Hei har fått spørsmål fra HMS ansvarlig , om FSE for industri-Lavspenning kurs ville kunne passe for ufaglerte formenn og mellomledrer, de er ikke altid så enkle å ha med å gjøre ute i felten. Hadde en ekstra gjennomgang på kurset for å se. De første 47 % var innafor men videre opp til noen og 80 % var det litt mye forskrifter og normer for en ufaglert. De siste % er viktige spesielt i forhold til strømgjennomgang og legevakt og hvor lenge du skal være der, tror alle spørsmålene kan bli vanskelige for en ufaglært. Målgruppe er :Skanska, Veidekke,Hære,Implenia, NCC, osv.Hadde det vert mulig å lage et datakurs for denne gruppen, de kunne trenge litt folkeopplysning
Løst
Hvordan er det med disse nye skapene som skal stå utenfor boligen, kan jeg søke på byggstrøm før dette er montert ?
Hva er vanlig praksis, hva er lurt og gjøre ?
Problemet er at inntakskap vil stå i veien dersom det monteres før reisverk er på plass.
MVH
TIM
Løst
Har ein 3 fasa motor som eg må berekne kortslutning sikring til.
Motoren er:
230V
35,3 A
11kW
Kobla i trekant.
Prøvde å starta han med ein 40 A sikring med C karkteristikk,den slo ut med ein gang.
Kobla han deretter på hovedsikringen i skapet som er 63A C,da starta motoren fint.
Det er brukt 10 mm2 pfxp kabel,med eit forankopla motorvern som er stillt inn på merkestraumen til motoren.Motorvernet slo ikkje ut da sikringen i skapet slo ut.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.