| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9569 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Står det i noen forskrift at nettselskap SKAL oppgi kortslutningsverdier i leveringspunktet? evt ka for ei forskrift?
Løst
Jeg hadde rutinekontroll av DLE for et par uker siden. Alt var i sin skjønneste orden bortsett fra manglende dokumentasjon på spottene i stuetaket. Dette er det eneste som er til overs fra forrige eier etter at jeg rev alt elektrisk og la opp nytt. Det var så pent satt opp at jeg lot det stå.
Hvordan kan jeg svare til dette? Spottene er satt opp riktig med kasse over og PLS90 kabel. Ankomstluke til trafoene og godt forseggjort. Så det er tydelig at det har vært fagfolk med i bildet her. Kan jeg skrive en erklæring på at jeg har sjekket dette til å være i orden eller må jeg rive alt og legge nytt? Sistnevnte virker litt tåpelig.
Løst
Hei
Jeg kom over en Ex d kapsling for motorstyring. Det viste seg at motorvernet som stod i kapslingen ikke var det samme som stod listet i partlist for nevnte kapsling.
Både det listede motorvernet og det som er montert dekker rangen som trengs, men det er vel ikke lov å bytte dette slik når det som er montert ikke er listet som en opsjon?
Løst
Hei.
I kontorbygg legger vi normalt en jordbus for å koble til potensialutjevninger rundtom i bygget.
Legger da PN G/G.
Det er varierende oppfatninger om tilkoblingene til avgreningene her trenger å være isolerte eller ei.(Jeg mener å har lært på ett kurs, en gang for lenge siden, at tilkoblingene skal være isolerte men husker ikke hvorfor)
Er det noe i forskriftene rundt dette?
Hva er gjengs oppfatning?
Løst
Hei,
Jeg har et spørsmål angående IP Grad for tilkoblingsklemmer på kontkatorer og vern.
F.eks denne typen:
http://datasheet.moeller.net/datasheet.php?model=121733&locale=en_GB&_lt=
Det står at "the device" er IP 20, mens terminations er IP00. Vil denne IP00 fortsatt være gjeldene når man kobler til kabler i klemmene? da vil det jo ikke være mulig å berøre.
Oppfyller man kravet til IP2x i tavler dersom disse delene blir installert bak en pleksiplate?
Løst
Hei,
Kan dere lese denne linken å se om det virkelig er slik at de bare kan pålegge en installatør dette?
De henviser til ren blad og 399, men i følge tidligere spørsmål her inne, kan de ikke bare pålegge slikt uten videre.
http://www.tromskraft.no/naring/installator/retningslinjer
Løst
Skal legge opp 4-5 varmeovner på ca. 1500w hver. Det skal sammen bli 7500w.
Hvordan er det å lage en trefas 20A kurs som man fordeler disse på?
Det vil jo uansett bli skjevfordelingen og en fase som får mye større last enn de andre?
Noen som har tips
Løst
Hei.
Vi har et bygg hvor vi har referert til installasjonsmetode 1 i tabell 52A-2. Merknad a til denne metoden sier at rør skal legges inn mot overflaten (plate) på veggen med termisk konduktans på ikke under 10W/m²K. Problemet er at røret ligger innenfor 5 cm isolasjon i utforing av vegg. Hvilke installasjonsmetode skal vi da legge til grunn slik at vi kan dokumentere denne riktig?
Mvh Bjørn Henrik.
Løst
Hei!
Har et lite problem her. Skal beregne kabel fra grensesnittskap til hovedfordeling, hvordan gjøres dette?
Løst
Hvilke krav er det til marking av jording på en platform offshore Nordsjøen.
Gul/grønn, men også svart om det er PE?
Gul/grønn, men også blå ved IS?
Eller holder det med gul/grønn og eventuelt også uisolert på "bonding"?
Er det noen som kan gi en kort gjenomgang?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.